"מחיר מניית כיל כולל בבירור את כל ההשפעות השליליות"

גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז': "נראה שכי"ל של 5 שנים מהיום תהיה חברה שונה מאוד מכיל שאנחנו מכירים. על פניו נראה שכי"ל תיאלץ באמת לבחון מחדש את השקעות ההון שלה בארץ וכנראה גם לבטל חלק נכבד מהן"

מפעלי ים המלח / צלם: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צלם: תמר מצפי

"מחיר מניית כיל כבר כולל בבירור את כל ההשפעות השליליות של המלצות ועדת ששינסקי 2, ומבחינה זו, פרופיל הסיכוי-סיכון של החברה הוא חיובי". כך מעריך גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז', בעקבות פרסום ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי 2 אתמול.

לדברי אלפר, "נראה שכיל של 5 שנים מהיום תהיה חברה שונה מאוד מכיל שאנחנו מכירים. על פניו נראה שכיל תיאלץ באמת לבחון מחדש את השקעות ההון שלה בארץ וכנראה גם לבטל חלק נכבד מהן, ולהחליף אותן בהשקעות בחו"ל".

אלפר סבור כי "ההקלות שכיל קיבלה בהמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי הן די מאכזבות. מס רווחי יתר אמנם הפך פרוגרסיבי, אבל מצב שוק האשלג צריך להיות קטסטרופלי כדי שלמדרגות המס האלה תהיה משמעות. באופן מעשי מדובר על מס רווחי יתר דה-פקטו של 42%. שאר ההקלות שהחברה קיבלה נראות לא מספיק משמעותיות, ובסך הכל, מצבה של כי"ל הורע מאוד יחסית למצבה ללא ששינסקי".

לפי ההמלצות, כיל תשלם למדינה פחות מכפי שהיא משלמת היום בעקבות יישום המלצות ועדת ששינסקי 2, כל עוד רווחיותה התפעולית תהיה נמוכה מ-14%. לעומת זאת, אם רווחיותה של כיל תעלה על 14%, יגדל חלקה של המדינה לעומת החלק הנוכחי. הסיבה לכך היא שהמס של ששינסקי חל רק החל מרווח של יותר מ-14% בעוד שבמקביל יורד שיעור התמלוגים על האשלג - המקור לכ-80% מרווחי כיל - שעומד כיום על 7.5% בממוצע ל-5%. התמלוגים משולמים על הכנסות בעוד שההיטל החדש משולם רק על הרווח העודף.

לפי ההמלצות שהוגשו אתמול, חלק המדינה בהכנסות כיל יסתכם ב-48%, זאת לעומת 53% בדוח הביניים. מדובר בפער כספי של 100 מיליון שקל.

לידר שוקי הון: מחיר יעד של 31 שקל למניה

האנליסטית מיכל אלשיך מלידר שוקי הון מעלה את מחיר היעד לכיל בשקל מ-30 ל-31 שקל. "אנו סבורים כי צפי לביקוש רב בתחום האשלג, עליות מחירים מתונות וכן חסכון עקב יישום התכנית האסטרטגית עשויים להניב שיפור בתוצאות בשנים 2015-2016 . החל מ-2017 אנו מעריכים כי תחול פגיעה בתוצאות עקב החלת ששינסקי 2. בשל עליית מחיר היעד, צמצום בחוסר הוודאות הרגולטורית והירידות האחרונות בשער המניה אנו מעלים את המלצתנו מ'תשואת שוק' ל'קנייה'".

רוני בירון, אנליסט ראשי ב-UBS ניירות ערך, מציין בתגובה להמלצות ששינסקי כי בעת תהליך החקיקה ייתכנו שינויים נוספים בהמלצות. מחיר היעד של בירון עומד על 31.5 שקל למניה עם המלצת "קנייה".