"התחרות הרסה את הדואר, ויש לעצור אותה ל-5 שנים"

דני רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, ויצחק קאול, שהקים את רשות הדואר והיה מנכ"לה הראשון, פנו למשרד התקשורת והזהירו מפני הרחבת התחרות שתפגע קשות בציבור

דני רוזן ויצחק קאול מותחים ביקורת חריפה על הכוונה לצמצם את ימי החלוקה בדואר ישראל ולהרחיב את התחרות בשוק. לדברי השניים, התחרות פגעה פגיעה חמורה בחברת הדואר, ויש למנוע את הרחבתה עד שמצבה של חברת הדואר לא ישתפר.

רוזן וקאול סבורים כי הרפורמה שמתוכננת תגרום לכך שהשירות ייפגע והציבור ישלם מחירים גבוהים מאד בגלל חוסר היעילות וחוסר השירות של הדואר, שמי שייהנה מכך הם חברות השילוח הפרטיות.

דני רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, ויצחק קאול, שהקים את רשות הדואר והיה מנכ"לה הראשון, פנו לשרי התקשורת והאוצר כבר בחודש יוני, והזהירו מפני ההשלכות של הרפורמות שמנסים לעשות בדואר ואשר יפגעו פגיעה חמורה בשירות.

במכתבם הם כותבים כי דוח ועדת רייך שעל-פיה נבנתה הרפורמה המוצעת של צמצום ימי החלוקה תוך כדי הרחבת התחרות בשוק, הוא רעיון שלילי. כעשור אחרי שהופעלה התחרות בתחום הדואר ומה התוצאה: הידרדרות בטיב השירות, משבר כלכלי, בתי דואר מרופטים ומהוהים. האם זו תוצאה שיש להתברך בה? להתגאות עליה?

"אנו מרשים לעצמנו לקבוע כי הרחבת התחרות בדואר משנת 2002 היא מהלך מצער של פגיעה מתמשכת ברווחת הציבור הרחב מבלי שהביאה לו תועלת כלשהי. כל שעשתה התחרות בדואר היא העתקת תשלומים של חברות גדולות לחברות חלוקת דואר, בהם מועסקים עובדי קבלן בתנאים ירודים. חברות אלה הרוויחו כנראה משהו, כמה חברות גדולות במשק הקטינו את הוצאותיהן, אך הציבור הרחב לא רק שלא נהנה במאומה מהתחרות, אלא נפגע ממנה, שכן תעריפי הדואר עלו וטיב השירות ירד".

רוזן וקאול ממשיכים ומציינים כי חברות השילוח הבינלאומיות הפועלות בישראל מובילות את עיקר המכתבים והחבילות הבין לאומיים במחירים "רצחניים" המהווים נטל של ממש על המשק.

בהמשך הם ממליצים על שורת צעדים תוך שהם חוזרים וקובעים לא לאמץ את החלקים בדוח הממליצים להרחיב את התחרות ולפגוע בטיב השירות, שכן על רקע משבר הדואר, הרחבת התחרות היא מעשה בלתי אחראי, ופגיעה בטיב השירות היא ההיפך הגמור מכל מטרתה של התחרות.

באופן ספציפי, הם כותבים וממליצים: א. "לא לאמץ את המתווה שמציעה הוועדה להגברת התחרות בתחום הדואר. לא להרחיב את התחרות בתחום הדואר בחמש השנים הקרובות. בתום חמש שנים תבחנו מחדש את הנושא, בדרך שתמצאו לנכון.

"ב. לא לאמץ את המלצות הוועדה באשר לפגיעה בטיב השירות בדואר. לקבוע כי חברת הדואר תגיש לכם תוך 30 יום תכנית מקיפה לשיפור טיב השירות ולשמירה עליו לאורך זמן, תכנית שתבטיח כי חברת הדואר תביא תועלת לציבור - ולא תעשה לו נזק.

"ג. משרד האוצר ומשרד התקשורת, יחד עם חברת הדואר, יעבדו ללא דיחוי תכנית להבראת חברת הדואר, שתכלול לא רק פתרונות פיננסיים למניעת חדלות פירעון ו'התייעלות' בדרך של 'צמצום' כוח אדם, אלא תכנית פעולה שתאפשר לחברת הדואר להתמודד בשוק התחרותי בו היא פועלת. חופש פעולה רגולטורי, שיאפשר לחברת הדואר לפעול כמתחייב בשוק תחרותי, שמשמעותו שינוי מהותי בדרך הפיקוח על חברת הדואר ובנק הדואר, חופש פעולה לחברת הדואר לפתח שירותים (ולא רק שירותי אשנב) ולקבוע תעריפים, חופש פעולה לפתח תשתיות (שכן דבר הדואר של המאה ה-21 הוא החבילה, לא המכתב, ותשתיות הדואר לא ערוכות לכך) הוא מרכיב חשוב בתכנית הבראה זו. התבססות על המלצות הוועדה, במגוון נושאים (כאמור, פרט להרחבת התחרות ופגיעה בטיב השירות) הם לעניות דעתנו בסיס איתן לתכנית כזו", לדברים.