יאהו תשקיע בסנאפצ'אט לפי שווי של 10 מיליארד דולר

ענקית האינטרנט שמימשה מניות של עליבאבא צפויה להשקיע חלק מהכסף באפליקציה להעברת תמונות ■ אנליסט: "מהלך עתיר סיכון"

בובי מרפי ואיוון שפיגל / צילום: רויטרס
בובי מרפי ואיוון שפיגל / צילום: רויטרס

יאהו עומדת להשקיע בחברת הסטארט-אפ סנאפצ'אט (Snapchat), בעסקה שתשקף שווי של 10 מיליארד דולר לסנאפצ'אט.

יאהו היא המשקיעה המובילה בסבב המימון, והיא שתקבע את תנאי הסבב. קרן ההון סיכון קליינר פרקינס קופילד אנד ביירס תשקיע גם היא במסגרת סבב המימון.

בהתפתחות נפרדת הסכימה יאהו לרכוש את פלטפורמת הצ'אט הניידת מסג'-מי (MessageMe) תמורת כ-12 מיליון דולר.

עסקת המימון ועסקת הרכישה הן חלק ממסע ההשקעות והרכישות שמבצעת יאהו בהנהגת המנכ"לית מריסה מאייר, שמנסה להבריא את חברת האינטרנט הפועלת מקליפורניה. יאהו עושה מאמצים להגדיל את ההיצע שלה בתחומים כגון שירותים ניידים והעברת הודעות אלקטרוניות, שמושכים מספר רב של משתמשים חדשים.

החברה נתונה בלחץ גובר לדווח על תוכניותיה לאושש את פעילות הליבה שלה: פרסום מקוון. בחודש שעבר דרשה סטארבורד ואליו (Starboard Value LP), בעלת מניות ביאהו ופעילה לקידום זכויות המשקיעים, שיאהו תפסיק לבצע רכישות ותשקול לפצל את עצמה או להתמזג עם AOL.

סנאפצ'אט, חברה מלוס אנג'לס שפיתחה אפליקציה למשלוח תמונות שמשמידות את עצמן לאחר פרק זמן מסוים, נמנית עם קבוצת אליטה של חברות הזנק טכנולוגיות ששווין העפיל ל-11 ספרות, וזאת על רקע הגאות במימון בעמק הסיליקון. חברות אחרות שהשווי שלהן נאמד ב-10 מיליארד דולר או יותר כוללות את Airbnb, מפתחת יישום לשיתוף דירות, ו-Dropbox, מפתחת טכנולוגיה לשיתוף קבצים. ביוני גייסה Uber Technologies, שפיתחה יישום להזמנת מונית, 1.2 מיליארד דולר על בסיס ששווי חברה של 17 מיליארד דולר.

אתמול סירב נציג יאהו להגיב בנושא סנאפצ'אט. גם כריסטינה לי, דוברת קליינר פרקינס סירבה להגיב, ומרי ריטי, דוברת סנאפצ'אט, לא השיבה. אתמול דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי יאהו עומדת להשקיע בסנאפצ'אט, וקודם לכן דיווח טק-קראנץ' (TechCrunch) על עסקת מסג'-מי.

בהודעה שפרסמה יאהו על עסקת מסג'-מי נאמר כי יאהו "שמחה מאוד לקדם בברכה את שמונת עובדי מסג'-מי המצטרפים לצוות יאהו".

מניית יאהו נסגרה אתמול בניו יורק בעליה של 1.3% ובמחיר של 41.03 דולר. מתחילת השנה טיפסה המניה ב-1.5% לעומת עלייה של 6.5% במדד S&P.

25 עסקאות תוך שנתיים

מאז כניסתה של מאייר לתפקיד המנכ"ל ביולי 2012, ביצעה יאהו כ-25 עסקאות. השנה הסכימה יאהו לרכוש את חברת הסטארט-אפ פלארי (Flurry), ספקית שירותי ניתוח מידע, תמורת יותר מ-300 מיליון דולר. אשתקד ביצעה מאייר את הרכישה הגדולה ביותר שלה, טאמבלר, תמורת כ-1 מיליארד דולר.

בחודש שעבר הרוויחה יאהו יותר מ-9 מיליארד דולר לפני מס ממכירת חלק מאחזקתה בחברת המסחר המקוון הסינית עליבאבא בהנפקתה הראשונה לציבור של עליבאבא. ביולי הודיעה יאהו כי תשיב לפחות מחצית מהמזומנים בקופתה לבעלי המניות, אך לא ציינה מה תעשה ביתרת הסכום.

לבעלי המניות של יאהו יש מה לומר לגבי השימוש העתידי שתעשה יאהו ביתרת המזומנים. סטארבורד ביקשה שמאייר לא תוציא כספים נוספים על רכישת חברות, בטענה שהעסקאות שהיא ביצעה עד כה לא הועילו במיוחד.

ההשקעה בסנאפצ'אט "היא מהלך עתיר סיכון מבחינתה של יאהו", לדברי פול סוויני, מנהל מחקר בארה"ב אצל בלומברג אינטליג'נס. "סנאפצ'אט בהחלט מושכת תשומת לב רבה וזוכה להערכה, אבל רבים מבעלי המניות של יאהו מעדיפים שהחברה תעביר להם נתחים גדולים יותר מתקבולי עסקת עליבאבא".

ייתכן כי באמצעות רכישת אחזקה בסנאפצ'אט מנסה יאהו לשכפל מה שעשתה לפני קרוב לעשר שנים עם עליבאבא. ב-2005 השקיעה יאהו כ-1 מיליארד דולר בחברה הסינית, שתרמה להגדלת שוויה של יאהו בשנים האחרונות. גם לאחר הנפקתה הראשונית לציבור של עליבאבא, עדיין מחזיקה יאהו ביותר מ-10% בספקית שירותי המסחר המקוון.

סנאפצ'אט שהכנסותיה זעומות או אפסיות, רושמת צמיחה מהירה. המשתמשים שולחים מדי יום יותר מ-700 מיליון תמונות שמשמידות את עצמן מדי יום, לדברי החברה. סנאפצ'אט מתחרה עם פייסבוק, שניסתה אשתקד לרכוש אותה תמורת 3 מיליארד דולר, ושהשיקה בעקבות כישלונה מוצר משלה למשלוח תמונות וקובצי ווידיאו שמשמידים את עצמם.

בהנהגת המייסדים איוון שפיגל (המנכ"ל) ובובי מרפי, בונה סנאפצ'אט את פעילותה. סמנכ"לית התפעול, אמילי ווייט, שביקרה בשבוע שעבר בניו יורק לרגל כנס Advertising Week, הסבירה את טיב השירות. במועד מוקדם יותר השנה שכרה החברה את מייק רנדל, שהיה אז מנהל בפייסבוק, להוביל את שותפויות הפרסום שלה.

אופציה של צ'אט

במאי הודיעה סנאפצ'אט כי תציע למשתמשים אופציה של צ'אט עם טקסט, ובכך הצטרפה לשוק הצפוף של הודעות טקסט במובייל.

מסג'-מי הוא יישום נייד שמאפשר למשתמשים לשלוח בקלות פינגים לטלפונים החכמים של ידיד אחד או יותר. השירות כולל יותר מ-180 אמוטיקונים וסטיקרים שמאפשרים לאנשים להביע את עצמם. המשקיעים במסג'-מי כוללים את טרו ונצ'רס, גריילוק פרטנרס, פירסט ראונד קפיטל ואחרים. מסג'-מי גייסה כ-12 מיליון דולר והמשקיעים מפסידים כסף מהמכירה ליאהו, לדברי מקור שמכיר את העסקה.

המספרים של Snapchat
 המספרים של Snapchat