כלל ביוטכנולוגיה מיסחרה את קיורטק לחברה אמריקאית

הזיכיון למוצר לטיפול בסרטן של חברת קיורטק מוסחר לחברת medivation בתשלום ראשוני של 5 מיליון דולר ■ החברה רואה יתרון עיקרי באפשרות שיושקעו מאות מיליוני דולרים בפיתוח המוצר ללא דילול בעלי המניות

חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה הודיעה על חתימת הסכם למסחור התרופה של קיורטק (בה היא מחזיקה 53%), לטיפול בסוגים שונים של סרטן, לחברת Medivation האמריקאית. במסגרת ההסכם תקבל קיורטק סכום ראשוני של 5 מיליון דולר, עם פוטנציאל של עד 330 מיליון דולר נוספים בתשלומים על פי אבני דרך, ובנוסף תמלוגים בהיקף של 5%-11% מהמכירות במידה שיהיו.

מבחינת המספרים נטו, מדובר בעסקה לא מלהיבה יחסית לעסקאות שראינו בעבר בחברות עם מוצר מבטיח בתחום הסרטן, אולם עצם החתימה על ההסכם היא הישג לקיורטק וכת"ב. Medivation נסחרת בנאסד"ק ב-7.8 מיליארד דולר, לאחר שכבר הביאה לשוק תרופה לסרטן הערמונית.

ישנן שתי סיבות עיקריות לכך שהמוצר שבעבר הסתמן כאחד המעניינים בפורטפוליו של חברות הביוטק הישראליות, מוסחר בסופו של דבר בעסקה צנועה יחסית: האחת היא כי המוצר שתחילה מוסחר לטבע, התעכב אצלה, ולבסוף הוחזר לקיורטק לאחר שמוצרים אחרים באותה קטגוריה כבר עקפו אותו בפיתוח. הסיבה השנייה היא שהתוצאות שהתקבלו עד כה, בעיקר בהתוויה של טיפול במלנומה, אינן "שומטות לסת" כמו פיתוחים אחרים המובילים באותה קטגוריה.

לדברי מיקי שיקלר, מנכ"ל קיורטק: "המוצר שלנו פועל בצורה מעט שונה ממוצרים אחרים במשפחת 'מעכבי PD1', שסומנה כהבטחה הגדולה בתחום הסרטן, לכן יש למוצרים שלנו יתרונות וחסרונות על פניהם. במלנומה, התוצאות כפי שהן נמדדות היום לא היו כמו של המתחרות, אך בסך הכול השרידות הייתה דומה. בסרטן הדם היו לנו תוצאות מצוינות. מדיוויישן תדע להפנות את המוצר להתוויות שבהן הוא יכול להיות יותר יעיל, או לשלב אותו עם מוצרים אחרים, כדי להפיק תוצאה סינרגטית - פרקטיקה מקובלת בקטגוריית המוצרים הזו".

על רקע המגבלות הללו, העסקה היא הישג, ובמיוחד אם נוסיף לכך את העובדה שכת"ב עדיין מלקקת את הפצעים מפרשת אנדרומדה, במסגרתה האשימה הרוכשת, הייפריון האמריקאית, עובדים בחברה הבת של כת"ב במניפולציה של תוצאות ניסויים קליניים.

ההסכם כולל ערבות לאמיתות הנתונים

ביטוי לפרשה ניתן לראות בכך שההסכם בין קיורטק ומדיוויישן כולל סעיף לפיו בעלי המניות של קיורטק יעמידו ערבות לאמיתות הנתונים שנמסרו לרוכשת. אם לא יאשרו בעלי המניות של כת"ב את הערבות, מדיוויישן זכאית לסגת מן העסקה או להפחית את היקף התשלום.

יצוין כי העסקה הנוכחית טובה יותר ברוב הפרמטרים מזו שבה מוסחרו מוצרים אלה במקור לחברת טבע: מדיוויישן מתחייבת להשקיע מאות מיליוני דולרים בפיתוח המוצר, וטבע התחייבה רק לעשרות; ובעסקת טבע כלל לא היה תשלום מקדים והתמלוגים היו נמוכים יותר מאשר בעסקה הנוכחית.

כת"ב השקיעה בקיורטק 8.5 מיליון דולר, כאשר את הניסויים הקליניים שבוצעו במוצר מימנה טבע. באופן מיידי, ההסכם הזה אינו מחזיר את ההשקעה, בעיקר משום שקיורטק נושאת גם בתשלומים למדען הראשי בגין העסקה, וכן לבעלי זכויות קניין רוחני במוצר. מעניין לשים לב לסעיף התגמול עבור הייצור בהסכם הנוכחי: קיורטק תייצר למדיוויישן את המוצר לניסויים הקליניים, ותקבל על כך שיפוי בהיקף שטרם הוגדר, וזאת כבר בשנים הקרובות.