אמיר לוי: יוקר המחיה והמסים - בגלל תקציב הביטחון

הממונה על התקציבים במשרד האוצר מזהיר כי המשק לא יוכל לעמוד לאורך זמן עם תקציב ביטחון כה מנופח

אמיר לוי / צילום: עאוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: עאוריה תדמור

אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אומר היום (ד') בכנס של האגף כי תקציב הביטחון הוא הסיבה העיקרית ליוקר המחיה בישראל, וכי המשק הישראלי לא יוכל להחזיק לאורך זמן עם תקציב ביטחון כה גבוה.

"תקציב 2015 טומן בחובו גידול משמעותי בתקציב הביטחון", אמר לוי. "'צוק איתן' גבה מחיר כלכלי גבוה מאוד. 7 מיליארד שקל לכיסוי עלויות לחימה ורוח גבית לתוספת של 6 מיליארד שקל לתקציב. 13 מיליארד שקל זהו סכום שמשקף מחיר כלכלי כבד. זהו סכום גבוה מאוד שמגדיל את רמת ההוצאה הביטחונית ומגדיל את הגירעון ביחס לזה המתוכנן. למרות זאת, אני יכול לומר בצורה די מפוקחת, כי התובנה שהמשק לא יכול לעמוד בכך לאורך זמן, היא תובנה חדה ובהירה - גם למערכת הביטחון".

לוי הוסיף כי בימים אלה נעשים ניסיונות למצוא מקורות בתקציב הביטחון שבהן ניתן לקצץ: "בחודשים האחרונים אנחנו עובדים רבות עם ועדת לוקר במטרה לגבש צעדים שיגמישו את תקציב הביטחון ויחסכו הוצאות שאינן הוצאות התעצמות וכשירות. הדוגמאות הבולטות הן תשלום גמלאות בהיקף של 6.5 מיליארד שקל למי שטרם יצאו לגמלאות, קרי אנשים שפרשו אך טרם מלאו להם 67, ותקציב השיקום ל'לא לוחמים'".

בהתייחסו ליוקר המחיה מנה לוי 3 מגבלות המשפיעות על כך: "תקציב הבטחון שגורר צורך במסים גבוהים ביותר, משק קטן ומבודד שלא מאפשר ניצול יתרונות לגודל על-ידי מספר רב של שחקנים והיצע קרקע קטן ומוגבל שמשפיע באופן ישיר על מחירי הדיור".

מצד שני, לוי מנה מספר תחומים שבהם ישראל מובילה על העולם מבחינת עלויות: "חינוך חינם מגיל 3, עלויות השכלה גבוהה (לנקודת התחלה סבירה בשוק העבודה בארה"ב נדרשים כ-60-75 אלף דולר רק עבור שכר לימוד, בלי דיור וכלכלה. כדי לתת נקודת פתיחה טובה באמצעות לימודים באוניברסיטאות המובילות צריך 120-160 אלף דולר רק על שכר לימוד לתואר ראשון. מדינת ישראל מסבסדת את ההשכלה הגבוהה ולימודים במקום מוביל בישראל עולים סביב 10% ביחס לעלות בארה"ב), שירותי רפואה (שירותי הרפואה בישראל טובים וניתנים כמעט בחינם לאזרחים) וחיסכון פנסיוני והפרשות מעביד".