אחרי הפיאסקו: VBL מנפיקה שוב בנאסד"ק ומגייסת 40 מ' ד'

לפני חודשיים הנפקתה של VBL בוטלה לאחר שהחברה כבר החלה להיסחר ■ בהנפקה שבוטלה גייסה החברה 65 מיליון דולר לפי 222 מיליון, אך משקיע עוגן אמריקני לא העביר את הכסף, במהלך שכונה "אחד התמוהים בעשור האחרון"

חברת התרופות לסרטן ולמחלות דלקתיות VBL, תמחרה שלשום מחדש את הנפקתה שבוטלה לפני כחודשיים. היא מגייסת כעת 40 מיליון דולר לפי שווי של 120 מיליון, לעומת 65 מיליון דולר לפי 222 מיליון, אותם "גייסה" בהנפקה שלא הייתה.

הדיווח של VBL כבר מהווה את תמחור ההנפקה, אשר בדרך כלל נחשב לסיום התהליך, אך ניסיונה הקודם של החברה מעיד כי זה לא סוף פסוק. הפעם, הבורסה לא התחילה מסחר במניה לפני שהעניינים נסגרו סופית

VBL שנוסדה ומנוהלת על ידי ד"ר דרור חרץ, השלימה הנפקה בתחילת אוגוסט, ובעל מניות קיים בחברה, קבוצת Keffi האמריקנית בבעלותו וניהולו של המשקיע הפרטי ג'ייד זייטלין, התחייבה בעת תמחור העסקה להעביר כ-30 מיליון דולר מתוך הסכום, אך לא העבירה אותו. ההכרה כי הכסף באמת אינו עומד להגיע ולא ניתן יהיה לסגור את ההנפקה חלחלה בהדרגה, ועד ביטול ההנפקה על ידי החברה והחתמים, כבר נסחרו מניות החברה בנאסד"ק ארבעה ימים.

הבורסה נאלצה לבטל אחת אחת את כל הפעולות שבוצעו במניה. אירוע כן של פרייסינג ותחילת מסחר וביטול ההנפקה לאחר מכן, לא אירע בוול סטריט מזה עשור, ונחשב לפיאסקו גדול עבור כל הצדדים המעורבים: החתמים הראשיים המקוריים - דויטשה בנק וולס פארגו - שלא עמדו בהתיחייבותם, VBL עצמה שסמכה על המשקיע שלא סיפק את הסחורה ובעיקר למשקיע, שהתנער מהתחייבותו כמה וכמה רגעים מאוחר מידי.

אולם, נראה כי רוב הצדדים הצליחו ליישר ביניהם את ההדורים, והנה הם כאן שוב. דויטשה בנק היא עדיין החתם הראשי בהנפקה (וולס פארגו נעלמה), מבין חתמי המשנה נותרו אופנהיימר וJMP- (נדהאם נעלמה), Keffi היא עדיין בעלת המניות הגדולה (24% לפני ההנפקה) וזייטלין הוא דירקטור בחברה ו"משקיעים קיימים" וביניהם כנראה עדיין קבוצת Keffi, טוענים בתשקיף כי "בכוונתם" לרכוש מניות בהנפקה בהיקף של עד 24.3 מיליון דולר (כ-60% מההנפקה). נצטרך לחכות ליום תחילת המסחר כדי לראות כמה מניות קבוצת keffi באמת רכשה, והאם העבירה הפעם את הכסף. יצויין כי הנפקה בשווי הנוכחי מאפשרת לזייטלין להגדיל את חלקו לפי שווי נמוך יותר לעומת ההנפקה הקודמת.

VBL תחל להיסחר בימים הקרובים תחת סימול חדש - VBLT כאשר הסגירה תהיה ב-6 באוקטובר. החברה תעדכן את תוכניותיה העסקיות ותתאים אותן לגיוס המצומצם ולעיכוב בזמנים. המוצר לסרטן המוח יכנס לשלב III של הניסויים הקליניים במחצית הראשונה של 2015, והסכום יספיק לחברה רק עד תוצאות ביניים הצפויות ב-2016.

עליה לקוות כי התוצאות יגיעו במועד ויהיו טובות מספיק לאפשר גיוס נוסף. כמו כן בוטלו עד הודעה חדשה התוכניות לניסויים הקליניים במוצר הדלקתי וכן התוכניות לבנות מפעל לייצור מוצרי החברה. התוכניות שננטשו יחודשו אם ניתן יהיה להשיג מימון נוסף.

למרות הצמצום, זוהי חזרה-לחיים מרשימה ביותר לחברה. כבר היו מי שניבאו כי לא תוכל להתאושש מן המכה, אך אם הכל ילך כשורה, הרי שהחל מעוד מספר ימים היא מצטרפת כחברה בין שווים ברשימת המנפיקות של 2014.