הסטודנטים: נצא לרחובות אם לא תוגבל העלאת שכ"ד

ח"כ סתיו שפיר: "ברוב מדינות העולם המערבי יש פיקוח על שוק השכירות, ומי שבוחר לעבור לברלין, לונדון, פריז או לכל עיר מערבית אחרת מקבל הגנה שצעיר בישראל יכול רק לחלום עליה"

סתיו שפיר / צילום: יוסי זמיר
סתיו שפיר / צילום: יוסי זמיר

התאחדות הסטודנטים וחברי שדולת השכירות בכנסת מאיימים: "אם חוק שכירות הוגנת לא יעבור במושב הנוכחי נצא לרחובות". הדברים נאמרו היום בכינוס חירום שערכה שדולת שוכרי הדירות בראשות חברי הכנסת סתיו שפיר, חיליק בר ואורלי לוי-אבקסיס היום (ד') בכנסת, יחד עם התאחדות הסטודנטים.

"צעירי ישראל מותקפים בשבועות האחרונים על זה שהם מעזים לחלום על חיים שפויים יותר. איך לא כינו אותם? בוגדים, יורדים, אנטי ציונים, פחדנים, בורחים, אבל יש לי חדשות בשבילכם, מי שמנותק וחי בחו"ל הם לא הצעירים, אלא חברי הממשלה", אמרה ח"כ סתיו שפיר, שפתחה את הכינוס. "אף אחד לא עוזב את הארץ בגלל מחיר של מעדן חלב. צעירי ישראל מיואשים מהמקום הזה בגלל חוסר הוגנות בסיסית בכל תחומי החיים. שוק השכירות הוא הדוגמא המרכזית של התעלמות הממשלה מצרכים קיומיים של דור שלם. ברוב מדינות העולם המערבי יש פיקוח על שוק השכירות, ומי שבוחר לעבור לברלין, לונדון, פריז או לכל עיר מערבית אחרת מקבל הגנה שצעיר בישראל יכול רק לחלום עליה. זה מצב מסוכן, וגם טיפשי כי אפשר למנוע אותו".

יו"ר התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק, אמר: "שכר הדירה מהווה כ-30% בממוצע מההוצאה החודשית של הסטודנטים, מציאות שיוצרת מצב בלתי מאוזן כלכלית, שמסכן את עתידם של ציבור הסטודנטים שאינם נתמכים על ידי הוריהם, שיסיימו או לא יסיימו את התואר עם חובות כבדים. ועל כך נאבק."

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר משותף לשדולת שוכרי הדירות, הוסיפה בדיון כי "המאבק לשכירות הוגנת הוא מאבק שאנחנו מובילים יחד עם הדור הצעיר, אבל הוא נוגע לרבים אחרים. משפחה ששוכרת דירה ונתקלת בהעלאת שכר הדירה בצורה דרסטית תיאלץ למצוא חלופות ולבצע מעבר דירה אבל מהלך כזה עבור משפחה עם ילדים על כל המשתמע מכך מאד לא פשוט ורבים פשוט מוותרים מראש, מה שהופך משפחות רבות למעשה ל'קהל שבוי' של בעלי הדירות. אנחנו קוראים לממשלה לא להתעלם מכשל השוק הזה ולהצטרף למהלך ולהעביר את החוק לשכירות הוגנת עוד במושב הכנסת הנוכחי, כי אפשר לדון על חוק מע"מ אפס עוד זמן רב, אבל זה בטח לא יעזור לאוכלוסייה של כשני מיליון אזרחים שוכרי דירות שרכישת דירה עבורם כרגע רחוקה מלהיות רלוונטית".

הצעת החוק האמורה, אותה דורשים חברי השדולה להעביר עוד במושב הכנסת הנוכחי, הונחה על שולחן הכנסת כבר לפני 10 חודשים. הצעת החוק מבקשת להסדיר את שוק השכירות בישראל ולעגן בחוק את היחסים בין השוכר למשכיר. בין היתר קובעת ההצעה מהי דירה ראויה למגורים וקובעת בחוק כי על דירה להכיל מים זורמים, פתחי אוורור, ונקודות גישה לחשמל. עוד לפי ההצעה, יוכל השוכר לדרוש חוזה לשלוש שנים עם הגבלה על עליית שכר הדירה, על מנת לעודד שכירות ארוכת טווח. החוק זכה לתמיכת ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהגיע לכינוס השקת שדולת שוכרי הדירות וכן לתמיכת ראשי רשויות נוספים.