"מחאת הפלפלים": חקלאים חילקו תפו"א בחינם כאות מחאה

מוחים על פערי התיווך הגבוהים שגובות הרשתות מהצרכן עבור תוצרת חקלאית ■ "במקום להשמיד תוצרת שאנו מוכרים בזול ונמכרת ביוקר, עדיף לתרום אותה"

פירות  / צילום: פוטוס טו גו
פירות / צילום: פוטוס טו גו

ביוזמה נוספת של "מחאת הפלפלים" - התאגדות חקלאים שקמה במחאה על פערי התיווך הגבוהים שגובות רשתות השיווק מהצרכן עבור תוצרת שנמכרת במחירי רצפה - התכנסו היום (ד') בעיר רחובות חקלאים מחבל מעון וחילקו חינם תפוחי אדמה לכל דורש בשיתוף עמותת "יד נסים". המוטו: "עדיף לתרום מאשר להשמיד". בהמשך נעה המחאה לכיוון סניף רשת מגה בעיר.

ברק אומגה, חקלאי מפארן העומד בראש המהלך כשמאחוריו מאות חקלאים מכל רחבי הארץ, מספר כי קצה נפשם במצב שבו הם נאלצים לזרוק או להשמיד סחורה, שברשתות המזון נמכרת בתעריפים מופקעים. היוזמים בוחרים בכל פעם סניף שהמחירים בו נמצאו מופקעים במיוחד.

"למכור תפוחי אדמה ביותר מ-5 שקלים, כשאני נאלץ להשמיד סחורה - זה עוול", הוא אומר. "פעם בשבוע-שבועיים אנחנו 'מתלבשים' על סניף שנראה בעייתי וממקמים מולו את המחאה. זה מעשה חברתי לגמרי, אנחנו מעוניינים לתרום לקהילה".

הרעיון מאחורי "מחאת הפלפלים" הוא להקים גוף שיתמוך בחקלאים ובקהילה ללא מטרת רווח: "להנגיש את החקלאים לציבור ולמחוק את פערי התיווך", כפי שמגדיר אומגה. "הפידבקים מדהימים. באחת הרשתות רצינו לראות איך יגיבו, קבענו מועד למחאה, ותוך יומיים הורידו את המחירים".

"אני צרכן יותר מחקלאי", מדגיש אומגה, "וצרכן ממורמר. חשוב שיבינו שהכסף לא נמצא אצל החקלאים, אנחנו אוכלוסייה עם ערכים".

באמצעות דף פייסבוק בשם "מחאת הפלפלים" ועמוד נוסף של אח"י - איגוד חקלאי ישראל - גדלה המודעות. במקביל נעשה ניסיון להידברות עם הרשתות ולפעולה באמצעים רגולטוריים.

"ישבנו עם כמה נציגים מרשתות השיווק", מספר אומגה. "חלקם חיים בסרט. לא מבינים שהמצב השתנה ושלצרכנים יש מודעות אחרת. לדיון בכנסת לפני מספר חודשים הגיע רק רמי לוי, כולם התעלמו מאיתנו. הם לא בשלים להבין את השינוי, וייאלצו להבין בדרך הקלה או בדרך הקשה. הציבור מבין את מצוקת החקלאים ומבין איפה נמצא הכסף: תנו לנו לעבוד את האדמה בשקט, לא להיות מיליונרים אלא להתפרנס בכבוד".