זו הסיבה לזינוק של טבע ב-4% בת"א וב-5% בוול סטריט

שני אירועים שקשורים לטבע היו בימים האחרונים באירופה: המלצה חיובית של הוועדה האירופית להערכת תרופות (CHMP) למתן אישור לתרופות שטבע מייצרת; האירוע השני קשור לפיטורי עובדים וסגירת מפעל במונקו

ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
ארז ויגודמן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

מניית טבע נסחרה היום בבורסה בת"א בעלייה של כ-4%, לאחר שבמהלך ימי החג, בהם נסחרה המניה רק בוול סטריט, היא עלתה בשיעור של כ-4.9%. טבע, בניהולו של ארז ויגודמן, נסחרת בניו יורק ות"א בשווי 45.7 מיליארד דולר, אחרי עלייה של כ-36% במניה מתחילת השנה.

בימים האחרונים היו שני אירועים שקשורים לטבע באירופה. הראשון הוא המלצה חיובית של הוועדה האירופית להערכת תרופות (CHMP) למתן אישור לתרופות שטבע מייצרת. האירוע השני קשור לפיטורי עובדים וסגירת מפעל במונקו.

ביום שישי הודיעה הוועדה האירופית על המלצות לאישורים בנוגע למספר תרופות. בין אלו נמצאת התרופה balugrastim (ובשמה הנוסף Egranli), המיועדת לחולים שעוברים טיפולים כימותרפיים וכתוצאה מכך סובלים מירידה במספר תאי הדם הלבנים, דבר שעלול לחשוף אותם לזיהומים.

התרופה של טבע היא תרופה ביולוגית. לפני כשנה משכה החברה את בקשתה לאישור התרופה בארה"ב, על רקע אי ודאות מסוימת שעלתה בקשר לבטיחותה בזמן הניסוי הקליני. אנליסטים העריכו אז כי האישור בארה"ב יידחה לפחות בשנתיים. תרופה אחרת של טבע שהוועדה האירופית ממליצה לאשר היא מתחום הנשימה, ומיועדת לטיפול באסתמה.

ביצועים פושרים בבריאות האישה

לפני ארבע שנים רכשה טבע את חברת Theramex האירופית, שעוסקת בתחום בריאות האישה, תמורת כ-366 מיליון דולר. לפי דיווחים בתקשורת הצרפתית, לעובדי Theramex במונקו דווח על סגירת המפעל ב-2016 ועל פיטורי 19 עובדים (כשליש מכוח האדם) באופן מיידי. העובדים מחו והפגינו סמוך למפעל. נזכיר כי טבע הודיעה על תוכנית קיצוצים לפני כשנה.

טבע החלה את פעילותה בתחום בריאות האישה בעקבות רכישת חברת באר ב-2008, ובחברה דיברו אז על מכירות שנתיות של למעלה ממיליארד דולר מהתחום ב-2015. רכישת Theramex נועדה לחזק את התחום, אך עד כה למרות הציפיות הגדולות, במחצית הראשונה של 2014 הכנסות טבע מתחום זה הסתכמו ב-252 מיליון דולר, פחות מ-3% מכלל הכנסות החברה.

בתוך כך, בסוף השבוע הודיעה חברת Rexahn שהתרופה האונקולוגית שהיא מפתחת קיבלה מעמד של תרופת יתום מרשות המזון והתרופות של ארה"ב, ובתגובה מנייתה קפצה ב-10%. בעבר, לטבע היה הסכם רישוי הנוגע לאותה תרופה, אך היא ביטלה אותו לפני שנה. טבע גם השקיעה בחברה זו כ-8 מיליון דולר והחזיקה בכ-6% ממנה, אך מאז החזקתה ירדה אל מתחת ל-5%.