פאנק בסלון: מותג הריהוט באקסטר יכניס רוח פאנק לדירה שלכם

העיצוב האנרכיסטי של מותג הרהיטים האיטלקי באקסטר, שהגיע בקיץ האחרון גם לישראל, מכניס רוח פאנק וקאנטרי לבתי יוקרה קלאסיים

רהיטי באקסטר / צילום: עמית גירון
רהיטי באקסטר / צילום: עמית גירון

מותג העיצוב האיטלקי באקסטר שובר את חוקי הצורה והצבע הקלאסיים. בניסיון לנסח את האסתטיקה הנכונה לאנשים צעירים ברוחם, רחבי אופקים ואפילו פרועים (אך מבוססים היטב ובעלי דרישות איכות גבוהות) בחרו מעצבי המותג, בראשותה של פאולה נבונה, לא רק בעיצוב הנוטה לאקסטרים - בגודל ובצורה, אלא גם במנעד חומרים חושני. התוצאה היא שהספה משדרת חמימות של ז'קט עור או של ג'ינס מפעם, שקשה להיפרד ממנו, והמנורה נראית כעמוד רחוב קשוח או כגבעול מעודן - מנעד לא צפוי.

רבים מרהיטי באקסטר עשויים מעורות מעובדים ומוטבעים בהדפסה; עור שעבר ריקוע ומגעו מזכיר נייר או עור מיושן; משטחי שולחנות צבועים בלכה מבהיקה ומשולבים בציור עבודת יד; פופים וכורסאות צמריריים כחיות מחמד ואריגים ושטיחים מפתים למגע; ברזל, עץ טבעי ואבן. הדוגמאות שואבות השראה מרקמות אתניות ומחליפות גברים, העיצוב מצטט מסגנונות שנות ה-50 וה-60, אך בטוויסט עכשווי.

את באקסטר החלו לייבא בקיץ האחרון מירי ורן פרסברג מקבוצת ג'נרל בלו (בעלי הזיכיון בארץ של מטבחי בולטהאופ, בופי, B&B איטליה ועוד). לשם כך, הרחיבו את חלל התצוגה "the box" בנמל תל-אביב והוסיפו לו אולם בשטח 200 מ"ר, בעיצובה של האדריכלית אורלי שרם, בהשקעה של שלושה מיליון שקל. החלל עצמו משתלב ברוח המותג. הריצוף באריחי ברזל גדולים, והקירות בקולאג' של טקסטורות מוטבעות בבטון חשוף, יוצרים רקע לרהיטים הרכים, שמשדרים תחושת נהנתנות והתמסרות.

בעלי המותג, פאולו ולואיג'י בסטיטי, מגדירים אותו כ"אנרכיסטי", אבל מסחרי, יש לזכור. השניים הקימו את BAXTER באיטליה בסוף שנות ה-80. הריהוט האיטלקי זכה באותן שנים למעמד של מוביל עולמי, אך הם החליטו לסטות מהקו העיצובי השמרני-יחסית שהיה מקובל ולהכניס נגיעות של השפעה אמריקנית ושל פאנק בריטי - קצת קאנטרי ואורבן-מטאל במוזיקה הקלאסית. התעוזה שלהם משכה קהל חובב חידושים ושילובי חומרים וצורות.

בשיחה עם "גלובס" אומר פאולו בסטיטי, מנכ"ל החברה, כי הרעיון היה ליצור מותג מבודל ומאוד יצירתי, עם נטייה "גברית" בלוק הכללי, ודומיננטיות בחלל הבית. "לא חייבים לרהט את כל הבית באותו סגנון, יש לנו גם מה שנהוג לכנות 'מערכות רהיטים', אבל רוב הפריטים של באקסטר הם ייחודיים. רהיט אחד של באקסטר משנה את המראה של כל החדר - כמו נקודת מיקוד בזר פרחים", הוא הוא אומר.

טמפרמנט סוער

ואכן, ניתן לראות במגוון כורסה קלאסית מרופדת בבדי יוטה משקי תבואה ממוחזרים, הנראית כפרית ומתוחכמת בו-זמנית; כיסאות עשויים מברזל חבוט, ממיחזור שלטים ישנים; שולחנות עבודה עטויים עור או שולחנות קפה בדגמים מאוירים, שאין ביניהם שניים זהים.

הכניסה של המותג לישראל לא נעשתה ללא גישוש משני הצדדים. "אנחנו בית מותגים שעובדים בשיטת מונוברנד", אומרת מירי פרסברג. "אנחנו משקיעים בהצגת כל מותג בנפרד וכך נותנים הרבה מקום וכבוד לאופי השונה של הפריטים. לא מעניין אותנו להציג 30 מותגים. יש לנו שלושה מותגים ב-TheBox ולכל אחד מהם פורטפוליו מעצבים שמובילים את הקו לבתי יוקרה".

לצד באקסטר, אחד החידושים המושכים בתצוגת הבית של "The Box" בנמל תל-אביב, הוא אזור חדרי הארונות. פרסברג פותחת דלת, ומאחוריה מסתתר ארון החלומות של כל בית.

לשאלת המחיר, מבטיחה פרסברג שהתמחור בישראל מיישר קו עם המחירים במילאנו - הפריטים של באקסטר מתחילים אמנם ב-1,600 שקל, אך ממריאים משם ל-7,800 שקל לשולחנות קפה גדולים, 24,000 לשולחן כתיבה עטוי עור, או 44,000 לספה גדולה.

על הקולקציה אחראית כאמור מעצבת העל פאולה נבונה, שמביאה את הטמפרמנט הסוער שלה לסטודיו. עם זאת, היא מצליחה לבדל את עבודתה עבור מותגים שונים. בבאקסטר היא נותנת לעצמה להגזים, ובוחרת גם בעיצובי הקצה של עמיתים מובילים בתחום: פיירו ליסוני, כריסטוף דלקרוט, מטאו טאהן ואנטוניו רודריגז ואחרים.

"אנחנו רוצים שהרהיטים שלנו יעוררו רגש", אומר פאולו בסטיטי. "יש לנו תשוקה לאסתטיקה אבל גם להומור ולמסורת. כשמכניסים רהיטים של באקסטר לתוכנית הביתית, האווירה משתנה. זו הסיבה שאנשים מרגישים שהרהיט הוא חלק מהצהרת האינדיבידואליות שלהם. הם לא כמו כולם. הפריטים שלנו מספרים סיפור: בצבעים, בגימורים, או בהפתעות שאנחנו יוצרים במקומות לא צפויים". הקולקציה כוללת משטיחים ועד גופי תאורה, מספות ועד כסאות זקופי גב. אבל גם מה שנראה "זרוק" או סוער נעשה מתוך מחקר וחומרי גלם עמידים ואקולוגיים.

נבונה, המעידה על עצמה שהיא "אזרחית העולם", כוללת בקולקציה פריטים בהשראת מקומות שונים על הגלובוס, שיוצרים אווירת נדודים או התרפקות על זיכרונות חמים.