מעצב האופנה אוסקר דה לה רנטה הלך לעולמו בגיל 82

‎‎דה לה רנטה הלביש יותר מ-50 שנה בנות משפחות מלוכה, ידועניות מהוליווד וגברות ראשונות אמריקאיות‏

אוסקר דה לה רנטה / צילום: רויטרס
אוסקר דה לה רנטה / צילום: רויטרס

‎‎אוסקר דה לה רנטה - מעצב האופנה יליד הרפובליקה הדומיניקנית שהקדיש יותר מ-50 שנה מחייו להלבשת בנות משפחות מלוכה, ידוענים מהוליווד וגברות ראשונות אמריקאיות מג'קלין קנדי עד הילארי קלינטון - הלך אתמול לעולמו בגיל 82.

‏"הגורו של הזוהר", שקיבל אזרחות אמריקאית ב-1969, היה האמריקאי הראשון שהפך למעצב הבכיר של בית אופנה פריזאי. כמנהל בית האופנה בלמן במשך 10 שנים, ואחר-כך כראש בית האופנה שלו, דה לה רנטה תפר שמלות ערב שהופיעו על גבי אינספור עמודי שער של המגזין "ווג" ועל גבי השטיח האדום בטקסי חלוקת פרסי האוסקר, והתחרו באופנאים כמו ולנטינו על לקוחות מהחברה הגבוהה.

‏"הוא גורם לאישה להיראות כמו אישה, להרגיש כמו אישה", אמרה המעצבת דיאן פון פירסטנברג במחווה בשידור וידיאו לדה לה רנטה לרגל תערוכה במרכז הנשיאותי ע"ש ביל קלינטון. "יש לו אלגנטיות בסגנון הישן, ועדיין הוא יכול לפרש אותה בצורה כה מודרנית".

השילוב שדה לה רנטה עשה בין ביגוד יוקרה אירופי לסגנון היומיומי האמריקאי אומץ על-ידי דוגמניות כמו קייט מוס וסינדי קרופורד בשנות ה-90, על-ידי השחקניות פנלופה קרוז, שרה ג'סיקה פרקר ואן האתאוויי, ועל-ידי בנות מלוכה. הארכידוכסית מריה מאוסטריה עטתה שמלת ערב של דה לה רנטה בחתונתה ב-1996. המלכה נור מירדן צולמה בשמלות שלו ל"ווג" ב-2003.

‏השמלה המפורסמת האחרונה שעיצב דה לה רנטה הייתה שמלת הכלולות של אמל אלמודין, שנישאה בחודש שעבר לשחקן ג'ורג' קלוני.

‏העיצובים של דה לה רנטה - שראש עיריית ניו-יורק לשעבר, מייקל בלומברג, אמר פעם ש"הם השתתפו ביותר טקסי חלוקת פרסים מאשר מריל סטריפ" - כבשו את ליבן של רעיות נשיאי ארה"ב מג'קלין קנדי עד ננסי רייגן. ב-2001 הוא הלביש את לורה בוש בשמלת ערב מוכספת בשרוול ארוך לטקס ההשבעה של בעלה, ג'ורג' בוש הבן. ב-1997 הוא הלביש את הילארי קלינטון בכפפה מוזהבת מעל שמלת ערב מוזהבת לנשף ההשבעה של בעלה.

‏‏"אני עדיין זוכר שהילארי נכנסה באותה שמלה", אמר ביל קלינטון במחוות וידיאו לדה לה רנטה. "חשבתי, 'אלוהים, כמה זה יפה'. אני חושב שזו המתנה היפה ביותר שאוסקר העניק לנו, מעבר לחברות שלו".

‏כעבור שנה הפכה הילארי קלינטון לרעיית נשיא אמריקאי ראשונה שהופיעה על שער המגזין "ווג". באירוע, שצולם על-ידי הצלמת אנני לייבוביץ', שרת החוץ לעתיד עטתה שמלת ערב של דה לה רנטה מקטיפה שחורה.

‎‎יחסים צוננים עם מישל אובמה

‏לגברת הראשונה מישל אובמה היו יחסים צוננים עם דה לה רנטה, והיא התעלמה ממנו כמה שנים לאחר שהוא מתח ביקורת פומבית על הופעתה בפגישה עם המלכה אליזבת השנייה ב-2009 ובארוחת ערב רשמית עם פקידים סינים כעבור שנתיים. החודש הופיעה לראשונה מישל אובמה בשמלה של דה לה רנטה, במסיבת קוקטייל בבית הלבן.

‏המעצב המנוח היה גם נדבן, שייסד את בית היתומים קאסה דל ניניו ברומאנה שברפובליקה הדומיניקנית.

‏הוא היה נשוי פעמיים. אשתו הראשונה הייתה פרנסואז דה לנגדל, העורכת הראשית של "ווג" הצרפתי, שמתה ב-1983. כעבור 6 שנים הוא נישא לאנט אנגלהרד. היה לו בן מאומץ, מואיז.

‏‏"הסגנון מתחיל בלהיראות טוב בעירום", אמר דה לה רנטה בראיון מ-2013 ליומון הבריטי "טלגרף". "זהו משטר... אם אינך מתלבש היטב יום-יום, אתה מאבד את ההרגל. זה לא מה שאתה לובש, אלא הדרך שבה אתה מנהל את חייך". ‏‎‎