סקר "גלובס": הליכוד יורד ל-25 מנדטים, לפיד עולה ל-11

כשסדר היום הופך מביטחוני לחברתי-כלכלי - יש עתיד מתחזקת ואילו הליכוד מאבד את המומנטום של צוק איתן ■ ומה עם הבית היהודי של בנט ומפלגתו של כחלון? ■ וגם: מיהם השרים שהציבור הכי מרוצה מהם בשנה האחרונה?

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

תשע"ד תיזכר אצל שר האוצר יאיר לפיד כשנת התרסקות פוליטית, אם כי השבוע האחרון מבשר מבחינתו אולי על שינוי מגמה. כשעל רקע ההכנות לחג מתקיים המו"מ על תקציב המדינה, השיח הכלכלי-חברתי חוזר להשתלט על סדר היום ויש עתיד, מנייה בירידה, רושמת התאוששות. שוויה האמיתי בכנסת הוא 19 מנדטים, אבל האנליסטים מצביעים שוב ושוב שכדאי למכור. סקר מכון רפי סמית שנערך עבור "גלובס" מצביע לראשונה מזה חמישה חודשים שיש גם מי שהחליט לקנות. אחרי כמעט חצי שנה נרשם היפוך מגמה במצבה של יש עתיד ולפיד סוגר את השנה במומנטום חיובי: כוחו עולה ב-2 מנדטים ביחס לסקר שפרסמנו כאן לפני חודש.

מערבון האקדוחנים שלפיד מנהל מול ראש הממשלה בנימין נתניהו בצהרי היום עשה רק טוב לשר האוצר. כנראה שהציבור מאמין לאיומים של לפיד יותר מאלו של נתניהו. שר האוצר נשבע שלא יעלו מסים, ואכן המסים לא יעלו, הוא הבטיח שיהיה מע"מ 0% בקניית דירה, וככל הנראה זה מה שעומד לקרות. פרטי הוויכוח שלו עם רה"מ על התקציב לא באמת מעניינים את הציבור. את הנקודות הוא מקבל על ההתמדה, העקשנות ועל שהבטיח לא להעלות מסים. שני מסרים שלפיד חפר עליהם והם כנראה מחלחלים. ללפיד אסור להיכנס לאופוריה. עדיין מוקדם לדעת אם מדובר בהתאוששות או בעניין נקודתי מקרי.

העובדה שלפיד מחזיק את מפתחות הכספת ורק הוא יודע את הקוד להעניק עוד הטבות לציבור הרחב - מעוררת תמיכה בו ומגדילה את כוחו בסקר. ייתכן מאוד שבעוד שנה-שנתיים נתעורר כולנו כמו שמזהירים המומחים ונגנה ונשמיץ את לפיד שפתח את הקופה, פרץ את הסכר ופיזר שקלים בלי הכרה. ייתכן, אבל אין כמו מסע הקניות שיאיר לפיד מזמין אותנו אליו על חשבון הברון.

השבוע החולף היה טוב לאחים לשעבר לפיד-בנט. כל אחד בנפרד. לפיד סחט את הלימון הכלכלי, בנט סחט את סיפור המנהרות והרב אביחי רונצקי ועלה ל-15 מנדטים. ולמי לא נשאר?

לא מרוצים מהשרים

בעוד השיח הביטחוני-מדיני מיטיב עם הליכוד, סדר היום הכלכלי-חברתי בעיקר פוגע במפלגת השלטון. אמנם הבוקר רשם נתניהו לזכותו את החיסול המוצלח של רוצחי שלושת הנערים, ולפניו גם שבוע מדיני באו"ם, אבל כשסדר היום הכלכלי שולט, נתניהו והליכוד נחלשים. בתוך חודש מאבד הליכוד 3 מנדטים. זה חייב לעורר את תשומת ליבו של יו"ר הליכוד, שמקדיש בימים האחרונים חלק ניכר מזמנו לכתיבת נאומו באו"ם. את סוף השבוע הארוך שלפנינו יקדיש רה"מ לשפצור הנאום ולהכנה מדוקדקת של הפגישה עם אובמה. באופן מסורתי, נאומיו של נתניהו באו"ם מחזקים אותו ואת הליכוד. הוא חוזר מדי שנה מניו יורק כמנצח. ובכל זאת, הוא צריך לראות ב-25 המנדטים שלהם זכה בסקר אור אדום ולעשות את מירב המאמצים להחזיר את השיח המדיני-ביטחוני לקראת תחילת מושב החורף של הכנסת בשבוע הבא.

ערב ראש השנה החדשה ביקשנו מהציבור להביע את שביעות רצונו משרי הממשלה. הממצאים עגומים. הנתון הבולט ביותר הוא שרוב הציבור לא מרוצה מהשרים שלו. 45% לא ציינו אף שר שהיו מרוצים ממנו בשנה החולפת. אלו שכן סומנו, נמצאים בראש הרשימה בגלל הבולטות והאזכורים בתקשורת של הימים האחרונים, שבהם נערך הסקר. בראש הרשימה נמצא בנט, שבימים האחרונים כיכב בפרשת ההדלפות של הרב רונצקי, אחריו לפיד שהמאבק בנתניהו על התקציב ומע"מ אפס העלה אותו לכותרות, וכמובן השר הפורש גדעון סער, שהיה במרכז השיח הפוליטי וזכה לחיבוק תקשורתי של כל כתבי הבית. במקום הרביעי נמצאים ליברמן ויעלון. שאר השרים קיבלו פחות מ-6% תמיכה בציבור.

סקר בחירות
 סקר בחירות