מכונות כתיבה, בולים ותוכים נדירים: מה אוספים אנשי העסקים?

מנהלים בכירים חשפו בפני "גלובס" את האוספים האישיים שלהם, שערכם הרגשי יקר בהרבה משוויים ■ מה הם אוספים - וכמה זה שווה?

צבי וילדר /  צלם: מורג ביטן
צבי וילדר / צלם: מורג ביטן

דודי אשכנזי, 59, מנכ"ל רשת מלונות גרנד הוטל

האוסף: תוכים וציפורים נדירות

מקום מגורים: הוד-השרון

מצב משפחתי: נשוי+3

כמה זמן קיים האוסף: "התחלתי לאסוף לפני 25 שנה אוסף נדיר של ציפורים ותוכים מיוחדים בעיקר בזכות היופי והייחודיות שלהם. מעניין אותי לראות את היחסים בין הזוגות וחוץ מזה שהאוסף המיוחד משתלב מאוד יפה באווירה של החצר שלי".

שווי האוסף: "כ-20,000 דולר, כאשר הפריט היקר ביותר הוא תוכי מסוג אמזונה שעולה 15,000 שקל".

דודי אשכנזי/ צלם: מורג ביטן
 דודי אשכנזי/ צלם: מורג ביטן

בועז דקל, 55, מנכ"ל ובעלים של קבוצת PMI

האוסף: פריטים הקשורים במורשת ישראל

מקום מגורים: תל-אביב

מצב משפחתי: נשוי+3

כמה זמן קיים האוסף: "כנצר למשפחה שורשית, יש לי חיבה למורשת ישראל. סבי, אליהו דובקין, היה החותם העשירי על מגילת העצמאות ושר העלייה הראשון; ואבי, יהודה דקל, היה לוחם פלמ"ח ומייסד וראש המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. כבר מילדות, נמשכתי לכל מה שקשור לארץ ישראל, למורשת ישראל, להיסטוריה של מדינת ישראל, ולביוגרפיה של מנהיגי המדינה, במיוחד - כל מה שקשור לקרב הידוע במלחמת השחרור לכיבוש מצודת כ"ח, שבו נהרגו 28 לוחמי הפלמ"ח שבעקבותיו נכתב השיר הידוע 'שיר הרעות'. לפני מספר שנים, בשיתוף פעולה עם סטף ורטהיימר והמועצה לשימור אתרים, השקענו כ-8 מיליון שקל בהקמת 'מוזיאון הרעות' במצודת כ"ח המתעד ומנציח את הקרב לכיבוש מצודת נבי יושע".

שווי האוסף: "הפריט היקר ביותר באוסף שלי הוא שולחן אינטראקטיבי, המאפשר בטכנולוגית מציאות רבודה (Augmented Reality) לצפות באמצעות טלפונים חכמים וטאבלטים בשלושת הקרבות לכיבוש מצודת כ"ח. השווי הכולל של האוסף הוא להערכתי כ-750 אלף שקל".

בועז דקל/ צלם: מורג ביטן
 בועז דקל/ צלם: מורג ביטן

אייל אטד, 32, מנכ"ל משרד הפרסום בוננזה

האוסף: תקליטים

מקום מגורים: בית דגן

מצב משפחתי: נשוי+1

כמה זמן קיים האוסף: "אני אוסף תקליטי ויניל כעשור. האוסף מורכב ברובו ממוזיקה של שנות ה-70 ובעיקר 'דיסקו' וגם משנות ה-80 עם הלהקות הידועות 'אלפא ויל' ו-'פיקסיז'. זה התחיל במקרה, כשחבר שאיתו עבדתי במועדון sodomora בהרצליה, שם ניגנתי כ-'dj הבית', שאל אותי כבדרך אגב אם אני רוצה תקליטים. שאלתי אותו 'מה, הגדולים/השחורים של פעם?'. הוא אמר 'כן ושיש אוסף גדול ונדיר עם המון זיכרונות טובים בבית של אימא שלי ואני הולך לזרוק אותם'. בהתחלה היססתי, כי לא באמת ידעתי אם יש לי מה לעשות איתם או יותר מזה אם יש לי מקום לאחסן את הכמות העצומה. אך ברגע שהתקליטים הגיעו אליי הביתה, השמעתי תקליט אחד והתאהבתי. משם הכול היסטוריה. התחלתי לאסוף בעצמי תקליטים בכל מקום אפשרי - החל מהבלאק מרקט בסוהו שבלונדון ועד לשוק הפשפשים ביפו. האהבה הגדולה שלי עברה מפה לאוזן ובמהלך השנים מעבר לקנייה האינטנסיבית, אנשים וחברים התחילו לתת לי בהזדמנויות שונות תקליטים שמצאו בטיולים שלהם או שסתם כאלה שרצו לזרוק. והאוסף גדל לשמחתי הרבה. אני נוהג להאזין לו בסוף יום העבודה שלי ובסופי שבוע עם המשפחה".

שווי האוסף: "כ-150 אלף שקל".

מיכאל אילוז, 60, מנכ"ל יצרנית הנעליים טבע נאות

האוסף: בולים

מקום מגורים: שלומי

מצב משפחתי: נשוי+3

כמה זמן קיים האוסף: "אני אוסף בולים מגיל 10. בשעתו זה היה מאוד אופנתי לאסוף בולים. רוב האוסף היה מהורדת בולים ממעטפות הדואר שהגיעו למשפחה, חברים, שכנים - כולם עזרו לי לאסוף בולים. עם השנים פיתחתי את האוסף לבולים שקשורים למדינת ישראל ולמנהיגי ישראל. אני חושב שזה אייקון היסטורי שמצביע על מדינת ישראל - התקופה, המנהיגים, חגים, אתרים ומורשת".

שווי האוסף: "קשה לי להעריך, ואף פעם לא הערכתי. כנראה כמה עשרות אלפי שקלים. יש לי בולים משנת 1818 מגרמניה, כשההערכה היא שבולים אלה עולים כ-500-600 שקל לבול".

שמואל דונרשטיין, 62, מנכ"ל ובעלים של יצרנית הדלתות רב-בריח

האוסף: מכונות כתיבה עתיקות

מקום מגורים: רמת-השרון

מצב משפחתי: נשוי+3+שתי נכדות

כמה זמן קיים האוסף: "מזה 25 שנה אני אוסף מכונות כתיבה עתיקות. יש לי כ-40 מכונות שאספתי עם השנים. התחלתי בסוף שנות ה-80 כשגרתי בלונדון ונהגתי לסייר בשוקי עתיקות. מכונת כתיבה ידנית מצטיירת בעיני תמיד כפריט היסטורי, פריט שמסתיר מאחוריו עשרות אלפי מילים שיחד יצרו ספרים, מאמרי עיתונות, מחזות, נאומים, מכתבי אהבה או הצעות עסקיות למכביר. המכונות שיש לי - חלקן מסוף המאה ה-19 ורובן מתחילת המאה ה-20. לכל מכונת כתיבה מהאוסף, צורה ועיצוב שונים ובטוח גם היסטוריה של שימושים שונים. לי תמיד יש תחושה של רצינות והרבה כבוד למכונה הבודדת שמאחורי כל אחת מסתתר סיפור".

שווי האוסף: "מעולם לא עניין אותי השווי, אך מכונות אלה עלו לי כמה מאות לירות אנגליות ליחידה ולפעמים גם יותר. יש לי מכונת מכונה של 'Remington portable 1', שהיא המכונה הניידת הראשונה של החברה עם מקשים משנהב וקופסה אורגינלית ששווייה כמה אלפי דולרים".

שמואל דורנשטיין/ צלם: עומר יתיר
 שמואל דורנשטיין/ צלם: עומר יתיר

צבי וילדר, 59, בעלי משרד וילדר יחסי ציבור VPR

האוסף: פריטים חתומים בחתימה של מייקל ג'ורדן

מקום מגורים: תל-אביב

מצב משפחתי: נשוי+4

כמה זמן קיים האוסף: "אני אוסף פריטים חתומים של כוכב הכדורסל האגדי מייקל ג'ורדן מגיל 35 מתוך ההערצה לצ'מפיון האולטימטיבי. ג'ורדן הוא הרבה יותר מספורטאי - הוא הספורטאי הנערץ ביותר בעולם שדמותו משמשת לאות ומופת גם למי שלא חובב כדורסל או ספורט בכלל. אני רואה בו דוגמה אישית למצליחנות ולאמירה שאין גבולות לרצון, לשאיפה ולהישגיות. אני אוסף פריטים, רובם חתומים ע''י ג'ורדן עצמו שקשורים לקריירה שלו מהקולג' בנורת' קרוליינה ועד סיום הקריירה שלו בוושינגטון".

שווי האוסף: "כ-40,000 דולר, כאשר הפריט היקר ביותר באוסף שלי הוא הכיסא של מייקל ג'ורדן ששוויו כ-15,000 שקל".

צבי וילדר / צלם: מורג ביטן
 צבי וילדר / צלם: מורג ביטן

יקי אמסלם, 34, מנכ"ל קבוצת הנדל"ן אלמוג כ.ד.א.י

האוסף: צבים, עכבישים ודגים

מקום מגורים: באר-יעקב

מצב משפחתי: נשוי+3

כמה זמן קיים האוסף: "אני מגדל מגוון של בעלי חיים בעיקר זוחלים למיניהם. יש לי שני שועלים, טרנטולה אדומת ברכיים, צבים נדירים כמו סודנים, צבים אדומי רגל וצהובי רגל, צבי כוכב הודים, צבים יווניים וצבי נמר ומיני דגים כמו צלופחים סיניים, לובסטרים כתומים וזברה, צדפות מים מתוקים, סרטני נחלים ועוד. מאז ומתמיד יש לי חיבה גדולה מאוד לעולם החי. אני אוהב לשמר זנים מיוחדים שנעלמים אט אט מן הטבע. ההתמחות שלי היא בעיקר צבי יבשה למיניהם. אני מאמין שאם לא הייתי יזם נדל"ן בטח הייתי בענייני הטבע והחי".

שווי האוסף: "לחיות אין ממש ערך כספי. יש פרטים שלא נמכרים, ולכן לא ניתן להעריך אותם כספית. בשונה מאוספים אחרים, קיים כאן אלמנט הטיפול היומיומי והרפואי שמסתכם ביותר מ-1,000 שקל בחודש".

יקי אמסלם / צילום: דקלה אמסלם
 יקי אמסלם / צילום: דקלה אמסלם