גובי המסים הגדולים

ממשלת ישראל יכולה ללמוד מהודו איך גובים מסים מהתושבים

כסף-הצלחה/ צילום: שאטרסטוק
כסף-הצלחה/ צילום: שאטרסטוק

על-פי תוכניות משרד האוצר, כפי שמסתמן מהפרסומים בתקשורת לגבי תקציב 2015, העמידה ביעד התקציב דורשת את העמקת הגבייה בסכום של כמה מיליארדי שקלים. בהקשר הזה, פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הגיעה בתזמון ראוי ביותר.

אם ממשלת ישראל רוצה ללמוד כיצד הבטחות להעמקת הגבייה יכולות לשרת את הממשלה, אין ממשלה בעולם שיכולה לעשות זאת כמו הממשלה ההודית.

קמפיין הבחירות של מודי התמקד בכספים שבעלי ההון והפוליטיקאים מבריחים מחוץ להודו. על-פי הקמפיין של מודי, הודים עשירים מחביאים בין 500 מיליארד ל-2 טריליון דולר בבנקים שווייצריים. הבטחת הבחירות של מודי הייתה, שהוא יעניש את המבריחים, ויחזיר את הכסף להודו. הקמפיין הזה הצליח, ומודי נבחר ברוב עצום.

אם נתניהו שמע ממודי על המצב בהודו, ייתכן שהוא ושר האוצר יאיר לפיד שאבו עידוד מכך שבעזרת הבטחות להעמקת הגבייה אפשר הן להבטיח ש"לא יועלו מסים" וגם לזכות בבחירות. אלא שכעת, הציבור בישראל לא ישמח לשמוע כי אפילו בהודו זה לא כל-כך קל להעמיק את הגבייה.

ראשית, התברר לרשויות בהודו שהבנקים השווייצריים אינם ששים ומתכוונים לספק מידע על בעלי חשבונות. שנית, אפילו אם הממשלה ההודית תתפוס את כל הכספים שנמצאים בבנקים שווייצריים, היא תצליח לגבות לכל היותר 2 מיליארד דולר, כמאית מהסכום שהובטח לאזרחים בקמפיין הבחירות.

גם בארץ, העמקת הגבייה לא תהיה פשוטה. כדי להעמיק את הגבייה ב-1-2 מיליארד שקל, צריך "לתפוס" עסקים שמעלימים הכנסות בכ-10 מיליארד שקל בשנה, לתבוע אותם, להמתין עד שהתביעה תתברר, או עד שיגיעו להסדרים. תהליכים כאלו לוקחים בדרך-כלל יותר משנה. לכן, גם אם המדינה תצליח להעמיק את הגבייה, ההכנסות לא יכסו את הגירעון של 2015.

מעבר לכך, עדיין לא ברור לגמרי איך ואם הממשלה מעוניינת באמת להגדיל את הגבייה, שהרי כדי להעמיק את הגבייה צריך להטיל עוד פיקוח על עסקים, לגייס עוד כוח-אדם מקצועי וגם עוד פקידי מס. אבל בינתיים עדיין לא הוחלט להוסיף לתקציב של רשות המסים. בנוסף, העמקת הגבייה כרוכה בלחייב נותני שירותים - כגון: מורים פרטיים, שרברבים, קוסמטיקאיות ורבים אחרים - לעבוד עם קבלות. מכיוון שהקבלות מייקרות להם את העלויות, חלקם יפסיקו לעבוד או שהם יעלו את המחירים. ואם שר האוצר רוצה לשמור על הפופולריות שלו בקרב מעמד-הביניים, לא בטוח שהוא באמת רוצה להעמיק את הגבייה בדרך זו.

לכן, בזמן שהממשלה לומדת מההודים על היתרונות שבהבטחות על העמקת הגבייה, כדאי שהציבור ילמד מההודים על התוצאות בשטח. כי גם בהודו הבטיחו ש"לא יעלו מסים", אבל בפועל, הממשלה מתקשה בקיום ההבטחות שניתנו בזמן בחירות.

הכותב הוא כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה