האם כדאי לעזוב את קרן פימקו בעקבות ביל גרוס?

גרוס הוא ללא ספק אחד ממנהלי הקרנות המשפיעים והטובים ביותר בהיסטוריה, ומיליארדי דולרים של כסף מוסדי צפויים ללכת אחריו מהקרן שעזב אל עבר חברת ההשקעות ג'אנוס ■ השאלה היא האם גם למשקיע הפרטי כדאי למהר לבצע שינוי דומה

ביל גרוס / צלם: בלומברג
ביל גרוס / צלם: בלומברג

ברגע שמשקיע האג"ח המהולל ביל פימקו עזב, ביום שישי בבוקר, את PIMCO שהוא הקים בשנות ה-90, לטובת חברת ג'אנוס, למשקיעי הקרנות היו שתי שאלות: הראשונה, האם למכור את הקרנות שהוא ניהל בפימקו; והשנייה, האם לקנות את הקרן שהוא ינהל בג'אנוס.

אם אתם מחפשים תשובות קצרות, רוב המומחים ישיבו לכם כנראה "לא ולא". אבל דרושה תשובה ארוכה, כדי לראות איך המשקיעים יגיבו בצורה המיטבית למצב בלתי רגיל זה.

גרוס הוא ללא ספק אחד ממנהלי הקרנות המשפיעים והטובים ביותר בהיסטוריה. הוא אגדת קרנות אג"ח, שהרקורד ותוחלת ההישגים מעמידים בליגה גבוהה באמת. מי שיבקש ממשקיפים בתעשייה הזו רשימה של מנהלי אג"ח מהוללים בעולם יקבל בכל רשימה את גרוס, את ג'פרי גנדלאך מדאבליין ואת דן פאס מלומיס סיילס.

למעשה, הפעם האחרונה, שבה משקיעי קרנות התמלאו תהיות לגבי שינוי בהנהלת חברת קרנות, הייתה כאשר גנדלאך עזב ב-2009 את קבוצת TCW והקים את דאבליין כעבור זמן קצר.

המצב עם גרוס כעת דומה, אך לא זהה. גנדלאך פרש מ-TCW ברגע השיא בקריירה שלו, ואילו גרוס מעד בתקופה האחרונה. גנדלאך היה בן פחות מ-50 כשהוא עזב, ואילו גרוס כבר בן 70 ומשהו. גנלדאך לקח על עצמו את האחריות של פתיחת חברה חדשה, ולא רק ניהול קרנות. גרוס עושה את חייו קלים יותר.

קרן חדשה מעוררת סקרנות

החדשות על גרוס אמנם מפתיעות, אך לא מהממות. מקורות פנימיים בפימקו סיפרו, שהוא איים להתפטר זה כמה חודשים. בפימקו הייתה תסיסה מאז שמוחמד אל-עריאן - מי שנחשב ליורשו של גרוס וכיהן כמנכ"ל משותף לצידו - פרש מהחברה לפני כמה חודשים.

גרוס ויתר על תואר המנכ"ל המשותף, אך נשאר לכהן כמנהל ההשקעות הראשי, כאשר פימקו נעה לכיוון הנהלה חדשה ואל היום שבו גרוס כבר לא יהיה הפנים שלה.

חלק מהשינוי יהיה בוודאות קידום מנהלי כספים חדשים לתפקידים חשובים יותר. דניאל אייבסין מונה למנהל ההשקעות הראשי; מארק קיזל, סקוט מאדר ומיהיר וורה מונו למנהלי תיקים בקרן PIMCO Total Return שגרוס ניהל. אייבסין והמנהל המשותף אלפרד מוראטה צוינו ב-2013 כמנהלי קרנות האג"ח של השנה על ידי חברת דירוג הקרנות מורנינגסטאר, בזכות ניהול קרן פימקו הכנסה (PIMIX).

מאחר שההיערכות לחילופי הגברי הייתה קיימת, משקיעי פימקו אינם צריכים להיקלע לפאניקה. הצוות של גרוס נשאר במקומו במידה רבה, אם כי יש שהיו מעדיפים חילופים, בהתחשב בכך שקרן Total Return שלו פיגרה בחמש השנים האחרונות אחרי יותר ממחצית יריבותיה המקבילות, לפי מורנינגסטאר.

אבל אם לא אהבתם את הביצועים של PIMCO Total Return, אולי לא כדאי לכם לעבור לקרן ג'אנוס אג"ח ללא מגבלות (JUCAX), שגרוס יתחיל לנהל רשמית ב-6 באוקטובר. הקרן הזו חדשה לגמרי - היא נפתחה בתחילת השנה. נכסיה הסתכמו ב-15 מיליון דולר בסך הכול, כאשר דבר הצטרפות גרוס פורסם.

הגודל המצומצם, והעובדה שזוהי קרן חדשה, מעוררים את עיקר הסקרנות, מפני שקרן PIMCO Total Return הייתה כה ענקית, שאפילו השקעה טובה שלה בקושי יכלה לייצר תשואה. קרן ג'אנוס כה קטנה, שאם גרוס באמת מנהל גדול, הוא יוכל לשפר את ביצועיה במהירות.

הקרן הזו לא תישאר קטנה זמן רב: מיליארדי דולרים של כסף מוסדי צפויים להיכנס אליה, אולי עוד לפני שגרוס יתחיל לנהל אותה.

גם אם חושבים שהוא אלוהים

בזמן שהמוסדיים מבצעים שינויים, למשקיעים היחידים לא כדאי לבצע אותם. מבין שבע הקרנות שמציעה למעשה הקרן ללא מגבלות של ג'אנוס, חמש גובות מהמשקיעים לפחות 0.25% יותר ממה שגרוס גבה בקרן PIMCO Total Return, ויש גם עמלות הצטרפות או פדיון, תלוי בסוג הקרן.

גם אם אתם חושבים שגרוס הוא אלוהים, אין סיבה להאמין שהוא יכול לעקוף עמלה של 4.75% על מכירת הקרן (למניות מסוג A), או עוד 1% בתוספת עמלת מכירה בקרן מניות C, ועדיין לרשום ביצוע טוב יותר על בסיס תשואה כוללת. זה נכון במיוחד בסביבה של עליית ריבית, שהיא סביבה לא-ידידותית לכל מנהל שמנסה לבנות מוניטין או לתקן אותו.

למי שהחליט לבצע את המעבר, הימנעות מדרמה היא נקודת התחלה טובה. יש המון קרנות אג"ח טובות. לכל הפחות, בחורים כמו גנדלאך ופאס צריכים לעלות בכל דיון ושיקול דעת.

"קל לקבל החלטה ספונטנית - למכור אותו ולקנות את השני - אבל ההחלטה אינה חייבת להיות להישאר עם פימקו או לעבור לגרוס", אומר טוד רוזנבלוט, מנהל יחידת מחקר קרנות הנאמנות ב-S&P Capital IQ. "בוודאי, כסף יגיע לכאן, אבל בואו נקווה שהרבה כסף יגיע למקומות אחרים, מפני שיש מנהלים שלא גרמו הלם למערכת, שיש להם צוותים חזקים, עלויות נמוכות ורקורד טוב מהזמן האחרון. הם כנראה אופציה טובה יותר מהקרן הישנה של ביל גרוס או מהקרן החדשה שלו".

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014