השכר בהוראה: בני המזל מקבלים כ-12 אלף שקל בחודש

האנשים שמבלים עם ילדינו הכי הרבה זמן, אמונים על חינוכם ומתמודדים עם אתגרים יומיומיים של הקניית "למידה משמעותית", מגרדים בחלקם הגדול את השכר הממוצע במשק מלמטה

תלמידים כיתה שנת לימודים סטונטים אונברסיטה מורה   / צלם: thinkstock
תלמידים כיתה שנת לימודים סטונטים אונברסיטה מורה / צלם: thinkstock

כשבע שנים אחרי השקת "אופק חדש", ושנה שלישית להחלת "עוז לתמורה" בבתי הספר התיכוניים - האם ניתן לומר ששכרו של מורה במדינת ישראל מעניק את הכבוד הראוי למי שאמון על חינוך ילדינו? התשובה עדיין כואבת ומצערת.

גם אם הרפורמות (השנויות במחלוקת) הביאו עמן תמורות, הרי שגם היום אחוז קטן מדי מהמורים בישראל מגיע לשכר הממוצע במשק, גם כעבור שנים רבות במערכת. אלו המצליחים בכל זאת להגיע לשכר נאה, עושים זאת בזכות טלאי על טלאי של משרות נוספות - ריכוז חברתי, שעות נוספות, הגשה לבגרויות ושאר מרכיבים היכולים לצד הוותק להיטיב עם השורה התחתונה. ועדיין, על-פי נתוני משרד האוצר, מרוויחים מחצית מהמורים בישראל שכר ברוטו נמוך של עד 8,000 שקל בחודש (10% מרוויחים בממוצע 6,045 שקל בלבד בחודש, ו-40% מרוויחים בממוצע 8,212 שקל).

גם 40% מהמורים שמרוויחים שכר "בינוני-גבוה" - 11,775 שקל ברוטו בחודש בממוצע, על-פי אותם נתונים - אינם בשורה גדולה למערכת החינוך בישראל. 10% מהמורים שמקוטלגים כמקבלי שכר גבוה מגיעים לממוצע של כ-18 אלף שקל בחודש - הנוף החריג יחסית במפה המקומית, וגם אז לרוב מדובר בוותק ובהיקף משרה שבתחומים אחרים, יכולים היו לתגמל הרבה יותר.

חשוב לציין כי הנתונים נכונים לשנת 2012; במשרד האוצר, נכון להיום, לא קיימים נתונים עדכניים ל-2013 או לשנה הנוכחית. במשרד החינוך מדגישים כי כניסת הרפורמות "עוז לתמורה ו"אופק חדש" שיפרו באופן משמעותי את שכרם של המורים, ומציינים כי שכר ברוטו ממוצע של מורה ב"אופק חדש", ללא החזרי הוצאות וקצובות חד שנתיות וללא עלויות מעסיק, עומד על כ-11-12 אלף שקל, בהתאם לתפקידו של המורה וכי באופן דומה, שכר ברוטו ממוצע של מורה בעוז לתמורה עומד על 12-13 אלף שקל.

שכר ברוטו ממוצע של מורה מתחיל, בעל תואר ב.א, בשני המסלולים - עומד על-פי משרד החינוך על כ-6,000 שקל ואף מעבר לכך, כאשר מדובר במורה מחנך או בעל תפקיד נוסף. מנגד, מגלים נתוני הלמ"ס שכר ממוצע של כ-7,000 שקל.

אופק מטושטש

המסלול שעברה נעמה מורגנשטרן, מורה בעלת ותק רצוף של עשר שנים בבית בספר במעלה אדומים, משקף אולי את מה שמכירים מורים רבים. "נכנסתי להוראה לפני 15 שנה, היישר מהלימודים", היא מספרת, "אבל זה היה קשה מאוד - הרווחתי בסביבות 3,000 שקל לחודש. פרשתי כבר אחרי שנה וניסיתי לפתוח עסק עצמאי, אבל אחרי כמה שנים החלטתי לחזור לשכירות ולסלול שוב את דרכי בהוראה. היום, אחרי 10 שנים כמורת שילוב וגננת שיח, אני מרוויחה כ-7,500 שקל בחודש, בתוספת החזרי נסיעות, וחייבת תמיד להשלים הכנסה בעזרת שיעורים פרטיים".

גם אם "אופק חדש" הביא עמו שינויים, אומרת מורגנשטרן, "היחס בין עבודה לתגמול - אף פעם לא יהיה קיים. מי שלא בפנים לא יכול להבין כמה העבודה שוחקת; ומי שלא רואה בזה שליחות לא יוכל להחזיק מעמד. גם אם הרעיון שמאחורי הרפורמה מצוין, זה לא עומד במבחן המציאות: אין לנו את הכלים הפיזיים לעבודה בבית הספר, 40 מורים צריכים לחלוק שני מחשבים ומדפסת, כשרק לאחרונה התחילו לקבל מחשבים ניידים בבתי ספר העוברים למסלול מתוקשב. העומס בכיתות נוראי וגם העבודה הפרטנית הופכת לקבוצות של 8-10 תלמידים, במסדרון, ללא כיתות מתאימות - כך שהיישום מאוד בעייתי בפועל. "עם כל האהבה לתחום, איני רואה את עצמי שורדת עד הפנסיה. מקווה שאצליח להגיע למשהו שונה בתוך מערכת החינוך, משהו מערכתי יותר וקצת יותר מתגמל".

מורים
 מורים