האם משאל העם בסקוטלנד מצדיק פאניקה בשווקים?

הכלכלה השנייה בגודלה בבריטניה הולכת היום למשאל עם על היפרדות מהממלכה המאוחדת ■ בלעדיה, בריטניה תהיה גורם פחות חשוב בזירה הבינלאומית ■ כיצד יושפע מכך הפאונד, הנכס הפיננסי שנקלע לעין הסערה

מפגינים סקוטים / צילום: רויטרס
מפגינים סקוטים / צילום: רויטרס

היום (ה') מתקיים בסקוטלנד משאל העם על שאלת ההיפרדות מבריטניה. הסקרים שפורסמו בשבועיים האחרונים העידו לראשונה על אפשרות ממשית, כי העם הסקוטי יבחר בהיפרדות, ובכך נתנו את האות לפאניקה הן במערכת הפוליטית והן בשווקים הפיננסיים.

הנכס שהגיב לאפשרות ההיפרדות בצורה החריפה ביותר היה הפאונד, שהיה מצוי בשנה האחרונה במגמת עלייה מתמדת מול הדולר, אך צלל בחדות בעקבות האירועים לשפל של שנה מול המטבע האמריקאי.

לתוצאות משאל העם יהיו השלכות לא רק על בריטניה, כי אם גם על אירופה כולה, הנקרעת בשנים האחרונות על רקע המשבר הכלכלי בין כוחות האיחוד לבין כוחות הפירוק והחלוקה.

בגרף היומי המצורף של הפאונד נגד הדולר האמריקאי, ניתן לראות את התגובה החריפה של השוק להתפתחויות האחרונות. הירידה שאנו רואים מאופיינת בבהלה ובאסרטיביות יתרה, המצביעות על כמויות גדולות של כסף שמנסה לברוח דרך דלת צרה במיוחד.

השאלה המיידית העולה, היא האם סקוטלנד מהווה נטל או נכס עבור הכלכלה הגלובלית של האיים? סקוטלנד היא הכלכלה השנייה בגודלה בבריטניה ומהווה כ-8% לערך מסך התמ"ג של מדינות האיחוד (בעוד אנגליה מהווה כ-85% מהתמ"ג הכולל). הנכס העיקרי של סקוטלנד הוא מאגרי הנפט בים הצפוני.

אולם הכלכלה של מדינת הצפון, המתאפיינת בתעשייה מסורתית, מפגרת אחרי הדרום המשגשג, בעיקר בשל ירידת חשיבותו של מגזר התעשייה לעומת מגזר השירותים (הפיננסיים והאחרים), שתרומתם לצמיחה הפכה להיות הרבה יותר משמעותית מאשר הייצור וכריית משאבי הטבע. הדבר מתבטא גם בשיעור האבטלה בסקוטלנד, שהוא הגבוה במדינות בריטניה.

אז למה הפאונד מוכה כה קשה, כאשר יש סיכוי טוב לפרידה של החלק החלש דווקא בכלכלה הכוללת? ההסבר העיקרי הוא פוליטי נטו, ולא כלכלי. אנגליה, וולס וצפון אירלנד (ללא סקוטלנד) יהיו גורם פחות חשוב בזירה הבינלאומית, בהשוואה לממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה. מה גם, שיכולה להיווצר מעין אירלנד דרומית חדשה, מצפון, אשר תתחרה במיסוי לעסקים, ותשאב אליה מעסיקים הרעבים לפלטפורמות מס מיטיבות.

אחד האיומים המרכזיים של אנגליה, הוא שהסקוטים לא יוכלו לאמץ אחרי הפירוק את הפאונד במסגרת איחוד מוניטרי בריטי; אולם זהו איום סרק. ההיגיון אומר שסקוטלנד החדשה תעדיף לאמץ את האירו ולהפוך לחברה באיחוד האירופי ובגוש האירו, וכך גם תיהנה מן ההגנה ששתי המסגרות האלו יכולות לתת לחבריה החלשים יותר.

מדרון תלול או הזדמנות קנייה?

אין ספק שהפאונד הוא הנכס הפיננסי שנקלע לעין הסערה. אולם הצניחה החדה של המטבע נובעת בעיקר מהפתעת המשקיעים מהסקרים האחרונים ואי-הוודאות באשר לתוצאות אירוע כה גורלי. על כן העדיפו בתקופה האחרונה להקטין את החשיפה לנכס.

אולם בטווח הארוך יותר התנאים עדיין תומכים בהמשך התחזקותו של הפאונד, בטח מול האירו. הכלכלה הבריטית מציגה תהליך עקבי של התאוששות, והשוק מגלה אמון במדיניות הממשלה, המאזנת בין רפורמות לבין אחריות פיסקלית. כמו כן, הבנק המרכזי, בהובלת הנגיד קרני, אותת עד לא מכבר על כוונתו לצמצם את ההרחבה הכמותית ואף לקבוע לוח זמנים להעלאת ריבית.

אם הסקוטים יבחרו להיפרד מבריטניה, הסחף השלילי בטווח הקצר כלפי הפאונד עלול להימשך ולהוביל את המטבע מטה. אולם המגמה ארוכת הטווח של המטבע היא עולה, ועל כן בסופו של דבר הצניחה הנוכחית של הפאונד עשויה להוות "הזדמנות קנייה".

החשש באירופה

סקוטלנד היא סמל לאירופה כולה, באשר לאפשרות הקטסטרופלית של פירוק חלק ממדינות אירופה לגורמים. ברחבי היבשת, מתחת למסגרות העל הלאומיות, ישנן לא מעט קבוצות אתניות המאופיינות בלאומיות עתיקה, המפעמת בקרב הקהילות עד היום - הקטלונים בספרד, הבאסקים בספרד-צרפת, הקורסיקאים ותושבי בריטני בצרפת, הוולנים והפלמים בבלגיה, ועוד. מקרה סקוטלנד יכול בהחלט להחיות את השאיפות הגדולות בכל אחד מן הלאומים האלו.

ניצחון ה"כן", וניתוקה של סקוטלנד מן הממלכה המאוחדת, ירומם מחדש את סף התקווה לעצמאות עבור אזורים אתניים רבים ומגוונים. הדבר יכול להשתלב בזעזוע החברתי המתמשך, הנובע מהמשך המשבר הכלכלי של 2008, ואשר עד עתה הצליח להעלות לגדולה מפלגות קיצוניות שנחשבו עד כה ללא לגיטימיות.

*** הכותב הוא ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל

הנפילה ביחס פאונד
 הנפילה ביחס פאונד