הצעות ישראליות על הקמת נמל הצפון יוגשו אחרי ראש השנה

ההצעות יוגשו לחברת נמלי ישראל (חנ"י), אשר מקדמת את הקמת הנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה בעבור הממשלה, עד ליום ה-1 באוקטובר

הצעותיהן של שתי הקבוצות הישראליות שמתמודדות על המכרז להקמת נמל הצפון, יוגשו עד ה-1 באוקטובר. עוד באותו יום יוכרז מי תהיה הקבוצה הזוכה - כך נודע ל"גלובס". ההצעות יוגשו לחברת נמלי ישראל (חנ"י) אשר מקדמת את הקמת הנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה בעבור הממשלה. קבוצות שפיר הנדסה ואשטרום וקבוצת שיכון ובינוי ולודרקו, סירבו לבנות את נמל הצפון במחיר שהציעה החברה הסינית PMEC אשר זכתה במכרז. לפי תנאי המכרז, חנ"י הייתה מחויבת לשאת ולתת עם שתי הקבוצות במקביל - תהליך של התמחרות מי מהן תציע את ההצעה הנמוכה ביותר.

ביוני השנה זכתה חברת PMEC, חברה-בת של החברה הממשלתית הסינית צ'יינה הארבור, במכרזים להקמת שני הנמלים ב-3.35 מיליארד שקל (בעבור נמל הדרום באשדוד) וב-3.5 מיליארד שקל (בעבור נמל המפרץ בחיפה), וניתנה לה האפשרות לבחור איזה מבין השניים להקים. לאחר שהחברה הסינית בחרה להקים את הנמל באשדוד, חנ"י פנתה לקבוצת שפיר הנדסה ואשטרום שהגיעו למקום השני, והציעה להן לבנות את נמל המפרץ בתנאים דומים לאלה שהציעה החברה הסינית. ואולם, ל"גלובס" נודע, כי השתיים סירבו להשוות את תנאי הצעותיהן לתנאי ההצעה הזוכה שהגישה החברה הסינית. לפיכך, פנתה חנ"י למציעה השלישית במכרז - קבוצת שיכון ובינוי ולודרקו מלוקסמבורג - ואף היא סירבה.

לפי הערכות, הצעתה הראשונה של שפיר הנדסה ואשטרום הייתה קרובה ל-4 מיליארד שקל לכל נמל, והצעתה של שיכון ובינוי ולודרקו התקרבה ל-5 מיליארד שקל לנמל. ככל הנראה, תציע חברת שיכון ובינוי ולודרקו הצעה נמוכה בהרבה מזו שהציעו בתחילה, וזאת על מנת שתוכל להתחרות בקבוצה המתחרה.