באוצר ממשיכים לזלזל בחינוך הפיננסי

מטיפים למוסדיים ולא עומדים בעצמם במחויבויות רפורמת בכר

יוסי בכר / צילום: תמר מצפי
יוסי בכר / צילום: תמר מצפי

מבחני הפיז"ה שנערכו ב-2012 דורגו תלמידי ישראל במקום ה-15 מבין 18 מדינות באוריינות פיננסית. השוואה דומה אודות האוריינות הפיננסית של הציבור הישראלי הבוגר מול עמיתיו בחו"ל נעשתה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, וגם שם התוצאות רעות מאוד. הסיבה: הזנחה מתמשכת של החינוך הפיננסי בישראל.

במסגרת רפורמת בכר בשנת 2005 נקבע שיש להקים קרן לחינוך פיננסי והאחריות להקמתה הוטלה על משרד האוצר. העיתוי לא היה מקרי, שכן במסגרת אותה רפורמה המדינה החליטה להטיל את האחריות לכספי החיסכון הפנסיוני על אזרחי המדינה, והרגישה שחובתה לתת להם את הכלים.

אבל אחרי שנים של התעלמות מוחלטת מהמחויבות שנטלה על עצמה, החליטה לפני כ-3 שנים המדינה על הקמת יחידה מיוחדת לשם כך במשרד האוצר. מאז קיימה הכנסת שורה של דיונים ארוכים, גובשה הצעת חוק שאמורה הייתה לתת דחיפה לנושא, דובר על הקמת מועצה מייעצת, התקיים כנס רב משתתפים של נציגי הממשלה (משרד האוצר ומשרד החינוך), ונציגי הסקטור הפרטי, לרבות עמותות.

מהלך הפתיחה הציבורי היה אמור להיות שבוע חינוך פיננסי בכל רחבי הארץ בפסח 2014, אך הוא נדחה בחצי שנה לספטמבר. והנה, זמן קצר לפני כן הודיע משרד האוצר בלשון רפה על ביטולו. אז מה אם הרבה גופים נערכו לשבוע הזה, והשקיעו זמן וכסף רב לקראתו.

"לאור המצב הביטחוני (מבצע צוק איתן, צ' ס') והשינוי בסדרי העדיפויות הוחלט במשרד האוצר שלא לקיים בעת הזו את אירוע שבוע החינוך הפיננסי", נמסר לכתב "גלובס" רון שטיין. הנה לכם ההתנהלות של מי שמטיפים מעל לכל במה למשקיעים המוסדיים להתנהל על פי כללי הממשל התאגידי. נאה דורש, אבל ממש לא נאה מקיים.

קשה להשתחרר מן הרושם שמישהו במשרד האוצר החליט כנראה שכדאי להשאיר את הציבור בבורותו. העובדה שבתקציב המדינה בן מאות מיליארדי השקלים, לא נמצאו כמה מיליונים לחינוך פיננסי היא לא פחות מבושה וחרפה.

אמנם איש לא משלה את עצמו שהשקעה של כמה מיליונים תעלה באחת את רמת האוריינות הפיננסית של הציבור הישראלי, מדובר במחויבות ארוכת שנים ובמאמץ מתמשך לשנות דור, אבל משרד האוצר לא מוצא אפילו את היכולת להתחיל בכך.

אז בפעם הבאה שאתם שם למעלה באים בטענות למשקיעים המוסדיים, כדאי שתעשו קודם כל בדק בית אצלכם. ועם זאת, עדיין לא מאוחר לחזור לנתיב הנכון. וזה יהיה גם המהלך המכובד. מותר לטעות, אבל לא מכובד להתמיד בטעות.

צבי סטפק הוא יו"ר בית ההשקעות מיטב-דש