נסיגה: היקף המשכנתאות באוקטובר מוערך ב-3.5 מיליארד שקל

בבנקים מציינים כי ביחס למיעוט ימי העבודה מדובר בנתונים גבוהים, המעידים על איתנות השוק

משכנתא / צילום: thinkstockphotos
משכנתא / צילום: thinkstockphotos

היקף המשכנתאות החדשות שניתנו בחודש אוקטובר יעמוד על כ-3.5 מיליארד שקל, כך מעריכים במערכת הבנקאית. מדובר על פניו בנתון חלש יחסית - 17% נמוך יותר לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים שעמד על 4.2 מיליארד שקל לחודש, וכן נמוך לעומת אוקטובר המקביל, שעמד על 4.4 מיליארד שקל.

עם זאת, בבנקים מציינים כי מדובר דווקא בנתון חזק יחסית, לאור העובדה שבחודש אוקטובר היו מעט ימי עבודה בשל החגים. "בממוצע ניתנות משכנתאות בהיקף של כ-200 מיליון שקל ביום. כך שבאוקטובר בגלל החגים חסרו 4 ימי עבודה, ושלושה ימים נוספים שהם חול המועד, והבנקים עבדו רק חצי יום. כך שבהחלט ייתכן שאם היו באותם הימים ימי עבודה מלאים, היינו מגיעים למשכנתאות של 4.5 מיליארד שקל אם לא יותר", מעריך גורם בכיר במערכת הבנקאית. להערכת אותו גורם, כאשר תיכנס לתוקפה תוכנית מע"מ 0%, נראה נתונים גבוהים במיוחד בשוק.

2014 מסתמנת כשנה חזקה בשוק המשכנתאות. בעשרת החודשים הראשונים של השנה נלקחו משכנתאות בגובה של יותר מ-42 מיליארד שקל. השיא היה ביולי, שבו הגיעו המשכנתאות עד לכמעט 5 מיליארד שקל. אם החודשיים האחרונים של השנה יהיו חזקים, ייתכן שיישבר השיא של 2013, שעמד על יותר מ-50 מיליארד שקל.

אמנם, תוכנית מע"מ 0% גרמה ללא מעט מרוכשי הדירות "לשבת על הגדר" ולהמתין בחודשים האחרונים. עם זאת, המשך תהליך הורדת הריבית עד לרמה של 0.25% ממשיך לתדלק את הביקושים בשוק. בבנקים מעריכים כי אם הריבית תרד עד לרמה של 0%, נראה תנועה גדולה חזרה אל השוק של המשקיעים. "אנחנו כבר רואים את המשקיעים מרימים קצת את הראש, אבל בזהירות רבה. יחד עם זאת, הורדת הריבית בהחלט יכולה להחזיר אותם לשוק ובגדול, כך שיהוו 30% ממנו", אומר בכיר בבנקים.

היקף משכנתאות
 היקף משכנתאות