מחזור פרמיירליג שלם מחוץ לאדמת אנגליה - אפשרי?

דיווח: הפרמיירליג מחדשת את יוזמת הגלובליזציה הוותיקה שלה, המכונה "המחזור ה-39" - במסגרתה ישחקו כל הקבוצות ביעדים שונים בחו"ל בכל עונה

מנצ'סטר יונייטד מול ריאל מדריד, משחק ראווה במישיגן ארה''ב / צלם: רויטרס
מנצ'סטר יונייטד מול ריאל מדריד, משחק ראווה במישיגן ארה''ב / צלם: רויטרס

בפרמיירליג עושים מאמצים להמשיך את תהליך הגלובליזציה המואץ, וראשי הליגה האנגלית הבכירה החיו לאחרונה מחדש את רעיון "המחזור ה-39". במסגרת היוזמה השנויה במחלוקת, שעלתה לפני מספר שנים על השולחן אך נזנחה ב-2008 - אמורות כלל 20 קבוצות הפרמיירליג לקיים מחזור משחקים שלם נוסף במהלך כל עונה ביעדים שונים בחו"ל. כך מדווח "הגרדיאן".

מנכ"ל מינהלת הליגה האנגלית, ריצ'ארד סקאדמור, אמר לאחרונה כי הרעיון עשוי לסייע למועדונים להגדיל את ההכנסות שלהם, עניין קריטי בעידן הפיינשל פייר-פליי. "יום אחד זה יקרה", אמר סקאדמור. "אני לא יודע אם במשמרת שלי, אבל המועדונים רצו את זה לפני כמה שנים, וככל הנראה הם עדיין מעוניינים בכך".

עד כמה גדול הפוטנציאל של הכדורגל האירופי בשווקים המובילים בחו"ל, ניתן ללמוד מקהל השיא של 109 אלף צופים שהגיעו לצפות באוגוסט במשחק האימון בין מנצ'סטר יונייטד לריאל מדריד, שהתקיים במישיגן. נתון נוסף שמעיד על כך: מבין 5.5 מיליארד הליש"ט שמכניסה הפרמיירליג במעגל שלוש העונות הנוכחי מזכויות שידור - 38.1% (2.1 מיליארד ליש"ט) מגיע מזכייני טלוויזיה מחו"ל.

המודל של הפרמיירליג נשען על ליגות כמו ה-NBA, שבעונה הקרובה (2014/15) תקיים שני משחקים מהעונה הרגילה בחו"ל: יוסטון רוקטס-מינסוטה טימברוולבס (מקסיקו סיטי, 12 בנובמבר), ומילווקי באקס-ניו יורק ניקס (לונדון, 15 בינואר). ליגה נוספת שכבר שנים ארוכות מקיימת משחקים בחו"ל, עם דגש על לונדון - היא ה-NFL.

מי שלא בהכרח צפויה לתמוך ברעיון המחזור הגלובלי של הפרמיירליג היא אופ"א, שבעבר הביעה התנגדות ליוזמה: מזכ"ל ההתאחדות האירופית, ג'יאני אינפנטינו, אמר בשבוע שעבר כי "חייבים לדון בכך לעומק, אך אני לא חושב שהעמדה שלנו (מ-2008)תשתנה".