מרטין אינדיק זועם על טענה שהושפע מתרומה מקטאר

מגיב על תמיהות במגזין המקוון היהודי "טאבלט", שלפיהן תרומת מיליונים מקטאר למכון המחקר ברוקינגס, שאינדיק הוא אחד מבחיריו, השפיעה על חשיבתו כאשר תיווך בין ישראל לפלסטינים

מרטין אינדיק / צילום: רויטרס
מרטין אינדיק / צילום: רויטרס

מרטין אינדיק, שהוביל את המאמץ הכושל של ממשל אובמה לתווך בין ישראל לפלסטינים בתחילת השנה, מגיב בזעם על טענה שתרומה רבת מיליונים של קטאר, תומכת של חמאס, למכון המחקר ברוקינגס, שאינדיק הוא אחד מבכיריו, השפיעה על חשיבתו במהלכה של יזמת התיווך.

אינדיק עזב את תפקידו במשרד-החוץ האמריקאי ביוני ושב למכון ברוקינגס (שבמסגרתו ייסד את מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית) כסגן נשיא ואחראי על מחקרים בתחום מדיניות החוץ.

הטענה על ההשפעה כביכול של תרומת קטאר על חשיבת אינדיק הופיעה ב"טאבלט", מגזין מקוון שמתמחה בדיווחים על נושאים יהודיים. "טאבלט", מצידו, הסתמך על תחקיר ב"ניו יורק טיימס" שחשף כיצד מדינות זרות מנסות לקנות השפעה פוליטית בארה"ב באמצעות תרומות למכוני מחקר וארגוני חשיבה. התחקיר הדגיש תרומה של נורווגיה למכון מחקר אלמוני בוושינגטון, אך אי שם בקרבי המאמר הסתתרה הטענה, שקטאר תרמה תרומה משמעותית למכון ברוקינגס.

כתב "טאבלט": "...מדובר בטענה מדהימה, ולמען האמת גרוטסקית: מרטין אינדיק, שהוביל מטעמו של שר החוץ האמריקאי את המו"מ בין ישראל לפלסטינים, ושכשלונו הכשיר את הקרקע למלחמה העקובה מדם בעזה, הפקיד בבנק צ'ק בסך 14.8 מיליון דולר מקטאר. אכן כן, עיניכם לא הטעו אתכם. כסגן נשיא ומנהל תכנית מדיניות החוץ של מכון ברוקינגס, אינדיק נטל סכום עצום של כסף מממשלה זרה, שלא רק מממנת ארגוני טרור סוניים ברחבי המזה"ת, אלא היא משמשת גם הפטרון העיקרי של חמאס..."

"טאבלט" מעלה כמה תהיות: "האם אינדיק פדה את הצ'ק לפני שקיבל על עצמו להוביל את המהאמץ להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים? האם הצ'ק נפדה כאשר אינדיק היה בירושלים, או ברמאללה? או, האם הכסף הקטארי מצא דרכו לחשבון הבנק של ברוקינגס רק לאחר שאינדיק האשים את ישראל בכשלון השיחות בראיונות לתקשורת ובהתבטאוית פומביות"?

"לעולם לא נדע", מציין "טאבלט". אך איך שלא מביטים על כך, זה נראה איום ונורא".

בראיון שהעניק בשבוע שעבר לרון קמפיאס, מסוכנות הידיעות היהודית JTA, מגיב אינדיק בכעס על התהיות האלה. קמפיאס מציין שאינדיק אכן זעם, אך, יותר מכך, הוא התבטא כמי שלא כל כך מבין מה רוצים ממנו, בעיקר על רקע העובדה שלמכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית יש קשרים אמיצים עם ממשלות ישראל וארה"ב.

"הקונספירציות שאני משמש כסוכן של קטאר אמינות בדיוק כמו הקונספירציות ששימשתי כסוכן של ישראל כפי שטענו ג'ון מירסהיימר וסטיוון וולט בספרם 'הלובי הישראלי' מ-2007", אמר אינדיק.

הוא הדגיש, שעד 2014 נקרא האגף המזרח-תיכוני של ברוקינגס על שמו של המיליארדר הישראלי חיים סבן, שידוע כבעל קשרים הדוקים עם ממשלת ישראל.

"חיים תורם לברוקינגס יותר מאשר קטאר", אמר אינדיק. סבן תרם למכון יותר מ-20 מיליון דולר, בעוד שקטאר תרמה 14.8 מיליון דולר, ורוב הכסף הקטארי נועד להקמת קמפוס של ברוקינגס בדוהא, בירת קטאר. "בשני המקרים, גם סבן וגם ממשלת קטאר כיבדו את העצמאות שלנו".