קוטלר שוב מנסה לגייס חוב בארקו ומדרג את החברה הבת

בזמן שארקו החזקות פועלת לקדם שוב הנפקת אג"ח ללא דירוג, הנכס המרכזי שלה - החברה הבת GPM - זוכה לדירוג של Baa1 ממידרוג

בזמן שארקו החזקות פועלת לקדם שוב הנפקת אג"ח ללא דירוג, הנכס המרכזי שלה - החברה הבת GPM - זוכה לדירוג של Baa1 ממידרוג. דירוג מסוג זה נחשב כדירוג בינוני, וחוב שזוכה לו עלול להיות בעל מאפיינים ספקולטיביים מסוימים. ארקו, הנמצאת בשליטת מוריס וילנר ואריק קוטלר, נסחרת בשווי 337 מיליון שקל ומחזיקה ב-75% מ-GPM. קוטלר משמש כמנכ"ל ארקו ו-GPM.

לפני כחצי שנה ניסתה ארקו לגייס חוב לא מדורג וללא ביטחונות, בהיקף של כ-100 מיליון שקל, אך הגיוס לא יצא לפועל. באחרונה הודיעה החברה על תיקון תשקיף המדף לקראת ניסיון מחודש של גיוס חוב, הפעם של אג"ח להמרה בהיקף של עד 125 מיליון שקל.

בתשקיף ארקו מתחייבת שלפחות 70% מהסכום שיגויס יופנה לפיתוח פעילותה בענף הדלק וחנויות הנוחות, כולל מימון עסקאות של GPM, כשהחברה תשקיע בחברות שהדירוג שלהן הוא Baa1 (בדומה לדירוג הנוכחי של GPM) ומעלה - מה שמסביר את הדירוג הנדרש לחברה הבת.

GPM עוסקת בהפעלת חנויות נוחות ותחנות דלק ובאספקת דלקים באזור מזרח ארה"ב. נכון לסוף יוני היא מפעילה467 חנויות נוחות שבמרביתן תחנות דלק צמודות, בעיקר במדינות צפון קרוליינה, וירג'יניה, דאלוור וטנסי.

"רמת סיכון בינונית"

במידרוג מציינים כי ענף קמעונאות הדלקים בארה"ב מאופיין ברמת סיכון בינונית, כאשר מחד זהו ענף דפנסיבי במאפייניו, בוגר ויציב יחסית, ומאידך הוא מתאפיין בתחרות חזקה וגוברת וברווחיות נמוכה. לפי חברת הדירוג, GPM היא בין המפעילות הגדולות במזרח ארה"ב, והעובדה שרבים מהאתרים מופעלים ישירות על-ידה, מקנה לה גמישות תפעולית. עוד מזכירים שם כי בדומה לשאר הענף, החברה רשמה ירידה בכמויות הגלונים שהיא מוכרת וסטגנציה במכירות בחנויות הנוחות, כתוצאה מההאטה הכלכלית.

הדירוג מתייחס גם לרכישה המשמעותית של 263 תחנות דלק וחנויות נוחות ש-GPM השלימה ב-2013 תמורת 50 מיליון דולר, ונכתב בו כי ישנה הערכה שפעילות המיזוגים והרכישות תימשך גם בטווח הבינוני והארוך כחלק ממגמה ענפית ועל מנת לצבור יתרונות לגודל.

"להערכתנו, הסיכון האינהרנטי הכרוך במיזוגים ורכישות שמבצעת החברה ממותן בשל מאפייני הפעילות הנרכשת, הכוללים פעילות ותיקה, דומה במאפיינה לזו הקיימת ובדרך כלל באזורי הפעילות המוכרים", כותבים כלכלני מידרוג. "רמת המינוף הפיננסי של GPM מתונה, אולם יחסי הכיסוי מותאמי חכירה הם איטיים".

על החוב שמתכוונת ארקו לגייס כותבים במידרוג כי הוא "יוזרם בחלקו ל-GPM כהלוואות בעלים או הזרמה הונית אחרת, וישמש כחלק מהמקורות למימון מיזוגים ורכישות ב-GPM בתחום פעילותה, באופן שהתזרימים החופשיים מהפעילויות שיירכשו ישמשו בין היתר להחזר הזרמות הבעלים". "להערכתנו", כותבים כלכלני החברה, "ככל שיבוצעו העסקאות החדשות, ילווה הדבר בעלייה בהיקף החוב, ישירות בחברה וברמת בעלת השליטה, במידה שתגדיל את העומס על תזרימי המזומנים של GPM. זאת, לצד הגידול בהיקף הפעילות ובתזרים החופשי. אנו מצפים כי יחסי כיסוי החוב של GPM, פרופורמה לעסקאות העתידיות, לא יואטו".