חברת החשמל: ההיתר שקיבלה נתג"ז מנוגד לחוק

מאבק בין חברות ממשלתיות על סוגיית הגז הטבעי בתל-אביב ■ חברת החשמל הגישה עתירה מינהלית נגד רשות הרישוי למתקני גז טבעי ונגד נתג"ז

תחנת הכוח רידינג בתל אביב / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח רידינג בתל אביב / צילום: איל יצהר

חברת החשמל הגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב עתירה מינהלית נגד רשות הרישוי למתקני גז טבעי ונגד נתיבי גז לישראל (נתג"ז), שבה היא מבקשת לבטל את ההיתר שניתן לנתג"ז להקים בתחום תחנת הכוח רידינג בתל-אביב תחנת גז להפחתת לחץ הגז הטבעי מגבוה לנמוך (תחנה הקרויה גם PRMS), המיועדת לשרת את רשת החלוקה של הגז הטבעי.

נתג"ז היא חברה ממשלתית שמטרתה להקים ולהפעיל מערכת להולכת הגז הטבעי בלחץ גבוה לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. אל מערכת ההולכה של נתג"ז עתידה להתחבר מערכת החלוקה שאחראית על הולכת הגז בלחץ נמוך. על חלוקת הגז אמונים גופים פרטיים שזכו במכרז. מדובר במתקן גז עילי, שעתיד להיות מונח בתוך השטח של רידינג, ואליו עתידה להתחבר תשתית הגז, לשם הובלתו וחלוקתו לצרכנים בתל-אביב.

באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק, שירלי סופר-דמרי ומירב מאירי ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי ושות', טוענת חברת החשמל כי הבקשה וההיתר לנתג"ז ניתנו בניגוד למוסכם עם רשות הרישוי לגז, שלפיו תידרש חתימתה של חברת החשמל למתן ההיתר.

מהעתירה עולה כי במהלך שנת 2011 הגישה חברת נתג"ז לרשות הרישוי את הבקשה להיתר לפי חוק משק הגז הטבעי, להקים את התחנה; וכי במשך הליכי הרישוי והתכנון ביקשה חברת החשמל להיות שותפה לתהליכים, כבעלת זכויות בקרקע וכמפעילת תחנת רידינג; וכי לא יינתן היתר מבלי שיבוצעו עמה כל התיאומים הנדרשים, לרבות התיאומים התכנוניים, התפעוליים והבטיחותיים.

זאת, על מנת להבטיח כי לא תופרע עבודת תחנת הכוח רידינג, המספקת חשמל לעשרות אלפי בתי-אב בישראל. עוד ביקשה חברת החשמל להבטיח כי הקמת תחנת הגז הנוספת תעלה בקנה אחד עם הליכי התכנון וההקמה העתידיים בתחום רידינג; וכי לא תיבנה תחנת הגז הנוספת מבלי שמונחת מולה תוכנית כוללת של קווי הגז והתשתיות הנלוות, שיתחברו לתחנת הגז הנוספת ולהשתלבותם במרקם העדין של תחנת הכוח, עתה ובעתיד.

על-פי הוראות תמ"א 37, יש צורך באישור של חברת החשמל לתוכנית ההנדסית להקמת מתקן הפחתת הלחץ, ואישור כזה לא ניתן. חברת החשמל הייתה צריכה לבחון את ההשלכות של ביצוע העבודות של הקמת המתקן בשטחה, ודרשה כי יינתנו לה הערבויות והביטחונות הנדרשים.

לטענת חברת החשמל, רשות הרישוי קבעה ביום 11.3.13 כי לשם מתן ההיתר נדרשת חתימתה על הבקשה, כנדרש וכנהוג במקרים שבהם מתוכננת בנייה על מקרקעין שהזכויות בהן שייכות לצד שלישי. אלא שלמרות כל זאת וללא סיבה אמיתית, ביטלה רשות הרישוי בהחלטתה מיום 2.6.14 את התנאי שנקבע, וביום 23.6.14 הוציאה את ההיתר לנתג"ז.

זאת, מבלי שהסתיימו הליכי התיאום עם חברת החשמל, בהתעלם מהליכי התכנון העתידיים הנוגעים לתחנת הכוח רידינג, מבלי שהובהרו עד תום הליכי התכנון והרישוי של תחנת הגז הנוספת ושל תשתית הגז הנלווית, שעתידה להתחבר אליה.

חברת החשמל טוענת כי התנהלות זו של הרשות נגועה בחוסר סמכות, בחוסר סבירות קיצוני, והיא מנוגדת לחוק, בין היתר בשל העובדה שההיתר הוצא בסטייה מתוכנית. לפיכך, יש לבטל את ההיתר שניתן.