אופ"א מכריזה מלחמה על בעלויות צד ג' בשחקני כדורגל

זועמת על חוסר הפעילות של ארגון הכדורגל העולמי פיפ"א בנושא; הערכות: כ-1.1 מיליארד אירו משחקנים אירופיים "שייכים" למשקיעים חיצוניים

האם אופ"א תשים סוף לתופעת הבעלות צד ג' על זכויות עתידיות (TPO - Third Party Ownership) של מכירת שחקני כדורגל? עיתון "הגרדיאן" מדווח כי בארגון האירופי שוקלים להטיל עונשים על מועדונים שישתמשו בפרקטיקה הנ"ל על מנת לחזק את הסגל שלהן. התקנות החדשות ייכנסו לתוקף, לכל המוקדם, החל מעונת המשחקים הבאה (2015/16). הקבוצות "הסוררות" עשויות להיענש באיסורים לבצע פעילות בשוק ההעברות ורישום אותם שחקני צד ג' למשחקי ליגת האלופות והליגה האירופית.

במחקר שביצעה ב-2013 פירמת רואי החשבון KPMG, נמצא כי כמות הכדורגלנים באירופה ש"נסחרים" על-ידי גורמים שונים במסגרת פעילות ה-TPO עומדת על כ-1,100 שחקנים. על-פי הערכות, שווי האחזקות הכולל של צדדי ג' (גורמים פרטיים שאינם מועדוני כדורגל) על זכויות ממכירת שחקנים עומד על כ-1.1 מיליארד אירו, סכום המהווה כ-5.7% מהשווי של כל שחקני הכדורגל באירופה.

הפרקטיקה הזאת נפוצה במיוחד בספרד, פורטוגל ומזרח אירופה. היא הובאה ליבשת מדרום אמריקה - שם היא החלה להיות נפוצה לפני כ-25 שנה. במספר מדינות באירופה לא ניתן לרשום לסגלי הקבוצות שחקנים שקיימת עליהם אחזקת TPO - ביניהן אנגליה וצרפת - אך הנושא אינו מוסדר בתקנות פיפ"א ומשתנה כאמור בין מדינה למדינה.

לאורך השנים, כמה מהשחקנים הבולטים ביותר בכדורגל האירופי נקשרו ל-TPO, ביניהם ניימאר, פלקאו, קרלוס טבז, חבייאר מסצ'רנו, הולק ועוד רבים. לפי פרסומים שונים באנגליה, עסקת העברתו של הבלם אליקים מנגאלה מפורטו למנצ'סטר סיטי בקיץ האחרון, שמוערכת בלמעלה מ-50 מיליון אירו - כללה תשלומים שהגיעו לקרן ההשקעות הפרטית בכדורגלנים דויין ספורטס (Doyen Sports).

גם כאלו שידועים כסוכני שחקנים נקשרים לתופעת ה-TPO. מוקדם יותר השבוע פירסם "הגרדיאן" תחקיר שמצא כי ז'ורז'ה מנדש הפורטוגלי, שבין לקוחותיו נמנים כריסטיאנו רונאלדו, אנחל די מאריה, פלקאו ודייגו קוסטה - "מייעץ" לקרנות שמקום מושבן במקלט המס ג'רזי, לגבי השקעות בסך של יותר מ-125 מיליון אירו ב"רכישת זכויות כלכליות" של שחקנים.

התומכים בפרקטיקה טוענים כי מדובר על דרך לגיטימית לניהול סיכונים בעולם ההעברות הבעייתי של הכדורגל. בכתבה מ-2005 ב"אובזרבר" מצוטט הסוכן הישראלי פיני זהבי כאומר: "באנגליה לא מבינים איך העניין הזה עובד. זה קל יותר לקנות שחקן תמורת 10 מיליון ליש"ט אם אתה חולק את הסיכון ביחד עם שותף. עכשיו, אם השחקן הופך לעילוי ונמכר תמורת 30 מיליון ליש"ט - אתה אולי תרגיש טיפש שיש לך רק מחצית מהזכויות עליו. אבל אם השחקן מתברר כפלופ, או אפילו כזה שלא ניתן למכור אותו, אתה אומר - 'פנטסטי, האסון לא נופל רק עליי'".

המתנגדים ל-TPO מצביעים בעיקר על בעיות של שקיפות (לא ניתן להבין בוודאות מי אמור לקבל כספים בכל העברה), ויצירת תלות של שחקנים, מאמנים וקבוצות בצדדי ג' שהאינטרסים שלהם הם כמובן אקזיט מהיר - ולא טובתם של הכדורגלנים.

בפיפ"א, ארגון הכדורגל הבינלאומי, כבר הכריזו מספר פעמים כי ינסו לטפל בתופעה, אך בינתיים זה לא קורה, ולכן באופ"א שוקלים להרים את הכפפה לפחות בתוך אירופה - כך לדברי ג'יאני אינפנטינו, מזכ"ל הארגון האירופי. "התופעה מאיימת על ההגינות של התחרויות הספורטיביות, היא מזיקה ליציבות החוזית, היא פוגעת ביחסי האמון שאמורים להיות קיימים בין השחקן לבין המועדון שמעסיק אותו, היא יוצרת ניגודי אינטרסים ומשמעותה היא שלשחקנים יש פחות שליטה על התפתחות הקריירה שלהם, היא מכניסה את המועדונים למעגל אכזרי של חובות ותלות, ובאופן כללי היא פוגעת בתדמית של הכדורגל", אמר.

"הגיע הזמן לפעול", סיכם אינפנטינו. "אין כמעט ספק שצדדי ג' משפיעים כיום על העברות, למרות שתקנות פיפ"א אוסרות זאת. אם פיפ"א לא תטפל בבעיה - אופ"א תעשה זאת". כמו עם תקנות הפייננשל פייר-פליי, באופ"א שוקלים להחדיר את האיסורים על TPO בהדרגה, על מנת להעניק לקבוצות זמן הסתגלות לפעול באופן שונה.