נטפים נערכת לגיוס ענקי של עד 250 מיליון דולר

S&P מעלות שהעניקה ליצרנית מערכות ההשקיה דירוג A באופק יציב: "משקף את מעמדה התחרותי הגבוה של נטפים ואת הסיכון הפיננסי הנובע מהבעלות של קרן פרמירה, שלהערכתנו עשויה בטווח הארוך ליישם מדיניות פיננסית אגרסיבית"

יצרנית מערכות ההשקיה נטפים בוחנת הצטרפות לגל הנפקות האג"ח. לקראת האפשרות להנפקת חוב בארץ או בחו"ל, קיבלה נטפים בסוף השבוע דירוג מקומי מחברת S&P מעלות - A באופק יציב, לגיוס של עד 250 מיליון דולר באמצעות אג"ח (בארץ או בחו"ל), וכן למסגרות אשראי בהיקף של 150 מיליון דולר. הגיוס ישמש למיחזור חוב קיים של כ-230 מיליון דולר.

בד בבד קיבלה נטפים דירוג גלובלי של BB מינוס, הדירוג הגלובלי הרביעי של חברה ישראלית שפורסם השנה על ידי S&P מעלות.

נטפים נמצאת בשליטת קרן הפרייבט אקוויטי הזרה פרמירה, והיא עוסקת בפיתוח ושיווק מערכות השקיה מבוססות טפטוף ופועלת ב-110 מדינות ברחבי העולם, באמצעות 31 חברות בנות. מדובר בחברה יצואנית עם מחזור מכירות שנתי של כ-800 מיליון דולר, המעסיקה כ-4,000 עובדים.

במעלות מסבירים כי "בכוונת נטפים לבצע עסקת מימון, שתחליף את החוב הקיים שלה בחוב מובטח בכיר חדש בהיקף של 250 מיליון דולר, שמועד פירעונו יחול בשנת 2021. וכן, במסגרות אשראי בהיקף של 150 מיליון דולר שמועדן פירעונן בשנת 2019".

החוב החדש ישמש גם למימון פעילותה העסקית של נטפים אולם לא ישמש לפירעון הלוואות של בעלי מניות או לטובת חלוקת דיבידנדים. במעלות הסבירו כי "הדירוג המקדמי משקף את מעמדה התחרותי הגבוה של נטפים בשוק העולמי לציוד השקיה מבוסס טפטוף, ואת הסיכון הפיננסי האינהרנטי הנובע מהבעלות של קרן פרמירה, שלהערכתנו עשויה בטווח הארוך ליישם מדיניות פיננסית אגרסיבית".

לגבי הסיכון הפיננסי של נטפים, במעלות סבורים כי הוא ממוצע ביחס לחברות מדורגות אחרות בתחום ברחבי העולם. יחד עם זאת, מציינים שם כי גודלה של נטפים מוגבל ביחס למתחרות, ומזכירים לשלילה את העובדה כי היא פועלת רק בתחום מערכות ההשקיה בטפטוף, "ששיעור החדירה שלהן בהשוואה לסך המכירות של מערכות ההשקיה עדיין נמוך יחסית".

לפי הנתונים שמציגים במעלות, שיעור ה-EBITDA (רווח תזרימי תפעולי) של נטפים ב-2013 ירד ל-11%, לעומת 13.5% ב-2012. במעלות מסבירים כי "הרווחיות של החברה הושפעה לשלילה בשנים האחרונות מתנודות בשערי מטבע חוץ", וסבורים כי "הרווחיות שהציגה נטפים נמוכה ביחס למקובל בענף, ובהינתן מעמדה המוביל של החברה בשוק". הם מעריכים כי ה-EBITDA המתואם של נטפים יגיע השנה ל-80-90 מיליון דולר.

"תשמור על מעמדה המוביל בשוק"

בהיבט החיובי, מציינים בחברת הדירוג כי "היעילות בשימוש במים, והשיפורים בפריון הכרוכים בשימוש בפתרונות השקיה בטפטוף, צפויים להערכתנו להגדיל את הביקוש למוצרים מסוג זה בעתיד הקרוב. נטפים מוכרת כמובילה עולמית בשוק למערכות השקיה בטפטוף, ועל כן אנו סבורים שמגמות אלו מהוות הזדמנות צמיחה משמעותית עבורה".

התחזית היציבה, לפי מעלות, "משקפת את הערכתנו שנטפים תשמור על מעמדה המוביל בשוק ציוד ההשקיה בטפטוף, תוך שמירה על יחס FFO (תזרים מזומנים מפעילות שוטפת, א' ל') לחוב הגבוה מ-12%, בהתאם לתרחיש הבסיס התפעולי שלנו".

בחודשים האחרונים דווח כי נטפים נמצאת במגעים מתקדמים לגיבוש עסקה בהיקף של כ-200 מיליון דולר לאספקת מערכות שאיבה והשקיה בטפטפות תת קרקעיות לקנה סוכר לחברה ממשלתית אתיופית. זאת, במימון קונסורציום של גופים פיננסיים ישראלים בראשות בנק הפועלים.

נזכיר כי לפני שלוש שנים רכשה קרן פרמירה 61% ממניות נטפים לפי שווי חברה של כ-850 מיליון דולר (מזה 360 מיליון דולר במזומן והיתרה בהלוואה של 150 מיליון דולר שקיבלה מהמוכרים). קבוצת בעלי המניות המוכרים בעסקה כללה את הקיבוצים מגל, יפתח וחצרים ואת קרנות הפרייבט אקוויטי מרקסטון וטנא, שמימשו רווח אדיר. לאחר המכירה נותרו להחזיק במניות נטפים, לצד פרמירה, גם חצרים (33%) ומגל (6%).