נחתם צו ההרחבה על העסקת עובדים בעלי מוגבלויות

הצו החדש, עליו חתם שר הכלכלה נפתלי בנט, נועד לקדם שילוב של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ■ לפי ההסכם, המעסיקים יחויבו לייצוג הולם של בעלי מוגבלויות בשיעור של 3% מכלל העובדים

נפתלי בנט / צילום: שלומי יוסף
נפתלי בנט / צילום: שלומי יוסף

שר הכלכלה נפתלי בנט חתם היום (א') על צו הרחבה להעסקת עובדים בעלי מוגבלויות. במעמד החתימה השתתפו יוזמי ההסכם: יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן, אשר חתמו על ההסכם התקדימי לפני כ-3 חודשים.

הצו החדש נועד לקדם שילוב של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ולפיו המעסיקים יחויבו לייצוג הולם של בעלי מוגבלויות בשיעור של 3% מכלל העובדים. בעקבות חתימת השר על צו ההרחבה, ההסכם יחול מעתה על כלל מקומות העבודה במשק, בהם מעל 100 עובדים. כל מעסיק יחויב למנות גורם שיהיה ממונה מטעמו להבטחת הייצוג הראוי ולקידום התעסוקה של אנשים עם מוגבלות.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר במהלך חתימת ההסכם: "זה יום חג לחברה הישראלית ואני שמח ומוקיר את השר בנט על קידום הנושא והחתימה על צו. אני מבקש להודות גם לצביקה אורן, יו"ר נשיאות הארגוניים העסקיים, אהוד רצאבי, נשיא להב וח"כ איציק שמולי, על הסיוע שלהם בקידום הנושא. במידה רבה, זאת מתנה של כולנו לחברה הישראלית לקראת השנה החדשה. זה מסמן את הרצון לעשות חברה יותר נכונה ויותר שוויונית. זה חשוב לא רק לעובדים עם מוגבלות ולבני משפחותיהם, זה חשוב גם ליתר העובדים והמעסיקים כי בסופו של דבר, זה יקדם את המשק". ניסנקורן הדגיש כי ההסתדרות תפקח על יישום הנושא ותבטיח את אכיפתו בשטח.

ניסנקורן הוסיף עוד כי "זה לא פוגע בשוק החופשי או בתחרות אלא זה הופך אותנו לחברה צודקת יותר. עובדים עם מוגבלות יכולים להשתלב בכל תחומי העשייה, החל מהיי-טק, דרך תעשייה מסורתית ובכל תחום אחר. עובדים אלו יכולים לתרום לא פחות מאשר אנשים אחרים וזוהי תעודת כבוד לקדם את הנושא".

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר במהלך טקס החתימה: "זהו המשך ישיר לפעולה שעשינו למען עובדי הניקיון. גם היום אנחנו אומרים לחברה שאף אחד לא שקוף ואכפת לנו מכל אדם. אנחנו פועלים עבור אנשים שלא תמיד יש להם לובי ושלא כמו במקרים של תקציב הביטחון או תקציבים אחרים, אנחנו - כל אחד ואחת מאיתנו - משמשים בתור הלוביסטים של בעלי המוגבלויות. לבעל מוגבלות שמעביר קורות חיים אין תמיד ממליצים, אנחנו נהיה הממליצים שלו. בערב ראש השנה בחרנו לא לדבר על דברים שבין אדם לחברו אלא לעשות דברים שבין אדם לחברו. חתימת הצו הזה היא מתנה גדולה לחג, מתנה לא רק לבעלי מוגבלויות אלא לכולנו".

צביקה אורן, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות התעשיינים, אמר: "אני מברך על החלטת משרד הכלכלה להרחיב את ההסכם לשילוב בעלי מוגבלויות במקומות העבודה. זהו צעד גדול נוסף לקידום הזכויות של העובדים בישראל. הדבר יאפשר מימוש פוטנציאל כוח אדם מצוין של עוד 780 אלף בני אדם".

אהוד רצאבי, נשיא לשכת העצמאים והעסקים בישראל, המשמש גם כיו"ר איל"ן, אמר: "מחד זו סגירת מעגל של תהליך שהתחלנו לפני כשנתיים. עידן חדש של תובנות על זכותם של בעלי מוגבלויות להיות שווים בין שווים. מאידך זה הרגע בו חייבים לדאוג ליישום מהיר של צו זה כדי שלא יישאר אות מתה".