ה-OECD מודאג: "עלייה עצומה באי-השוויון בהכנסות"

הארגון לשיתוף-פעולה ופיתוח כלכלי פרסם היום ממצאים של דוח שערך בנוגע לרווחה ב-8 אזורים שונים בעולם במהלך ה-200 שנים האחרונות ■ "העלייה העצומה באי-השוויון בהכנסות היא אחת התופעות המדאיגות של הכלכלה הגלובלית"

ישראל, עוני / צלם רויטרס
ישראל, עוני / צלם רויטרס

העלייה החדה באי-השוויון הכלכלי ברחבי העולם היא אחת מההתפתחויות המדאיגות ביותר ב-200 השנים האחרונות - כך נכתב בדוח חדש שפרסם היום (ה') הארגון לשיתוף-פעולה ופיתוח כלכלי של המדינות המפותחות (OECD).

הדוח, שמבוסס על מעקב על מצב הרווחה והעושר ב-8 אזורים בעולם במהלך 200 השנים האחרונות, קובע כי ההכנסה הפרטית של משקי-הבית נטתה לרדת ב-30 השנים האחרונות, בעוד התמ"ג לנפש עלה.

"קשה שלא להבחין בעלייה החדה בחוסר השוויון בהכנסות הקיים במרבית המדינות החל משנות ה-80. קיימות מדינות ספורות יוצאות דופן", כך כתבו כלכלני ה-OECD בדוח.

על-פי הנתונים, אי-השוויון בהכנסות של משקי-הבית (לפני הפחתות המסים) במרבית מדינות המערב, היה במגמת ירידה החל מסוף המאה ה-19 ועד תחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת. מאז, אי-השוויון בהכנסות החל לעלות באופן מתמיד. "העלייה העצומה באי-השוויון בהכנסות היא אחת התופעות המדאיגות של הכלכלה הגלובלית ב-200 השנים האחרונות", נכתב בדוח.

הדוח מציין כדוגמה את העובדה שב-2013 מנכ"לים של חברות בארה"ב הרוויחו בממוצע פי 296 מהשכר של העובדים הזוטרים שלהם. כמו כן, הדוח מציין כי סין היא אחת המדינות שבה אי-השוויון בהכנסות צמח בהיקף הגדול ביותר מאז שנות ה-80 בעוד יפן היא אחת המדינות שבה אי-השוויון בהכנסות הוא הנמוך ביותר.