הדקה ה-90 להצלת הלשכה

אסור שדינה של הרפורמה בלשכת עורכי הדין יהיה כמו של קודמותיה

הרפורמה בלשכת עורכי הדין, שהציגה לאחרונה שרת המשפטים ציפי לבני, היא בבחינת הזדמנות אחרונה בהחלט להצלת מקצוע עריכת הדין והגוף שקרוי לשכת עורכי הדין. שינויים רבים שמצאו את ביטוים ברפורמה המוצעת נצמחים מדוח ועדת פרוקצ'יה - שנולד בעקבות המצב החמור שאליו נקלעה לשכת עורכי הדין.

השינויים המוצעים מתמקדים בהעלאת רמת עורכי הדין, במניעת הצפת המקצוע ובשינוי מבנה לשכת עורכי הדין שהידרדרה למאבקי כוח, אגו ופוליטיזציה בנוסח מרכזי המפלגות הגדולות בימיהם הפחות טובים.

ציבור עורכי הדין מאס במה שנעשה בלשכה. היעדר המשילות בגלל השיטה הקיימת, פתיחת לשכה נוספת על-ידי המחוזות, הניסיון שלא לקבל את תוצאות הבחירות ולפגוע בתפקוד ראש הלשכה, הביאו לכך שאין מנוס מניעור המערכת, טלטולה ומשינוי המצב הקיים. רבים מחברי הוועד המרכזי מאסו בהתנהלות, בהתלהמות, באי-הענייניות שהתגלו במהלך הקדנציה האחרונה.

הכוונות טובות. עיקרי הרפורמה המוצעת נכונים והכרחיים. אולם בתוך עמנו אנו חיים. רפורמות, דוחות, ועדות והצעות בעניינים שונים היו וישנם למכביר. מרביתם נגנזו וזכו רק לפרסום בנוגע לכוונה. במבחן המעשה התוצאה הייתה חלשה ביותר.

בנקודת הזמן שבה אנו נמצאים היום, אסור - מבחינת כל השחקנים המעורבים - שדינה של הרפורמה הזו יהיה כמו של אחיותיה. זהו צו השעה ממש. אין דרך אחרת. הכול כבר נאמר ונכתב, ועכשיו הגיע זמן המעשים. זו "הדקה ה-90" להצלת לשכת עורכי הדין, למנוע את המשך ירידת קרנו של המקצוע ואת הידרדרות הרמה המקצועית של המשפטנים.

חובה על כולנו לקדם במלוא הכוח את הרפורמה; לקדם את הליכי החקיקה ולהביא למצב שכבר בבחירות הקרובות בלשכת עורכי הדין, מבנה הלשכה ישונה, וראש לשכה הנבחר יוכל למלא את תפקידו המקצועי - ולא להתעסק בפוליטיקה פנימית, מכוערת, תפלה וטפלה, שלא תורמת מאומה לתפקוד הלשכה. נהפוך הוא. פוליטיקה קטנה שמפריעה, מאיטה וגורמת ללשכה להיראות כמו ארגון פוליטי מהדרגה הנמוכה ביותר.

בהזדמנות זו, וכשקולות הרפורמה באוויר, מדובר גם בזמן המתאים ביותר להפסקת החרמות והצעדים החד-צדדיים שנקטו המערכת המשפטית וגם הלשכה. יש לקיים הידברות רצינית, וכמה שיותר מהר. חבל על כל יום שעובר. הצעד שנקטה המערכת המשפטית - החרמת לשכת עורכי הדין - רק מחריף ומחדד את המצב שאינו פשוט גם כך.

באותה נשימה אציין כי ברור שהמערכת המשפטית אמורה להיות שותפה מלאה לצעדים המשמעותיים שהלשכה מתעתדת לעשות, וכי כל המעורבים צריכים לשלב ידיים בכל הנוגע למקצוע וגם בנוגע לקידום מטרות הרפורמה.

טובת הציבור מחייבת את שילוב הידיים הזה. שהרי בסופו של יום, הציבור - שאמור לקבל שירות משפטי ברמה הגבוהה ביותר מכל השחקנים - נפגע מהסכסוך. כך, לצורך הדוגמה, אי-יכולת השופטים כיום להשתתף בימי עיון, בהשתלמויות, בכנסים מטעם הלשכה, פוגעת בציבור עורכי הדין, ובעקיפין בציבור שנזקק לבעל מקצוע מיומן, מקצועי ומעודכן.

אגב, אותם שופטים כן יכולים להשתתף בפעילות שנעשית במחוזות (אותה לשכה "ב"), כאשר באותה פעילות, מטעם המחוזות, משתתפים עורכי דין רבים שתומכים ב"משוב השופטים".

אני תקווה שהרפורמה תקרום עור וגידים ובמהירות האפשרית. האפשרות האחרת, בכל הנוגע ללשכת עורכי הדין, היא סגירה ופירוק הלשכה. לא פחות. סגירתה, במקרה שהמצב הנוכחי יימשך, תהיה לטובת עורכי הדין, לטובת העלאת קרנו של המקצוע ולדאבונם של כל אותם עסקנים שמעוניינים לשמר גוף שאיבד מיוקרתו ועלול להיות חסר כל רלבנטיות.