האיחוד האירופי מבטל לחלוטין הפיקוח על הטלפוניה

משרד התקשורת: אנחנו לא באותו מקום שאירופה נמצאת, ולכן הטלפוניה תהיה חלק מהשוק הסיטונאי המפוקח

מטה האיחוד האירופי / צלם: רויטרס
מטה האיחוד האירופי / צלם: רויטרס

האיחוד האירופי ביטל את הטלפוניה כחלק מהשוק הסיטונאי. לאחר שימוע ארוך הוחלט שהטלפוניה שמספקות חברות הבזק במדינות האיחוד באירופה היא מוצר בר תחרות שהגיע העת להוציאו מפיקוח. בישראל משרד התקשורת סבור שהטלפוניה חייבת בעת הזאת להיות חלק מהשוק הסיטונאי ולהימכר במחיר מפוקח למתחרותיה של בזק, מה שמקומם אותה מאוד.

השוק הסיטונאי משמעו לחייב את בזק לאפשר למתחרים נגישות ושימוש בתשתית שלה במחיר מפוקח כדי לעודד תחרות. בהחלטה תקדימית מהשבוע שעבר הודיעה נציבות האיחוד האירופי על החלטתה להוציא סופית את הטלפוניה מסל השירותים שחייבים המונופולים למכור למתחרים חדשים. נלי קרואו, שעומדת בראש הנציבות לנושאי תקשורת, אמרה בעקבות זאת שמדובר בשלב חשוב ובציון דרך בהתפתחות התחרות בשווקי התקשורת באירופה.

החלטת הנציבות האירופית להוצאת הטלפוניה מסל השירותים שחייב מונופול התקשורת למכור למתחרים, סותרת את מדיניות משרד התקשורת בישראל, שקבע שהטלפוניה חייבת להיות חלק מאותו סל. הסיבה לכך שהטלפוניה חייבת להיות חלק מהסל ולא מוצאת ממנו כמו שקורה באירופה, מוסברת על-ידי משרד התקשורת בכך שהשוק בישראל נמצא במקום אחר, כלומר מפגר ברמת התחרות שלו, ולכן בשלב הראשוני למיסודו של השוק הסיטונאי המוצר חייב להיות חלק מסל השירותים שיוצע למתחרים.

ההחלטה של הנציבות באיחוד האירופי מגיעה לאחר שהגיעה להחלטה שהתחרות הגיעה לרמה סבירה וכי החלופות לטלפוניה של המונופולים מצד המתחרים הגיעה לבשלות שמאפשרת תחרות אפקטיבית. נסביר שמדובר בתחרות מכיוון מתחרים כגון חברות הכבלים ומתחרים דוגמת ספקיות אינטרנט שמספקים טלפוניה על גבי האינטרנט, כמו 012 קווי זהב או 013 נטוויז'ן בישראל.

גם בישראל יש לטלפוניה של בזק תחרות מצד חברות הכבלים ומצד ספקיות האינטרנט אבל לטענת משרד התקשורת בשלב הזה עדיין הטלפוניה חייבת להיות מוצר שחובה על בזק למכור במחיר מפוקח בגלל שבישראל לא הוקם שוק סיטונאי. זה לא אומר שהטלפוניה תהיה חלק מהשוק הסיטונאי לבלי די, אבל לשלב ההתחלה מדובר בשירות חשוב לקידום התחרות.

המעניין הוא שבישראל מתחרים פוטנציאליים לא ביקשו שהטלפוניה תהיה חלק מהשוק הסיטונאי. חלק חשבו שמוטב שהטלפוניה תיכלל בסל וחלק לא התייחסו לכך בכלל. הסיבה היא שהטלפוניה מאבדת מחשיבותה בסל שמרכיב את שירותי התקשורת של המשתמשים. זאת בגלל חדירת הסלולר הגבוהה שהפכה את הטלפוניה בבית לכמעט מיותרת. המתחרים הפוטנציאליים מוכרים את הטלפוניה במחיר שקרוב לאפס, עד כדי כך המוצר כבר הפסיק להיות מעניין. כאמור בישראל החליט המשרד למרות שלא ממש התבקש, להכליל את הטלפוניה בסל המוצרים בשוק הסיטונאי.

אסדרת השוק הסיטונאי נמצאת בישורת האחרונה שלה. כרגע מתקיים הליך משני של שימוע לבזק לאחר שנקבעו מחירי השימוש בתשתיותיה והיא מצידה ערערה על התוצאה הסופית. בעקבות הערותיה הוחלט לעשות לה שימוע נוסף שנדון בימים אלה כאשר התוכנית במשרד היא לסיים את העניין עד סוף השנה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "השוק הסיטונאי באיחוד האירופי מבוסס, קיים ופועל מזה מספר שנים ובשונה מהשוק הישראלי, קיימת בו תחרות מהותית במסגרתה גם חברות קטנות מחזיקות בנתחי שוק במעל 20%. בארץ לא התפתחה תחרות של ממש משום שקיים דואופול של בזק והוט שמחזיקות את רוב-רובו של השוק. במצב כזה, וכל עוד השוק הסיטונאי אינו פועל, ולא קיימת תחרות גם בתחום הטלפוניה - אין מקום להחיל כללים אלה.

"נכון שבדרך-כלל ישראל מאמצת מתווי רגולציה אירופאיים, אך טרם אימוץ הכללים נכון להשוות את המצב בישראל למה שקורה באירופה, לא בשלב זה, אלא בשלב של לפני התפתחות התחרות באירופה ובישראל. בדרך-כלל מאמצים מתווים אירופיים אך נכון להשוות את המצב בישראל למה שקורה באירופה לא עכשיו , אלא בשלב לפני התפתחות התחרות.

"יש לציין כי גם לאחר החלטת האיחוד האירופי, כל רגולטור לאומי יהיה רשאי להפעיל שוק סיטונאי בטלפוניה על-פי שיקול-דעתו. אמנם האיחוד הסדיר את החובה, אבל עדיין ניתנת הזכות לכל מדינה להפעיל שיקול-דעת. באשר לישראל כאשר תתפתח תחרות בהתאם, נכון יהיה לבחון את החלת כללי הרגולציה מחדש".