"אסור שתעש תהיה תנובה. נתנגד למכירת החברה לזרים"

יו"ר ועד העובדים בתעש, איציק יהודה: "לא נאפשר שקבוצה של משקיעים פיננסים זרים תקנה את תעש בשקל, תעשה עליה סיבוב ותמכור אותה בפי עשרה"

"אסור שתעש תהיה תנובה. לא נאפשר מצב שבו תבוא קבוצה של משקיעים פיננסים זרים שתקנה את תעש בשקל, תעשה עליה סיבוב ותמכור אותה לאחר מכן בפי עשרה" - כך אומר בשיחה עם "גלובס" יו"ר ועד העובדים בתעש, איציק יהודה. "חשיבותה האדירה של תעש לביטחון ישראל הוכחה שוב במהלך מבצע צוק איתן בעזה, ואם המדינה תחליט למכור אותה למשקיעים זרים נתנגד ולא נאפשר לעסקה כזאת לקרות.

"אני לא מתחרט על החלטות שקיבלנו ועל הסכמות שהסכמנו במסגרת תוכנית ההפרטה, אבל זאת מתוך רצון שהחברה תימכר למשקיע אסטרטגי שיש לו זיקה לפעילות ביטחונית ולנשק. הדבר האחרון שנרצה הוא שיבואו משקיעים מלונדון ולמחרת ימכרו את החברה למישהו בהודו. לעומת זאת, אני לא נבהל ממצב שבו תעש תימכר לחברה כמו אלביט מערכות, שהיא חברה ישראלית שכולם מכירים ונחשבת מצליחה מאוד".

על פי הערכות בשוק הביטחוני, אלביט מערכות תהיה בין החברות שיסתערו בבוא העת על המכרז לרכישת תעש. זאת, בין השאר על רקע סינרגיה מובהקת שמתקיימת בפעילות של שתי החברות.

יהודה מתייחס בדבריו לצעד שרשות החברות הממשלתיות נקטה בימים האחרונים, שבמסגרתו נעשתה פנייה לבנקי השקעות גדולים בעולם בבקשה לאתר משקיעים פוטנציאליים שיתחרו על רכישת התעשייה הצבאית וילוו את הליך המכירה שלה. גורמים שמעורים בשוק הביטחוני העריכו בעבר את השווי של תעש ב-2.5-3 מיליארד שקל. רשות החברות צפויה לפרסם בתחילת 2015 קריאה למשקיעים למסור את הצעותיהם לרכישת החברה, ולאחר מכן תפתח חדרי מידע שבהם יימסרו נתונים חסויים על אודות הפעילות של תעש.

"סביר מאוד להניח שההחלטה של רשות החברות הממשלתיות לערב בתהליך המכרז משקיעים זרים נובעת מהרצון למכור את תעש בכמה שיותר כסף", אומר גורם שמעורב בתהליך ההפרטה של החברה. "ברור שאם התחרות על רכישת החברה תישאר רק בתוך ישראל, לא ניתן יהיה למכור אותה במחיר שירצה את המדינה".

ההסכמות שהושגו עם העובדים וההסתדרות לקראת ההפרטה של תעש כוללות הסדר פרישה של כ-950 עובדים שאינם נחוצים עוד לפעילות השוטפת של החברה. הליך זה כבר מתקיים, ובכל חודש פורשים משורות החברה כ-100 עובדים. בהנהלת תעש אמרו בימים האחרונים כי עד סוף השנה יפרשו משורותיה כ-700 עובדים.

פרישת העובדים נעשית בד בבד עם שינויים ארגוניים שמובילים יו"ר החברה, אלוף (במיל') אודי אדם והמנכ"ל שלה אבי פלדר - ובמרכזם ריכוז כל פעילויות החברה במסגרת של שלוש חטיבות: תמרון, אש ותחמושת קלה. בנוסף, החברה הודיעה בעבר על כוונתה לקלוט כ-200 עובדים חדשים, רובם מהנדסים שיעסקו בפיתוח של קווי מוצרים חדשים בניסיון להרחיב בעתיד את שוקי הפעילות.

פעילות מסווגת שמתקיימת כיום במפעל גבעון של החברה והוגדרה בידי מערכת הביטחון נכס אסטרטגי של המדינה לא תועמד למכירה עם הפרטת תעש ותנוהל במסגרת של חברה ביטחונית ממשלתית שתוקם בקרוב, בשם תומר מערכות. בחברה זו יועסקו כ-380 עובדים.

גורם המקורב להליך ההפרטה אומר כי תוכנית ההפרטה שאושרה בממשלה, לאחר שהסכימו לה גם העובדים וההסתדרות, קבעה כי החברה תימכר למשקיע פרטי ישראלי או לחברה זרה תחת ניהול ישראלי וזאת בתנאי שיקבלו את אישור מערכת הביטחון. "מטרת המדינה למכור את תעש בערכה הריאלי. הפנייה לבנקי השקעות נועדה למקסם את ערכה של החברה במכירה ולוודא שהרוכש שלה ישלם למדינה את ערכה ושוויה", אמר הגורם.