הצילום יוצא מהארון: תערוכת צילומים מודפסים על גבי רהיטים

אהוד אורן מחזיר לחיים את המושג "אמנות שימושית" ומעצב רהיטים בסדרה מוגבלת המודפסים בצילום מקורי

"התמזל מזלי והעבודה שלי נעשית בדור הדיגיטלי", אומר אהוד אורן, מעצב ואמן רב-תחומי, המשלב צילום ואמנות ברהיטים שהוא מייצר בסדרות מוגבלות. המשפט הזה מעיין במיוחד מפיו של אורן (67), שלמד עיצוב גרפי בבצלאל בשנות ה-70. לאחר מכן עבר לניו-יורק ולמד גם אמנות. במשך יותר מ-30 שנה עסק בעיצוב ובצילום, עד שהחליט לשלב בין התחומים, ולעבור לעבודה בתלת-ממד. את הרהיטים שלו הוא מכנה "אמנות פונקציונלית".

"אני לא רוצה למכור את העבודות כרהיטים בחנות, אלא כיצירות אמנות שיש להן שימוש", הוא מנסה להסביר את קו המחשבה שלו. כל רהיט מיוצר בסדרה ממוספרת ומוגבלת, כך שהייצור לא הופך לתעשייתי אלא שומר על הגדרה של יצירת אמנות.

אורן מצלם נופים עירוניים מתל-אביב או מניו-יורק - בניינים, חזיתות, מדרכה, חפצים וחומרים - ופורס אותם על פני רהיטים שהוא מתכנן, התואמים את הצילום בפרופורציות ואת דרכי ההעמדה. ארונות הנראים כבניין דירות עירוני או שידה הנראית כאילו נחצבה באבן, מקבלים גימור מבהיק. אחרים הופכים לנוף מתעתע, כביש שצולם והפך לפני שולחן נמוך וארוך.

את החוויה האורבנית החזקה העולה מעבודותיו הוא מסביר במושגים של מיחזור: "ניסיתי לקחת את החומרים המצויים ברחוב, לצלם ולהפוך אותם לחומר חזותי אסתטי. בין אם מדובר בבניינים אפרוריים או בפסולת רחוב, החוץ העירוני הקונבנציונלי ביותר. כשהכנסתי את הצילום הביתה בדמות רהיט אני מעניק לו חיוניות חדשה. ומצד שני, במקום להיות רהיט שימושי סתמי הוא הופך לאובייקט בעל משמעות".

הניגוד בין הנוף האורבני ששייך לרחוב, לבין הרהיט המלוטש בבית פנימה, יוצר מתח ויזואלי. גם משחקי המידות והפרופורציות בין המקור לפסל-רהיט הביתי מעורר עניין.

אורן לא המציא את הז'אנר, שבשנים האחרונות מככב בקולקציות של רהיטי מעצבים באירופה, אך הוא מביא ליצירה את ניסיונו כמעצב גרפי ומעניק לרהיטיו את יתרון ההפתעה. בכל זווית ראייה שולטת בהם האסתטיקה הדו-ממדית של התמונות, והפריסה שלהן על הרהיט, נראית כאילו צמחה והתגבשה לפסל שימושי.

גם מחירי היצירות נמצאים על התפר שבין עיצוב לאמנות, ועונים להגדרת אמנות שימושית. הרהיטים מתומחרים בין 3,000 דולר לשולחן סלוני או שידה קטנה ל-17,000 דולר לרהיטים הגדולים במיוחד. כולם עם צילומים מקוריים, חתומים ומיוצרים בידי האמן.

גלריית חנקין, רחוב חנקין 109 חולון, א'-ה' 10:00-12:30 16:00-19:00; יום ו' 10:00-12:00; שבת 10:00-14:00. ללא תשלום. התערוכה עד 18.10