געגועיי ל-2013: ההתרסקות המהירה של מונאקו

רק לפני כשנה טייקון האשלג דמיטרי ריבולובלב השתעשע ברעיון הפיכת א.ס מונאקו ל"מועדון בוטיק" יוקרתי ■ מה קרה בדרך שהוביל לנטישת הכוכבים?

תוחלת החיים הממוצעת במונאקו היא 88.2 שנים - הגבוהה ביותר בעולם. התמ"ג לנפש הוא 153 אלף דולר - הגבוה בעולם. חוץ מזה, אחוזי האבטלה עומדים על 2% בלבד; אחוזי העניים הם הנמוכים ביותר על-פני כדור הארץ; כמות המיליונרים והמיליארדרים היא הגבוהה ביותר על-פני כדור הארץ; מס הכנסה הוא מושג שלא קיים; הטמפרטורה היא בדרך כלל סביב ה-16 מעלות צלזיוס; והשמש מפציעה ליותר מ-2,500 שעות בכל שנה. בשקלול כל הנתונים - סבבה שם, במונאקו.

גם אם אתם אוהדי כדורגל, החיים בנסיכות העשירה בהחלט לא רעים. 160 אירו בלבד עולה המנוי הכי זול למשחקיה של א.ס מונאקו, זול יותר מהמחיר השנתי למשחקיה של מכבי ת"א בבלומפילד. בדרך כלל הקבוצה, מאז היווסדה ב-1919 - מדורגת בצמרת הליגה הצרפתית, עם שמות כמו תיירי הנרי, פביאן בארטז, יורי דז'ורקף, עמנואל פטי, ג'ורג' וואה, ליליאן תוראם, דויד טרזגה, יורגן קלינסמן, אוליבר בירהוף, אנצו שיפו, כריסטיאן ויירי, גלן הודל ומרסלו גז'ארדו שמעטרים את ההיסטוריה שלה. לא שכל זה מזיז יותר מדי לאצולה המקומית: רק 8,491 צופים, 46% בלבד מהתכולה האפשרית באצטדיון לואי השני - טרחו להגיע בשבת האחרונה לדרבי של הריביירה מול ניס (האורחת הפתיעה עם ניצחון 0-1).

ואם בעונה הקודמת עוד היה אופק בידורי מעניין עבור האריסטוקרטיה - תודות לסגל נוצץ שכלל כוכב מוכח כמו רדמאל פלקאו וכוכב עולה כמו חאמס רודריגז - הרי שהשניים האלו התנדפו הקיץ מהמועדון כלעומת שבאו (למנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד, בהתאמה). ועכשיו, למרות הופעה ראשונה בליגת האלופות מאז 2004/05, ומשהתברר כי הבעלים האוליגרך דמיטרי ריבולובלב לא מתכוון להמשיך לפוצץ כסף על הקבוצה - "האוהדים" יכולים לחזור לנשנש קוויאר בשקט, בלי מטרד הכדורגל. ועדיין, נותרה שאלה אחת מהותית פתוחה: מה גרם לפרויקט כל כך מבטיח להתרסק כל כך מהר.

***

זה התחיל בצורה הרבה יותר אופטימית. בדצמבר 2011, לאחר שהידרדרה לליגה השנייה, ריבולובלב, האיש שהפך את אורלקלי לאימפריית אשלג בינלאומית לפני שמכר בתמורה למיליארדים את אחוזיו בתאגיד ב-2010 - רכש את השליטה על מונאקו. כעבור שנה וחצי, לאחר שהחזיר את הקבוצה למקומה הטבעי ב"ליג 1" - הגיעה בקיץ הקודם ההשתוללות הכלכלית: פלקאו, חאמס, ז'ואו מוטיניו הפורטוגלי, ושחקני ההגנה הוותיקים ריקארדו קראבליו ואריק אבידל, בין היתר, נחתו באימפריה המתהווה. חשבון הרכש הכולל הסתכם בלמעלה מ-160 מיליון אירו, וזה לפני שהתחלנו לדבר על משכורות הנטו המפוצצות להן זכו הכוכבים (עם פטור מלא ממיסוי, כמקובל בנסיכות). במונאקו דובר על מודל חדש וייחודי בעולם הכדורגל: טרנספורמציה ל"מועדון בוטיק", כזה שיגבה מאנשי חוג הסילון מחירים מופרכים על כלל הכרטיסים שיהיו זמינים לאצטדיון לואי השני - בתמורה לאירוח VIP מפנק במיוחד, וקבוצה אטרקטיבית על כר-הדשא. עם חזון "מותג העל" הזה יצאה מונאקו החדשה לדרך, והעתיד נראה מדהים.

חאמס רודריגז, רדמאל פלקאו, מונאקו / צלם: רויטרס
 חאמס רודריגז, רדמאל פלקאו, מונאקו / צלם: רויטרס

עונת 2013/14 התחילה, ועל המגרש הדברים נראו טוב בסך הכל. למרות פציעה קשה של פלקאו, המטרות המקצועיות הושגו (העפלה מיוחלת לצ'מפיונס ליג מהמקום השני בליגה). ואז הגיע האקסודוס של הקיץ, שהוביל למכירת שחקנים בסך כולל של 95 מיליון אירו (מתוכם 80 מיליון ששילמה ריאל על חאמס). את ההסבר ל"פגע וברח" הזה אפשר לחלק לכמה סיבות:

1. הרדיפה הזוגית. בחודש מאי פסק בית המשפט בשווייץ כי על ריבולובלב לשלם כ-3.4 מיליארד אירו, כמחצית מהונו - לפרודתו הלנה, במה שזכה לכותרות בעיתוני אירופה כ"הסכם הגירושים היקר אי-פעם". עם זאת, העיתונאי פול דוייל מציין ב"גרדיאן" מקורות במונאקו, שטוענים כי אין קשר ממשי בין היחסים המפורקים של בני הזוג (כבר שנים רבות, אגב: הליך הגירושים החל פורמאלית ב-2008) לבין קבוצת הכדורגל - שכן הצוות המשפטי של ריבולובלב מתכוון להילחם בפסיקה ולערער עליה, והסבירות הגבוהה היא שבסופו של דבר הוא לא יצטרך לשלם סכומים כל כך גבוהים.

2. הרדיפה הרוסית. בסוף החודש שעבר פרסם העיתון הצרפתי "ל'אקיפ" כי ריבולובלב החליט להפחית את השקעתו במונאקו עקב אכזבה מראשי הנסיכות, שסירבו לאחרונה להעניק לו דרכון ואזרחות. לריבולובלב יש אמנם דרכון קפריסאי, זכר להשקעותיו באי הסמוך אלינו (מחזיק ב-10% מבנק אוף סייפרוס), אך זה לא מבטיח לו חסינות במקרה אפשרי של הרשעה כלשהי ברוסיה, איתה יש לקפריסין הסכם הסגרה (למונאקו אין). ריבולובלב, יש לציין, לא מתגורר ברוסיה כבר שנים ארוכות (ב-1995 עזב לשווייץ) וייתכן כי הוא חושש שידו הארוכה של ולדימיר פוטין תנסה להגיע לממונו הרב.

3. הרדיפה הצרפתית. ואדים ואסילייב, שמשמש מאז ינואר 2013 כיועץ הכדורגל של ריבולובלב וסגן הנשיא שלו במועדון - טוען כי אחת הסיבות העיקריות לשינוי הגישה הקיץ, היא מכה לא צפויה שנחתה על מונאקו מראשי הכדורגל הצרפתי. מינהלת הליגה איימה לא להנפיק לקבוצה רישיון לשחק בליגה העליונה, אלא אם תעביר את רישום החברה שלה לאדמת צרפת - ולאחר מכן תיאלץ לשלם מס בגין שכר השחקנים שלה, כמו כל קבוצה צרפתית רגילה. במונאקו, ששיחקה לראשונה בליגה העליונה בצרפת כבר ב-1933 - מעולם לא התמודדו עם איומים מהסוג הזה והרגישו נרדפים. בסופו של דבר, לאחר הסדר פשרה - מונאקו הסירה את איום תשלום המס, וקיבלה רישיון משחק בליגה - אבל רק בתמורה לתשלום "קנס" חד-פעמי של 50 מיליון אירו למינהלת. "כשהיינו על-סף ירידה לליגה השלישית, אף אחד לא העלה בכלל את האופציה הזאת", התלונן ואסילייב. "זה לא משהו שהיה מתוכנן תקציבית מבחינתנו. אם דמיטרי היה יודע שזה מה שיקרה - סביר להניח שהוא בכלל לא היה רוכש את הקבוצה".

להגנתה של המינהלת אפשר להזכיר את כניסת תקנת "מס העשירים" החדשה בצרפת של הנשיא פרנסואה הולנד, שפגעה באופן מהותי בקבוצות האחרות בליגה. כך שהניסיון "ליישר" את מונאקו הוא במסגרת כוונה לשמור על השיוויון התחרותי.

4. הרדיפה של פלאטיני. "צריך לזכור שבמהלך השנה הזאת נכנס לתוקף הפייננשל פייר-פליי", הסביר ואסילייב ל"גרדיאן". "מנצ'סטר סיטי ופ.ס.ז' קיבלו עונשים חמורים כמו קנסות, הגבלות שכר והגבלות על רכש שחקנים. דיברתי על כך עם הנשיא, והוא אמר לי: 'תראה, כבר עכשיו אני משקיע סכומי כסף גדולים. אם נצטרך בנוסף לכך לשלם קנסות גבוהים - אז זה לחלוטין לא מתכתב עם ההיגיון שלי'. אני מבין את הנשיא, כי אין לנו דרך אחרת להתמודד עם החוקים האלו. חשבנו שהם יהיו פחות מחמירים ושאופ"א תעניק למועדונים יותר זמן הסתגלות".

ואסילייב ודאי הצטער לשמוע בשבוע שעבר שאופ"א פתחה בבדיקה מעמיקה של ספריה של מונאקו (כמו גם אלו של ליברפול, רומא, אינטר ועוד כמה קבוצות מפוארות מהיבשת), לקראת סנקציות שעשויות להיות מושתות עליה לקראת העונה הבאה.

***

אז מה הלאה? נציג הבעלים מתעקש כי "ישנן שתי דרכים לפעול: או להשקיע הרבה כסף ומהר; או לבנות פרויקט אינטליגנטי, לבסס את עצמך על האקדמיה שלך ועל עקרונות של סקאוטינג חכם. החלטנו לעבור לדרך השנייה".

מבית חלש בליגת האלופות שכולל יריבות כמו זניט, לברקוזן ובנפיקה - העפלה לשלב הבא היא לא בגדר חלום, במיוחד אחרי הניצחון 0-1 במחזור הפתיחה נגד הגרמנים. אבל מצד שני, "רכש כמו פלקאו לא יגיע שוב בזמן הקרוב", לדברי ואסילייב. מה שכמובן הופך את "מועדון הבוטיק הממותג" לפנטזיה שכנראה כבר לעולם לא תתממש.

זבנג, וגמרנו
 זבנג, וגמרנו