חוק "עוקף בג"ץ" עבר בוועדת שרים לענייני חקיקה

עפ"י הצעת החוק של ח"כ איילת שקד, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שפסל בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת, כהוראת שעה, והוא יהיה תקף ל-4 שנים ■ לבני: "אגיש ערר לממשלה" ■ חנין: "התקפה על זכויות היסוד" ■ גלאון: "צעד מסוכן"

איילת שקד / צלם: ענבל מרמרי
איילת שקד / צלם: ענבל מרמרי

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את "חוק עוקף בג"ץ" של ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), לפיו הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוק שפסל בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת, כהוראת שעה, והוא יהיה תקף לתקופה של 4 שנים.

בהצעת החוק תמכו 8 שרים מהבית היהודי, ישראל ביתנו והליכוד, והתנגדו לו 3 שרים מיש עתיד והתנועה. שרת המשפטים, ציפי לבני, הודיעה שתגיש ערר לממשלה.

הצעת החוק הוגשה על-ידי שקד לאחר שבג"ץ פסל את חוק המסתננים לפני כחודש.

בכנסת הקודמת הוביל שר המשפטים דאז יעקב נאמן, בתמיכת נשיא בית המשפט העליון, הנשיא אשר גרוניס, את חוק יסוד: החקיקה, לפיו יכולה הכנסת לחוקק חוק שנפסל על-ידי בג"ץ ברוב של 65 חברי כנסת, אולם הליך החקיקה לא הושלם.

למעשה, הפסיקה מבקשת לתת לכנסת, הנבחרת על-ידי הריבון, להיות המילה האחרונה במקרים של מחלוקת מהותית בין הרשות המחוקקת לבין הרשות השופטת.

שקד אמרה היום כי "בעת מתן פסק הדין בחוק ההסתננות הפציר הנשיא גרוניס בעמיתיו השופטים שלא לקחת את מושכות החקיקה בישראל לידיהם, על מנת שלא ליצור משבר ביחסים עם הממשלה והכנסת. באם מתגלה ויכוח מהותי בין שופטים ממונים לבין נבחרי הציבור באם חוק מסוים הולם את ערכיה של המדינה או אם לאו, בין אם הוא מידתי ובין אם לאו - ראוי שערכיו של הציבור יכריעו ויגברו".

"פגיעה בזכויות יסוד"

ח"כ דב חנין (חד"ש) ביקר בחריפות את החלטת ועדת שרים לחקיקה לאשר את החוק של ח"כ איילת שקד. לדבריו, "החוק הזה איננו רק התקפה על בית המשפט, אלא הוא התקפה ישירה על זכויות היסוד של כל אחד ואחת מאיתנו האזרחים. הקביעה שרוב דורסני יכול לבטל ולרמוס את כבוד האדם וחירותו, משמעותה שלא תהיינה עוד זכויות יסוד מוגנות במדינת ישראל.

"במקום לחזק עוד יותר את זכויות האדם ואת זכויות המיעוט הלאומי והמיעוטים הפוליטיים מול גלי הגזענות וההתקפה על הדמוקרטיה - הממשלה מראה שוב שהיא מעדיפה לנפץ את ההגנות על זכויות היסוד.

"הציבור חייב להתעורר ולצאת ולהשמיע מחאה. האופוזיציה בכנסת תנהל כאן מאבק נחוש, ואותם שרי ממשלה שמציגים את עצמם כתומכים בשלטון חוק חייבים לומר בבירור שלא ימשיכו לשבת בממשלה שהורסת אותו".

"החלטה מסוכנת"

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, מסרה בתגובה כי "ועדת השרים של ממשלת ישראל היא מופקרת וחסרת אחריות, שמקבלת החלטות על בסיס אג'נדה פוליטית תוך נכונות לפגוע בזכויות אדם".

גלאון הוסיפה כי "מדובר בהחלטה מסוכנת שמבקשת לפגוע בבג"ץ, בגלל שפסיקותיו אינן תואמות את השקפתם הפוליטית של חברי הממשלה. זהו צעד מסוכן שיפגע בהפרדת הרשויות וביכולת להגן על זכויות אדם מפני עריצות הרוב".

"נתניהו מוכר את הדמוקרטיה"

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה מוכן למכור גם את הדמוקרטיה הישראלית תמורת שרידותו הפוליטית. בנט וחבריו יצרו היום סדק נוסף בחומת הערכים הדמוקרטיים עליהם מושתתת מדינת ישראל, בחסות הפאסיביות של נתניהו. חברי הממשלה שעוד מאמינים בישראל היהודית והדמוקרטית צריכים כבר להפנים שבבחירה בינם לבין בנט - ראש הממשלה יבחר תמיד בבנט".