אגרת הטלוויזיה: רשות האכיפה תגבה חובות העבר

רשות השידור סובלת מבור תקציבי מהותי, כיוון שרובו המוחלט של הציבור הפסיק לשלם אגרה ■ רשות האכיפה והגבייה תגבה את החובות עד לשנת 2014

דוד האן / צילום: איל יצהר
דוד האן / צילום: איל יצהר

מפרק רשות השידור, פרופ' דוד האן, החליט להעביר לידי רשות האכיפה והגבייה את גביית חובות העבר של האגרה, וזאת במסגרת מבצע גבייה שייערך ככל הנראה בחודש הבא.

במסגרת התוכנית, רשות האכיפה והגבייה תגבה את כל החובות של הציבור עד לשנת 2014, ואילו אגף הגבייה של רשות השידור ימשיך לגבות את החובות של השנה האחרונה.

רשות השידור, שנמצאת כרגע בפירוק, סובלת מבור תקציבי מהותי, לאור העובדה שרובו המוחלט של הציבור הפסיק לשלם אגרת טלוויזיה. זאת לאור מתווה רפורמת ארדן לשידור ציבורי, שלפיו גביית האגרה תיפסק במהלך שנת 2015 - בין מארס לספטמבר. ואולם, על-פי החוק הקיים היום, הציבור אמור להמשיך לשלם אגרה.

בשנים האחרונות תלונות הציבור נגד גביית האגרה של אגף הגבייה ברשות השידור הגיעו לשיאים חסרי תקדים, בעיקר בשל אופן הגבייה האגרסיבי באמצעות משרדי עורכי דין שנשכרו על-ידי רשות השידור. בעקבות מורת-הרוח הציבורית, שר התקשורת גלעד ארדן הורה להפסיק לעשות שימוש במשרדי עורכי דין לצורך גביית האגרה.

הומלץ בעבר על המהלך

ההחלטה להעביר את הגבייה מרשות השידור לרשות האכיפה והגבייה התקבלה כבר בימי ההנהלה הקודמת על-ידי היו"ר אמיר גילת, בעקבות המלצות שונות - בין היתר של נציב תלונות הציבור של הרשות, דדי מרקוביץ'.

הרעיון העומד מאחורי העברת הגבייה מרשות השידור לגוף שזה תפקידו הייעודי נובעת מהתפיסה כי השידור הציבורי צריך להיות גוף תוכן ולא גוף גובה, דבר המעורר אנטגוניזם בקרב הציבור.

יש לציין כי רשות האכיפה והגבייה לא צפויה לנקוט שיטות מתונות יותר לגבי גביית חובות כבדים של אזרחים כלפי גופים אחרים.

ממשרדו של כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, נמסר בתגובה: "על-פי החוק, מפרק רשות השידור רשאי לגבות את חובות האגרה באמצעות רשות האכיפה והגבייה. המפרק שוקל את אופן גביית האגרה עם כל הגורמים הרלוונטיים לעניין. לכשתתקבל ההחלטה, הסופית, היא תפורסם".