עדיף מישהו בלי "ניסיון"

אם רוצים שינוי בעמדת המפכ"ל, קחו אדם שלא בא משורות לובשי המדים

רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן
רב ניצב מפכל יוחנן דנינו משטרה / צלם: יוסי כהן

"הסיכוי של מועמד מבחוץ ללמוד את תפקיד המפכ"ל בלי רקע משטרתי קודם הוא לא גבוה. אני יכול להעיד על זה: לניסיון שצברתי בתפקידים קודמים היה משקל גדול בעבודה שלי כמפכ"ל".

דברים אלה אמר המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו בראיון ל"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע האחרון. הם נאמרו כתמיכה לדעה שהביע כי אסור שהשר לביטחון פנים ימנה לתפקיד העומד להתפנות אדם "מבחוץ". אמירה זו הכעיסה את השר יצחק אהרונוביץ', והוא הגיב באמירה שהוא "דוחה את הדברים, וטוב שהמפכ"ל יתעסק בענייניו ולא בענייני המפכ"ל הבא".

זו תגובה מוזרה. ברור שמוטב שהמפכ"ל לא ייצא נגד השר הממונה עליו בפומבי. אלה דברים שצריכים להיאמר "בפנים". ואולי כך היה נוהג דנינו לולא עמד על סף סיום תפקידו.

מכל מקום, המוזרות נמצאת בתגובה של אהרונוביץ'. מינוי מפכ"ל חדש אינה בסמכותו של המפכ"ל המכהן, זה ברור. אבל אסור שדעתו בעניין זה תישמע? מה גם שהציבור רשאי ומעוניין לשמוע את דעתו של המפכ"ל המכהן, וחזקה עליו שיידע לתת להם את המשקל הראוי.

דנינו נגד עמדתו

לגופם של דברים, נימוקי דנינו תומכים דווקא בעמדה ההפוכה לשלו. מדובר בארגון שהלך והידרדר, שלא לומר הסתאב. עכשיו רוצים, לפחות בדיבורים, "לתקן" אותו. השאלה היא איזה סוג של מפכ"ל יעשה זאת בצורה הטובה ביותר. האם אדם שיש לו "רקע משטרתי קודם", כהגדרת דנינו, עדיף על מי שאין לו רקע כזה?

יש כמובן תחומים שבהם הניסיון הוא דבר חיובי, אבל כאשר מדובר בארגון כמו משטרת ישראל, שבמשך עשרות שנים הידרדר תחת פיקודם של אנשים מתוכו, נדמה שעדיף חוסר הניסיון. כי "הניסיון" כולל חברויות, קשרים, אהבות ושנאות, יריבויות וכל שאר האלמנטים המרעילים מינויים מסוג זה.

האדם חסר "הניסיון" חף מכל אלה. אין לו שום מחויבויות לאף אחד, הוא לא צריך להחזיר טובות, והכלל של "שמור לי ואשמור לך" - שקיים בצורה עוצמתית בכל ארגון גדול - אינו חל עליו. הוא יכול לשנות ולתקן מבלי להיות מחויב למה שהיה ולמי שהיה.

זה לא נקרא "מבחוץ"

נאמר על אהרונוביץ' שהוא רוצה אדם "מבחוץ", כנראה בגלל סיבות אלה. זה נשמע טוב, עד שמגיעים אל המועמדים. על-פי הדיווחים, מדובר באנשי צבא לשעבר, ומכל מקום לובשי מדים. זה לא נקרא אדם "מבחוץ".

אם רוצים באמת לחולל שינוי בעמדת המפכ"ל, זה צריך להיות אדם שלא בא משורות לובשי המדים. התחלואים אצל ארגוני לובשי המדים דומים למדי, במקרים רבים זהים. לובש מדים לא יוכל להביא לתפקיד את הראייה החדשה, האחרת, שהארגון כה זקוק לה.