פעילים בשוק: אל תמהרו למכור מניות בגלל הנפילה בבורסה

פסגות: "האפיק המנייתי ימשיך להיות האטרקטיבי ביותר; אין אלטרנטיבות" ■ אפסילון: "הנתונים שמצביעים על צמיחה אפסית באירופה אינם חדשים, ולכן הטיעון הזה מהווה כעת לא יותר מ'ההסבר התורן' לירידות השערים"

בורסה / צילום: שאטרסטוק
בורסה / צילום: שאטרסטוק

המומנטום השלילי שמלווה את השווקים בתקופה האחרונה הולך ומחריף. ירידות השערים החדות שאפיינו את המסחר בבורסות העולם בימים האחרונים הגיעו היום לבורסה המקומית, ששבה מחופשת החג וסוף השבוע, והמסחר בה הסתיים בירידות חדות של כ-2% במדדי המניות המובילים. זאת, כאמור, לאחר מספר ימי המסחר סוערים מעבר לים, כשהבורסות בארה"ב ובאירופה איבדו בין 3% ל-5% תוך פחות משבוע.

"כאשר שוקי ההון מתומחרים באופן מלא ולאחר זמן רב כל כך של עליות, היה צריך רק טריגר שיצית את התיקון הנוכחי", הסבירו היום כלכלני פסגות מה לדעתם עומד מאחורי הירידות בשוקי העולם בשבוע החולף. לגישתם, קשה לקבוע אם התיקון הנוכחי הסתיים, אך בדיעבד נראה כי "כל הירידות בשנתיים האחרונות היו תיקונים בלבד" (ראו עמודת נתונים).

כך, למשל, בבית ההשקעות מזכירים את התיקון שהתרחש במהלך אוקטובר-נובמבר 2012, בו איבד המדד האמריקני כ-7.4% מערכו (לעומת ירידה של 3.6% במעו"ף); את התיקון של מאי-יוני 2013, בו המדד ירד ב-5.8% (בזמן שהמעו"ף נותר ללא שינוי); וכמובן את התיקון הנוכחי, שהחל כבר באמצע ספטמבר, ומסתכם עד כה בירידה של כ-5.2% (בזמן שבמדד התל אביבי נרשמה דווקא עלייה של 1.1%).

בסך הכל במהלך השנתיים האחרונות התחזק המדד האמריקני בכ-30%, ואילו ת"א 25 הוסיף לערכו כ-20%.

"מ-2010 ועד היום מדד ה-S&P 500 עבר 16 תיקונים עם ירידה של 7.7% בממוצע", אומרים בפסגות, "וכאשר מנטרלים את הירידות החדות שנרשמו במהלך המשבר הפיננסי שעבר על אירופה ב-2011, התיקון הממוצע עומד על 7%". על רקע זה קובעים כלכלי בית ההשקעות כי "במבט לאחור, עדיף היה להישאר בשוק. בסוף, כל עוד הסביבה הכלכלית תומכת במניות, ולהערכתנו היא עדיין תומכת, היינו נזהרים מלבצע שינויים דרמטיים".

יחד עם זאת, התיקון הנוכחי בארה"ב, שנמשך כבר כ-17 ימי מסחר, הוא התיקון הארוך ביותר שחווה השוק שם מאז אוגוסט 2013 (התיקון הארוך ביותר בשנתיים האחרונות החל ב-21 במאי 2013 ונמשך 24 ימי מסחר, במהלכו ה-S&P 500 איבד כאמור כ-5.8%).

"ניתן לומר שהשוק מכין את עצמו היום למצב חדש בו ההרחבה הכמותית בארה"ב מסתיימת על רקע השיפור בכלכלה, בעוד שבאירופה וביפן אנו צפויים לראות עליית מדרגה בהרחבה המוניטארית", הסבירו כלכלני פסגות מה הוביל לירידות האחרונות בשווקים, תוך שהם מזכירים את ההאטה המכוונת על ידי הממשלה בסין, אשר לגישתם תורמת גם היא להאטה בצמיחה הגלובאלית.

הדולר עלה 7.7% מתחילת יולי

"התוצאה של מהלכים גלובליים אלו", הוסיפו, "באה לידי ביטוי בהתחזקותו של הדולר בחודשים האחרונים, אשר תמכה, בין השאר, בירידת מחירי הסחורות".

ואכן, מתחילת יולי התחזק הדולר ב-7.7% מול סל המטבעות. "התחזקותו של הדולר הייתה כה מהירה, עד אשר עלו חששות מסוימים כי התחזקות זו צפויה לפגוע בהתאוששות המשק האמריקאי ותתמוך באינפלציה נמוכה יותר לאורך זמן, מה שעשוי לגרום לפד לדחות את העלאת הריבית", ציינו בפסגות. "ההחרפה בשבוע האחרון הגיעה על רקע פרסום של מספר נתונים ותחזיות, אשר תמכו במידה מסוימת בהערכות אלו".

החלטת הריבית של הפד בהמשך החודש, הנושאים הגיאו-פוליטיים שלא יורדים מהפרק והחולשה באירופה ימשיכו לתמוך בתנודתיות גבוהה בשווקים בטווח הקרוב, מסכמים בבית ההשקעות, אך במבט לשנה הקרובה, האפיק המנייתי ימשיך להיות האטרקטיבי ביותר על רקע הנזילות הגבוהה ורמות התמחור שאינן גבוהות באופן חריג, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את האלטרנטיבות.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי ומנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, הוסיף כי "הירידות בשוקי העולם בשבוע האחרון מהוות את התיקון שלו חיכו מזה זמן רב. הנתונים שמצביעים על צמיחה אפסית עד שלילית באירופה אינם חדשים, ולכן לדעתי הטיעון הזה מהווה כעת לא יותר מ'ההסבר התורן' לירידות השערים".

"בסופו של יום", הוסיף אזולאי, "המשקיעים ימצאו את עצמם בפני אותה דילמה שבה הם היו בשנים האחרונות: אלטרנטיבות ההשקעה שלהם מתמעטות והם נאלצים להגדיל את הסיכון בתיקיהם כדי ליהנות מתשואה".

*** הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת