יוזמה בכנסת: הצעת חוק לביטול שעון החורף

(עדכון) - בשעה 02:00 הוזזו המחוגים שעה אחורה לשעה 01:00, וכבר היום תשקע השמש כשעה מוקדם יותר ■ ח"כ יפעת קריב ממפלגת יש עתיד מקדמת יוזמה לביטול שעון החורף

שלולית, חורף, נתניה / צלם: יותם יעקבסון
שלולית, חורף, נתניה / צלם: יותם יעקבסון

נפרדים סופית מהקיץ: לא משנה אם זה הטלפון הנייד, השעון הדיגיטלי או שעון המחוגים - איך שלא תסובבו את זה, הלילה (א') עברה ישראל לשעון חורף.

בשעה 02:00 לפנות בוקר (בין שבת ליום א') כוונו מחדש השעונים שעה אחת אחורה לשעה 01:00. בכך הסתיימה תקופה של 212 ימים של שעון קיץ. מי שכבר מתגעגע לשקיעות המאוחרות ולימים הארוכים ייאלץ לחכות חמישה חודשים, עד ליום ו' ה-27 במארס 2015, אז נחזיר את השעון שעה קדימה.

אחרי בלבולים ושינויים אוטומטיים בחלק מהטלפונים החכמים בשבועות האחרונים, עם המעבר לשעון הקיץ יש לוודא שאזור הזמן במכשירים מוגדר כ"אוטומטי" או "ירושלים".

בינתיים בכנסת יש מי שמנסה לקדם יוזמה לביטול שעון החורף - צעד אותו אימצה כבר רוסיה. ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) מתכוונת להגיש השבוע הצעת חוק לביטול שעון החורף: "שעת בוקר מוקדמת והשמש כבר כמעט באמצע השמים. בחמש אחה״צ היום שקיעה ורוב הגינות הציבוריות בארץ לא מוארות כראוי. שעון החורף פוגע ברוב אזרחי ישראל, כל כך כל כך מיותר, דיכאוני, פוגע בילדים ובהורים. כפי שהצלחנו להאריך את שעון הקיץ, אני מתכוונת לפעול לביטול שעון החורף והשארת האור בחיינו. בעיקר עכשיו שאין לו קשר לתפילות בחגים, וכנראה גם אין לו קשר לחורף, אפילו המכשירים הסלולרים כבר לא עומדים בשינויים".

מואר וחמים יותר בבוקר

בשנתיים האחרונות שעון החורף נכנס לתוקף מאוחר יחסית ממה שהיה נהוג בישראל, בשל השינוי בחוק שהשווה את תקופות השעון בישראל לאלה הנהוגות באירופה. מעתה השמש תחזור לזרוח מוקדם יותר והבוקר יהיה מואר יותר למי שהתרגל לקום לפני שבע בבוקר ולראות שבחוץ עדיין חשוך.

מעבר לשעות מוארות יותר מוקדם בבוקר, גם הטמפרטורה בשעה שבה רובנו יוצאים מהבית תהיה נעימה יותר ממה שהתרגלנו בשבועות האחרונים - כיוון שהאוויר יספיק להתחמם קצת. מנגד, בערב השמש תשקע מוקדם יותר - סביב השעה 17:00. הבוקר זרחה השמש ב-05:53 ותשקע ב-16:57. אנחנו ניאלץ להסתפק ב-11 שעות ו-4 דקות של אור יום בלבד.

אז איזה חורף זה יהיה? האמת שממש קשה לנבא. לפני עשרים שנה המודלים של מזג האוויר אפשרו לנבא את מזג האוויר, ואפילו עשו את זה בהצלחה לא מעטה. בשנים האחרונות, לעומת זאת, התחזיות לעונת החורף לא מספיק פוגעות. אין לכך הסבר ברור, אבל זה מספיק כדי להימנע מלספק תחזית ברורה.