פעם נוספת: נפת חיפה מובילה בשיעור התחלואה בסרטן

כך לפי דוח של משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן ■ החדשות הטובות: ישראל ממוקמת במקום השישי והחיובי בעולם בכל הקשור לשרידות מול מחלת הסרטן

סרטן, תאי גזע, ביומד / צילום: thinkstock
סרטן, תאי גזע, ביומד / צילום: thinkstock

דוח חדש שפרסמו היום (ב') משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן מצביע על כך שנפת חיפה ממשיכה להוביל בשיעור התחלואה בסרטן בישראל, גם בשנים 2006-2011 (הדוח הקודם התייחס לשנים 2001-2005).

על-פי הדוח, שיעור התחלואה בסרטן בנפת חיפה גבוה ב-15% מהממוצע הארצי, כאשר בדוח הקודם השיעור בחיפה היה גבוה ב-22% (הנתונים מחושבים לאחר ניכוי פערי גודל האוכלוסייה בנפות השונות).

כך למשל, שיעור הנשים שחלו בסרטן הריאות בנפת חיפה גבוה ב-26% מהממוצע הארצי. בת"א השיעור גבוה ב-20% ואילו בירושלים הוא נמוך ב-22%. בקרב הגברים נפת עכו היא שמובילה את שיעור התחלואה בסרטן הריאות (25% מעל הממוצע), לעומת 16% מעל הממוצע בנפת חיפה, 15% בעמק יזרעאל ו-6% בת"א. נפת חיפה מובילה בין היתר בשיעור העודף של תחלואה בסרטן הלימפומה שאינה הודג'קין - 19% מעל הממוצע הארצי.

האם הנתונים האלה מוכיחים כי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה מובילים באופן ישיר לתחלואה בסרטן? תלוי את מי שואלים. ד"ר ליטן קינן בוקר, סגנית מנהלת הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, אמרה היום בעניין: "יכול להיות שהסיבה היא המפעלים במפרץ חיפה ויכול להיות שמדובר באורח חיים והתנהגות שונה של התושבים. צריך לבצע מחקר נוסף בנושא כדי לדעת".

לדבריה, מחקר כזה אמור לצאת לדרך בתקופה הקרובה - זאת אף שהביקורת על אופן המחקר והיעדר הניסיון לפענח האם התוצאות קשורות לגורמים מזהמים או לגורמים אחרים כמו אורח חיים ומצב סוציואקונומי, נשמעה גם לאחר פרסום המחקר הקודם של משרד הבריאות שמצא כי התחלואה בסרטן בנפת חיפה גבוה ב-22%.

למעשה, בשנת 2010 כבר פורסם מחקר שניסה לבחון את שיעורי התחלואה בסרטן בניכוי גורמים סוציו-אקונומיים ובניכוי אנשים מעשנים. המחקר הזה, שנעשה על-ידי צוות חוקרים ממשרד הבריאות, בית החולים הדסה ואוניברסיטת חיפה, מצא כי שיעור התחלואה בסרטן בחיפה גבוה ב-16% מהממוצע הארצי.

החדשות הטובות שהגיעו היום ממשרד הבריאות הן שישראל ממוקמת במקום השישי והחיובי בעולם בכל הקשור לשרידות מול מחלת הסרטן. הנתון הזה מופיע במחקר משותף שערכו האוניברסיטאות האמריקניות ייל, ניו-יורק ווירג'יניה, שמדד את היחס בין שיעור התחלואה לשיעור התמותה.