אין ספונסרים גלובליים, אין ליגה מצליחה

מחקר על ליגת הכדורגל ההולנדית: 80% מכספי הספונסרשיפ מגיעים מחברות מקומיות ■ המרוויחה הגדולה מחסויות: אייאקס - 14.31 מיליון אירו בעונה

אייאקס / צלם: רויטרס
אייאקס / צלם: רויטרס

נבחרת הולנד היא אחת המובילות בכדורגל העולמי, והכדורגלנים המקומיים מציפים כבר שנים ארוכות את כל המועדונים הגדולים באירופה. אבל הליגה המקומית מתקשה לפרוץ קדימה ולצבור לעצמה מוניטין של עוצמה ברחבי היבשת - כשאחת הסיבות לכך היא כלכלית.

ממחקר חדש שערכה סוכנות שיווק הספורט IMR, עולה כי חברות מסחריות בינלאומיות לא מביעות אמון ב"ארדוויזיה" (הליגה הבכירה בהולנד), וכי 78.2% מכלל הכספים שמתקבלים מ-134 עסקאות החסות השונות של 18 הקבוצות שם - מגיעים מחברות הולנדיות. חברות מגרמניה ובלגיה השכנות אחראיות על 9.95% ו-6.5% מכלל כספי החסויות, בהתאמה.

כהשוואה, שלוש הקבוצות הבכירות בכדורגל הספרדי - ריאל מדריד, ברצלונה ואתלטיקו מדריד - מקבלות את החסויות הראשיות שלהן מחברות זרות (אמירייטס, קטאר איירווייז ומשרד התיירות של אזרבייג'אן). זה גם המצב עם כל המועדונים הבכירים באנגליה (מנצ'סטר יונייטד - שברולט; מנצ'סטר סיטי - אתיחאד; ארסנל - אמירייטס; צ'לסי - סמסונג; ליברפול - סטנדרד צ'רטרד).

התורמת הבכירה ביותר מבין הספונסרים לכלכלת הכדורגל ההולנדי, היא ענקית השירותים הפיננסיים Aegon, המעניקה חסות ראשית לאייאקס בתמורה ל-12 מיליון אירו. סך הסכמי הספונסרשיפ השונים של אייאקס מבטיחים לה 14.31 מיליון אירו בשנה. פ.ס.וו איינדהובן, למרות שנהנית מ-10 הסכמי חסות שונים - מקבלת מכולם יחד רק 10.85 מיליון אירו.