סרבן פינוי-בינוי חויב לשלם מיליון שקל לבעלי הדירות

השופט יעקב שקד חייב את הדייר הסרבן לשלם לתובעים גם 120 אלף שקל בגין הוצאות משפט ■ הדייר הסרבן טען: אמי הקשישה מתגוררת בדירה ותיאלץ לעבור לדירה זמנית ■ התובעים: הוא ניסה לסחוט את הקבלן

פינוי בינוי ברמה"ש / צילום: יריב לוין
פינוי בינוי ברמה"ש / צילום: יריב לוין

בית משפט השלום בהרצליה קיבל את תביעתם של 27 מדיירי בניין שהתקשרו עם יזם בעסקת פינוי-בינוי כנגד דייר סרבן אחד. השופט יעקב שקד חייב את הדייר הסרבן לשלם לתובעים סך של מיליון שקל בתוספת 120 אלף שקל בגין הוצאות משפט.

במוקד התביעה עומדים בעלי זכויות בבניין מגורים המצוי ברחוב סמטת עוזיה במתחם יוספטל שבשכונת מורשה ברמת-השרון, שהתקשרו בשנת 2009 עם חברת יובלים נדל"ן בפרויקט פינוי-בינוי.

על-פי תב"ע שאושרה ב-2011, עתידים להיהרס במסגרת הפרויקט הבניינים הישנים במתחם, לרבות הבניין שבו מתגוררים התובעים והנתבע, ובמקומם יקומו מגדלי מגורים חדשים.

התובעים טענו כי בסירוב הנתבע לחתום על הפינוי-בינוי, הוא מנסה להפעיל לחץ סחטני על התובעים, על היזם ועל שאר בעלי הדירות במתחם, כדי לזכות בזכויות שאינן מגיעות לו.

התובעים הגישו תביעה בסך מיליון שקל נגד שכנם באמצעות עורכי הדין גיא פורר ומיכאל אדלר ממשרד יגאל ארנון ושות'.

הדייר הסרבן טען כי מאחורי התביעה עומד היזם ולא בעלי הזכויות, וכי מדובר בניסיון פסול להפעיל עליו לחץ.

בית המשפט דחה את הטענה וקבע כי אין כל פסול בעובדה שמאחורי התובעים בתביעה מכוח חוק פינוי-בינוי עומד יזם, וכי אין גם כל מניעה כי יזם זה יממן עבור התובעים את הוצאות המשפט.

בית המשפט גם קבע כי בעובדה שהתביעה הוגשה לצורך הפעלת לחץ על הנתבע שיצטרף לפרויקט פינוי-הבינוי אין כל פסול, "וכי מדובר בגישה מידתית וראויה העולה בקנה אחד עם תכליתו של חוק פינוי-בינוי".

בנוסף טען הדייר כי סירובו סביר, שכן הצטרפות לפרויקט פינוי-הבינוי תגרום לכך שאמו המבוגרת, שמתגוררת בדירה, תיאלץ לעבור לדירה זמנית לתקופת הבנייה, ורק לאחר מכן תעבור להתגורר בדירה חדשה.

בהקשר זה קבע בית המשפט כי נקודת המוצא של המחוקק היא שהדיירים המפונים בפרויקט פינוי-בינוי יעברו לדירות זמניות לתקופת הבנייה, וציין כי הבניינים החדשים אינם "צומחים על פני הקרקעי יש מאין ביום בהיר אחד, כאילו נבנו מאבני לגו", ולכן מתבקש כי דיירי הפרויקט יעברו בתקופת הבנייה לדיור חלופי זמני.

השופט שקד חייב את הדייר הסרבן לפצות את התובעים בסך של מיליון שקל, בתוספת הוצאות משפט בסך 120 אלף שקל, ואף קבע בניגוד לפסיקות קודמות בנושא, כי בשל חוסר שיתוף-הפעולה מצד הדייר הסרבן להגיע להסכמות בין הצדדים בהמלצת בית המשפט, החיוב לא יבוטל גם אם הדייר הסרבן יחתום על הסכם פינוי-בינוי עם היזם.

עם זאת, השופט ציין כי אם הדייר הסרבן יפנה לשכניו בבקשה לוותר על הסכום, יהיה הדבר נתון לשיקול-דעתם.