חברת החשמל: לא בטוח שנוכל לשלם למדינה מיליארד וחצי שקל

החברה הודיעה אתמול כי תנפיק עד 25% מהון המניות של החברה במסגרת תוכנית המדינה להנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות ■ תצטרך לשלם למדינה דיבידנד של 500 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2015-2017

עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי
עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי

חברת החשמל דיווחה אתמול (ה') כי תנפיק עד 25% מהון המניות של החברה. זאת לאור החלטת הקבינט חברתי-כלכלי מ-5 באוקטובר בנושא "תכנית רב שנתית לביצוע הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות".

כמו כן, החליט הקבינט, כי במסגרת התכנית, יחלקו החברות הלוקחות בה חלק, כמו גם חברת החשמל, דיבידנד לתקציב המדינה בסך 500 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2015-2017.

החברה מציינת בהודעתה כי תרחיש זה תלוי ב"נסיבות עתידיות ובגורמים ממשלתיים שונים אשר מטבע הדברים אינם בשליטתה של החברה (כגון רשות החברות הממשלתיות)", וכי ההחלטה דורשת עדיין את אישור דירקטוריון החברה. החברה מוסיפה שאין לה יכולת להעריך אם אכן תוכל לחלק את הדיבידנד הענק.

החלטה זו נובעת מהצעת האוצר ורשות החברות הממשלתיות להנפיק בבורסה מניות מיעוט בעשר החברות הממשלתיות הגדולות בישראל. ההנפקות שאמורות להתבצע ב-2015-2017 יכניסו 15 מיליארד שקל לקופת המדינה, להערכת רשות החברות.

מנהל הרשות אורי יוגב אמר ביולי האחרון כי הוא מצפה שרוכשי המניות יבואו מקרב המשקיעים מוסדיים מהארץ ומחו"ל ומהציבור הרחב, אך לא מקרב בעלי ההון, בעיקר משום שהמדינה לא תעניק לרוכשי המניות זכות למנות דירקטורים בחברות. תוצאותיהן הכספיות של החברות רשמו נסיגה ניכרת ב-3 השנים האחרונות אך יוגב מאמין שבעזרת ההנפקות ניתן יהיה להעביר את החברות מהפסד נקי כולל של מיליארד שקל (נכון ל-2013) לרווח נקי כולל של 3 מיליארד שקל ב-3 שנים בלבד.