אמיר לוי: רוצים לחסוך בסופר? תפסיקו לקנות מותגים

ראש אגף התקציבים מצטרף לקריאתו של גילה לצרכנים ומזכיר נתון חשוב: הורדת יחס החוב-תוצר משנת 2002 חסכה למשק סכום אדיר של 40 מיליארד שקל בשנה

אמיר לוי, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, קורא לצרכנים להיות ערניים בסופר כדי לחסוך בקניות.

"התפקיד שלנו באגף התקציבים הוא לייצר את התנאים להגברת התחרות בכל התחומים שמשפיעים על יוקר המחיה", אמר היום (ג') לוי בכנס פירמת ראיית החשבון PwC. "אנחנו יכולים למלא רק צד אחד של המשוואה - בצד השני נמצא הצרכן, שבלעדיו לא ניתן להצליח. תפקידנו כצרכנים הוא לקנות בצורה חכמה, להשוות מחירים ולחפש את האלטרנטיבות המשתלמות ביותר.

"לצרכנים מודעים שמשווים מחירים, שבודקים התאמה בין הסימון על המוצר לחשבון בקופה, שבודקים את החשבון ומסוגלים לוותר על מה שמכונה בסופר 'מותג' - יש כוח אדיר שיכול להשפיע על רמת התחרות ובהתאם על רמת המחירים.

"כשאני הולך לסופר, במקרה שלי לצרכנייה, אני יכול לבחור בין מוצר מהמעדנייה לבין אותו המוצר בדיוק שארוז קצת יותר יפה ולשלם 30% יותר".

אתמול (ב'), כזכור, קרא הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, להעדיף מותגים פחות מוכרים שעולים פחות. הוא אף הגדיל לעשות ועודד חרם צרכנים על חברות גדולות. (לסיפור המלא)

"אז אומרים שיקר פה, אבל כשמדברים על יוקר מחיה צריך לקחת בחשבון גם דברים כמו חינוך חינם, רפואה ציבורית וסבסוד ההשכלה הגבוהה", הוסיף לוי. "ובנוגע לתקציב הביטחון, הצבא הוא חלק מאיתנו, ואנחנו חלק מהצבא, אך יש לנו תפיסת עולם מגובשת וחדה בכל הקשור לתקציב הביטחון - הוא שווה בין שווים".

דבריו של לוי בהקשר זה נאמרים כשברקע איומי מערכת הביטחון להשבית את הצבא בתחילת 2015 אם לא יועברו תוספות תקציביות.

לוי הסביר גם כי הורדת יחס החוב-תוצר של ישראל מרמה של כמעט 100% בשנת 2002 לרמה של 67% היום חסכה למשק כ-40 מיליארד דולר בשנה בתשלומי ריביות - סכום זהה כמעט לתקציב משרד החינוך וסכום כפול מתקציב משרד הבריאות.

"את כל השינויים שאגף התקציבים הוביל בשנים האחרונות: הגדלת תקציב החינוך, ההשכלה הגבוהה הכבישים והרכבות - לא היינו יכולים לעשות אם לא היינו מפנים 40 מיליארד שקל מתשלומי הריבית, ודבר זה התאפשר בזכות דבר מרכזי אחד - השמירה הקפדנית שלנו על אחריות פיסקאלית", אמר לוי.