"סוכריות חמוצות": מופע מחול חדש של יורם כרמי ולהקת פרסקו

"סוכריות חמוצות", המופע החדש של יורם כרמי ולהקת פרסקו, מתבונן על המשפחה דרך עיניה של סבתא ■ וגם: "דורותי" - מופע חדש לילדים בסוכות

בבית ישן וריק, עמוס ריחות, זיכרונות וקולות מהעבר, מתעוררות לחיים מערכות יחסים. אלה תולדות משפחה אחת, שתהפוכות השנים והדורות בה נפרשים ומתגלים במלוא עוצמתם, מנקודת מבטה של הסבתא, המספרת. אולם הצבתה של הזקנה בבית הנטוש, מעלה ספקות וטוען את הסיפור ברבדים נוספים.

המופע "סוכריות חמוצות" של הכוריאוגרף יורם כרמי, עם להקתו "פרסקו", עולה בבכורה ביום ב' הקרוב (22.9) במרכז סוזן דלל בתל-אביב. המופע התיאטרלי לתשעה רקדנים, מורכב מרגעים מרגשים, מלאי הומור ותנופה, שמרכיבים את הפאזל היצירתי של משפחה בראי המחול.

את התלבושות והתפאורה עיצבה מאיה פלג, המעניקה לסיפור מראה תקופתי מרהיב במיוחד.

לאורך המופע, לא תמיד ברור האם ההתרחשות בחדרי הבית מתרחשת עכשיו או שהם פרי דמיונה או זיכרונה המתעתע של הזקנה.

היא עצמה לבושה בקפידה, כאילו מחכה ליד שולחן חגיגי ועליו סוכריות לאורחים.

"מה כוחו של זיכרון? מה אנחנו בוחרים לזכור ומה מעדיפים לשכוח? הבדידות לעיתים מעלה באוב רגעים שנדחקו לפינות הזיכרון, ומנגד מציפה בתחושת אושר המתעתעת עד לכדי כאב מוחשי", מסביר כרמי את מקורות ההשראה לעבודתו.

"יד נשלחת. העטיפה מרשרשת. אבל הסוכריות הן לאורחים, אסור לגעת", מי אומר את זה? נקודת המבט של הסבתא, שאולי מכה על חטא הנוקשות בעבר ואולי רק משחזרת, או שמא אלה הילדים שאינם שם עוד, שמשננים חוקים שאבד עליהם הכלח.

שובן של הנעלים האדומות

ואם כבר ילדים, גם עבורם יצר כרמי מופע מיוחד בימים אלה. כרמי הוא כוריאוגרף פורה, העובד עם להקתו מזה כעשור בעיר חולון. במסגרת הקשר של הלהקה עם העיר יעלה בבכורה המופע "דורותי" בפסטיבל "צלילי ילדות" בחולון, בחול המועד סוכות המופע.

רקדני פרסקו נכנסים לנעלי הריקוד האדומות שמקבלת במתנה דורותי מ"הקוסם מארץ עוץ". הנעליים לוקחות אותה למסע הפנטסטי באחת מהקלאסיקות הידועות של עולם האגדות. היא פוגשת בדחליל שזקוק לשכל, באיש הפח שרוצה לב ובאריה שצריך אומץ.

את כל אלה ימצאו כמובן בדרך אל הקוסם, שהיא גם הדרך לשוב הביתה.

את העיבוד למחזה כתבה שירילי דשא לכוריאוגרפיה של כרמי ובימוי של רענן פררה, משה בן שושן.

המופע הוא בשילוב אנימציה של יוסי לגזיאל, רקדני הלהקה ושחקנים אורחים.