ברצלונה: 34 ספונסרים, הכנסה של כ-130 מיליון אירו בשנה

נותנות החסות של מועדון הכדורגל מחולקות לפי חמש קטגוריות שונות; הנתח העיקרי של העוגה מגיע מקטאר איירווייז ונייקי - 64 מיליון אירו

ניימאר, ברצלונה / צלם: רויטרס
ניימאר, ברצלונה / צלם: רויטרס

על רקע האפשרות שעלתה בהנהלת המועדון לחזור "למקורות" ולבטל פרסום של חברות מסחריות על מדי המשחק הרשמיים, מתברר כעת עד כמה החלטה כזאת עשויה להיות הרסנית לחשבון הבנק של ברצלונה, ואם להיות ריאליים - קשה לראות אותה רוקמת עור וגידים.

האתר "דיאריו גול" מפרסם כי קבוצת הכדורגל תכניס בעונת המשחקים הנוכחית (2014/15) סכום שיא של כ-130 מיליון אירו מהספונסרים שלה, 34 כאלו בסך הכל, כשהנתח העיקרי יגיע משתי חברות: נותנת החסות המרכזית קטאר איירווייז (חברת התעופה הלאומית של נסיכות הנפט), שתשלם 32 מיליון אירו; והמלבישה הרשמית, נייקי האמריקאית, שתשלם סכום זהה.

קטאר איירווייז ונייקי שייכות לקטגוריית "הספונסרים העיקריים של ברצלונה", כשמתחת אליהן יש את קטגוריית "שותפי הפרימיום", אליה משתייכות ארבע חברות: יצרנית מוצרי החשמל בקו; בירת אסטרייה דאם; בנק לה קיישה; ויצרנית הרכבים הגרמנית אאודי. ארבע החברות הנ"ל שוות לברצלונה כ-25 מיליון אירו בעונה, כשבהסכם עם חלק מהן מעורבות גם סחורות - למשל אאודי, שכל שחקני הקבוצה נוהגים במכוניות שלה.

במדרג החסויות השלישי של ברצלונה, שמכונה "הספונסרים הרשמיים", ניתן למנות 12 חברות, ביניהן חברת החומרה אינטל (3 מיליון אירו בעונה), אטיסאלאט (טלפוניה, 2.5 מיליון), ריפליי (אופנה, 2.5), פנסוניק (אלקטרוניקה, 2.5), קוקה-קולה (משקאות קלים, 2.5) וגייטורייד (משקאות אנרגיה, 2.5). קטגוריית "הספונסרים הרשמיים" מכניסה בסך הכל כ-26 מיליון אירו בעונה לקופה של בארסה.

המדרג הרביעי הוא "ספונסרים איזוריים" - הסכמים במסגרתם חברות ברחבי העולם מנצלות את המותג של ברצלונה, על מנת לפרסם את עצמן במדינת האם שלהן - למשל יצרנית הבירות התאילנדית צ'אנג, או "United Arab Bank" (איחוד האמירויות). בסך הכל יש לבארסה 14 "ספונסרים איזוריים", שכל אחד משלם בין 800 אלף ל-1.3 מיליון אירו בעונה.

לבסוף, יש את המדרג החמישי שמכניס לברצלונה כחצי מיליון אירו בעונה - וכולל שתי חברות שנותנות חסות ליציעים ספציפיים באצטדיון הקאמפ נואו ונהנות שם ממיתוג ממוקד, לדוגמה חברת הלוגיסטיקה "סרבטו".

יש לציין כי במידה והיוזמה לבטל את פרסום החברות המסחריות על מדי המשחק תקבל תוקף - היא תכלול את קטאר, בקו ואינטל - כלומר "נזק" בסך של כ-57 מיליון אירו בעונה.

אגב, אל כל הנ"ל אפשר להוסיף גם את יוניצ"ף - ארגון הצדקה שלו ברצלונה תורמת כ-1.5 מיליון אירו בעונה (והלוגו שלו מופיע על גב חולצות המשחק הרשמיות).