"לא יהיה אזרח במדינה שמצבו ישתפר בגלל התקציב"

יצחק הרצוג: "ההישגים שלפיד מציג הם בלוף משום שבזמן שהוא מתפאר בהגנה על מעמד הביניים הוא קיצץ בחינוך, ברווחה ובבריאות, קיצוץ שיפגע פגיעה ישירה במעמד הביניים ובשכבות המוחלשות"

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: תמר מצפי

באופוזיציה תוקפים את תקציב 2015. ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג אמר היום (א') כי ההסכמות של נתניהו ולפיד הן עדות לכך שהתקציב הבא יהיה "תקציב הרסני מבחינה חברתית".

לדבריו, "לא יהיה אזרח אחד במדינת ישראל שמצבו ישתפר בעקבות ההסכמות האלה. ההישגים שלפיד מציג הם בלוף משום שבזמן שהוא מתפאר בהגנה על מעמד הביניים הוא קיצץ בחינוך, ברווחה ובבריאות, קיצוץ שיפגע פגיעה ישירה במעמד הביניים ובשכבות המוחלשות.

הרצוג הוסיף כי "התקציב הוא אשרור לכישלון הכפול של הממשלה, הכילון המדיני והכישלון הכלכלי. הממשלה הזאת לא מציעה חזון או תקווה לאזרחי ישראל באף אחד מהתחומים האלה. זו ממשלת קיפאון שמתעקשת ליפול לכל בור מדיני או כלכלי שנקרה בדרכה. תקציב 2015 צריך להיות אקורד הסיום של הממשלה הזאת".

ואילו יו"ר מרצ, זהבה גלאון, פנתה הבוקר ללפיד בדרישה כי יתחייב שהתקציב אשר יוגש לאישור הממשלה והכנסת, יהיה גם התקציב שייושם בפועל במהלך השנה. זאת, בניגוד לשנים האחרונות בהן הקשר בין התקציב שמאשרת הכנסת לבין התקציב בפועל הוא קלוש ביותר.

גלאון ביקשה כי לפיד יתחייב מראש כי סך השינויים בתקציב לא יעלה על 5%, ובנוסף שלא יבוצעו שינויים בתקנות ובתתי-סעיפים, העולים על 20% מהסכום המקורי שהוקצה להם ללא אישור של מליאת הכנסת. בנוסף, ביקשה מלפיד להתחייב כי כל תוספת לתקציב הביטחון מעבר לסכום שיאושר במסגרת דיוני התקציב תידרש לאישור מליאת הכנסת.

גלאון כתבה בפנייתה: "נתוני השנים האחרונות מראים, כי חרף הצהרות חגיגיות בתחילת השנה הנוגעות ליעד הגירעון, לגודל תקציב הביטחון, ולשימושים השונים בתקציב, הממשלה אינה מחויבת לאותן הצהרות והתקציב בפועל שונה לחלוטין. במיוחד נכון הדבר לתקציב הביטחון, שעל אף סכומי העתק שמוקצים לו מדי שנה, הוא חורג במיליארדי שקלים נוספים".

"על פי מחקר שנכתב לבקשתי על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בכל שנה מגיע היקף השינויים שנעשים בתקציב לעשרות מיליארדי שקלים חדשים, ובשנים מסוימות הגיע עד לכ-10% מסך התקציב שאושר בתחילת השנה. מהנתונים עולה כי בכל שנה נעשים שינויים רבים בתקציב המדינה, המשפיעים על רוב תכניות התקציב ומביאים לשינוי בהקצאת התקציב בין אשכולותיו".

"החריגות הגדולות ביותר נעשות בתקציב משרד הביטחון, אשר בשנים האחרונות חרג בממוצע במעל 10 מיליארד שקל מהתקציב שאושר לו, המהווים כ-20% מהתקציב המקורי. כך למשל, בשנת 2013 תקציב המשרד גדל מסכום של כ-52 מיליארד שקל שאושרו לו במסגרת דיוני התקציב, לכ-64 מיליארד שקל בסוף השנה".

יו״ר ש״ס אריה דרעי תקף אף הוא את ההבנות: "חבורת ביבי לפיד בנט ליברמן וליבני, שוב מכניסה את היד לכיס האזרחים ללא בושה. הדיל של ביבי לפיד למכירת חיסול מהמעט שנשאר ממעמד הבניים הנמוך ומהשכבות החלשות על ידי קיצוץ רוחבי בשירותי הממשלה, ובה בשעה זורקים קרוב ל-3 מיליארד שקל בשביל אפס ובשביל האגו של לפיד, הוא שערוריה. תנועת ש"ס רואה בראש הממשלה כאחראי באופן ישיר לחיסול המדיניות החברתית והרווחה בישראל ותפעל ככל יכולתה לסילוקה של הממשלה מהשלטון".