רויטרס: לאומי ישלם עוד 300 מ' ד' בגין החקירה בארה"ב

(עדכון) - עד כה הפריש הבנק 1.1 מיליארד שקל בגין החקירות, אולם באחרונה החליט גוף רגולטורי נוסף בארה"ב לדרוש קנס ■ במוקד החקירה: חשד שהבנק סייע ללקוחותיו בהעלמות מס

הנזק של בנק לאומי מחקירת הרשויות בארצות-הברית עלול להיות כפול מכפי שהיה ידוע עד כה, ולהגיע ליותר מ-2 מיליארד שקל. הבוקר (ד') פרסמו סוכנויות הידיעה בלומברג ורויטרס כי ה-DFS (רשות פיקוח פיננסית של מדינת ניו-יורק) דורשת מבנק לאומי קנס של 300 מיליון דולר, בגין חשד שהבנק סייע ללקוחותיו ממדינה זו בהעלמות מס. ללאומי רישיון בנקאי ממדינת ניו-יורק שניתן לשלול אותו בגין עבירה על חוקי המדינה, ולכן נראה כי הבנק יצטרך להיענות לדרישות של מדינת ניו-יורק. על רקע ההתפתחות איבדה היום מניית לאומי כ-2% מערכה נכון לשעות הצהריים, בה בעת שיתר הבנקים רשמו ירידות שערים מתונות למדי.

נזכיר כי חקירה נרחבת יותר בנוגע לכלל הלקוחות האמריקאים של הבנק נפתחה כבר לפני 3 שנים בקירוב. את החקירה הזו מנהל משרד המשפטים האמריקאי, ובגינה הפריש הבנק כבר 1.1 מיליארד שקל (950 מיליון שקל בגין הקנס והיתר בשל הוצאות משפטיות). נראה היה כי הפרשה כבר מאחורי הבנק, שבניהולה של רקפת רוסק-עמינח, אלא שכעת נדמה כי לא רק שהפרשה אינה מאחוריו, אלא הנזק עלול להיות כפול מהנזק שהיה ידוע עד כה. למעשה, אם אכן בסופו של דבר הבנק יפריש יותר מ-2 מיליארד שקל, הרי שתהיה זו אחת המחיקות הגדולות ביותר שהתבצעה במערכת הבנקאות הישראלית בגין פרשה אחת.

"התנהלות שערורייתית"

בעקבות פרסום הידיעה בכלי התקשורת הזרים, פרסם הבנק הודעה ולפיה: "בהמשך לפגישות שהתקיימו בעבר, בימים אלה מתקיימים מגעים ראשוניים מול ה-DFS, בהקשר להסדר אפשרי. טרם ניתן להעריך אם מגעים אלו יבשילו להסכם. בשלב זה לא ניתן להעריך את סכום ההוצאה שצפוי להיגרם, וקיימת אפשרות שהסכום יהיה גבוה משמעותית מהסכום שנכלל בדוחות הכספיים". ובמילים פשוטות, בלאומי מכינים את הקרקע להפרשה גדולה נוספת בגין החקירה, כאשר כאמור היום פורסם בכלי התקשורת הזרים כי הסכום עלול להגיע ל-300 מיליון דולר.

החקירה החלה כשהרשויות האמריקאיות פרסמו רשימה של בנקים זרים הנחשדים כי סייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס. חקירה זו נעשית כחלק מהמאמץ האגרסיבי של ארה"ב להילחם בתופעת העלמות המס והלבנות ההון. החקירה מתייחסת לפעילות הבנק ב-2002-2010, שנים שבהן גליה מאור ניהלה את הבנק. בבנק לאומי החליטו לפעול בצורה אקטיבית כדי לקדם את סיום הפרשה ולצמצם נזקים עד כמה שאפשר, ולצורך כך שכרו את חברת דלויט. לאומי התחייב לתת לאנשי דלויט גישה חופשית ומלאה לחשבונות בבנק השוויצרי, כדי למפות את כלל הפעילות של לקוחותיהם שהם אזרחים אמריקאים ולקבוע את היקף עבירות המס שלהם.

דלויט ולאומי בנו מאגר נתונים אדיר של נתוני הלקוחות הרלבנטיים, הפעולות שביצעו, וההכנסות ורווחי הבנק מפעילות זו. לפי הנתונים שהתקבלו בשילוב של אינדיקציות שקיבלו מהממשל על משמעות אותם הנתונים, ביצעו בבנק הערכה של גובה הקנס, אך נראה כי לא הביאו בחשבון שרשויות אחרות כגון רשויות במדינת ניו-יורק ידרשו גם כן קנס כבד.

ברויטרס מציינים כי הבנק נמצא במגעים זה כמה חודשים עם ה-DFS. לדברי מקורב לחקירה המצוטט בידיעה, הבנק ביצע הלוואות מזויפות כדי לסייע ללקוחות לחמוק מתשלום מס. אותו מקורב כינה את התנהלות הבנק בנושא זה "שערורייתית".

את החקירה הנוכחית מוביל בנג'מין לוסקי, מנהל מחלקת השירותים הפיננסיים במדינת ניו-יורק. בבלומברג מציינים כי לוסקי נקט גישה אגרסיבית גם מול בנקים אחרים. כך לדוגמה, המחלקה שלו השיגה 715 מיליון דולר מתוך הסדר דומה שנחתם במאי עם בנק קרדיט סוויס, בסך כולל של 2.6 מיליארד דולר.

ישנם לא מעט בנקים שהם בעלי רישיון בנקאות במדינת ניו-יורק, ולוסקי מנצל זאת כדי לדרוש מהם לשלם קנס. באוגוסט 2012 חתם לוסקי על הסדר בהיקף 340 מיליון דולר עם בנק סטנדרד צ'רטרד הבריטי, אחרי איום לשלול את רישיונו. בבלומברג מציינים כי הבנק מלונדון הואשם במחיקת שמות של לקוחות איראנים מהעברות בנקאיות במיליארדי דולרים. לוסקי חייב את הבנק לשכור מפקח חיצוני למעקב אחרי העברות כספים ממדינות תחת עיצומים.

"לוסקי בהחלט העלה את הרף", מצוטט בבלומברג עו"ד ברוס זגאריס, המתמחה בסוגיות מס בינ"ל. "זה מסבך את המאמצים להגיע להסדרים, מפני שבכמה מקרים, למחלקה של לוסקי יש השקפות שונות מאלה של אנשי הממשל הפדרלי".

נפתח המשפט נגד עובד מזרחי

בנק לאומי אינו הבנק היחיד שנמצא על הכוונת של הרשויות בארה"ב. ברשימת הבנקים הזרים הנחקרים בחשד שסייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס נמצאים גם בנק מזרחי טפחות ובנק הפועלים. מזרחי טפחות ציין בדוחות הכספיים שלו כי הוא מעביר לרשויות נתונים סטטיסטיים על לקוחותיו האמריקאים, וכן כי הוא נמצא במגעים על מנת להגיע למתווה מתאים לבנק, ככל הנראה הכוונה למתווה לקביעת גובה הקנס. נוסף על כך, השבוע נפתח משפטו של עובד הבנק לשעבר שוקרולה ברווריאן, שהיה סגן מנהל הסניף בלוס אנג'לס. ברווריאן מואשם כי סייע ללקוחות הסניף להעלים כספים מרשויות המס בארה"ב באמצעות הענקת הלוואות אל מול הפקדונות הלא מדווחים.

גם בנק הפועלים מופיע ברשימת הבנקים שנגדם מתנהלת חקירה, ואולם נראה כי בין שלושת הבנקים, בבנק זה החקירה היא במצב הכי פחות מתקדם, הואיל ועד כה לא פרסם הבנק הודעה בעניין מעבר לכך שהוא נכלל ברשימת הבנקים שמולם מתנהלת חקירה.