דיויד גילה: "אם יקר לצרכן, הוא לא חייב לקנות"

הממונה על ההגבלים העסקיים: "התאחדות התעשיינים דרשה לפטר אותי? כשאנחנו עושים דברים למען הצרכן, זה פוגע בחברות, והן לא אוהבות את זה"

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

קריאות לחרם צרכנים נשמעות לא אחת בישראל, במיוחד ב-3 השנים שחלפו מאז מחאת 2011, אבל כאשר קריאה כזו נשמעת מפיו של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, היא זוכה לא רק לתהודה רבה יותר, אלא אף לתגובה חריפה במיוחד.

בראיון מיוחד לתוכנית "ברקוד" בגלובס TV ניכר על פרופ' גילה שהוא אינו ממהר למלא אחר דרישתו של יו"ר התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, שיתפטר מתפקידו, וגם אינו חוזר בו מהדברים שאמר.

"אנחנו מכבדים את התאחדות התעשיינים, אבל אני מאוד מאמין במה שאמרתי, שצרכנים לא חייבים לקנות מוצר אם הוא יקר להם. זה מאוד חשוב במלחמה ביוקר המחיה", אומר גילה. "זה כמובן לא פוטר אותנו, את משרדי הממשלה האחרים ואת המחוקק, מלעשות הכול כדי להילחם בבעיית יוקר המחיה החמורה בישראל.

"חרם של צרכנים ישראלים על מוצר יקר הוא לגיטימי וראוי, והוא מדרבן את הספקים להוריד מחירים. כשהמחיר גבוה - לצרכן מותר לא לקנות, ומותר לו גם להתארגן עם אחרים. זה דבר ראוי ורצוי. זה לא פוגע דווקא בספק ישראלי. זה יכול לפגוע, למשל, בספק זר שמייבא את המוצר שלו לארץ, וזה דווקא יכול לתרום לספק ישראלי קטן שמנסה למכור את המוצר שלו ולא מצליח".

- אז למה בהתאחדות התעשיינים כל-כך כעסו? נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, דרש לפטר אותך.

"מטבע הדברים, כשאנחנו עושים דברים למען הצרכן, הצרכן מרוויח מזה, אבל החברות מפסידות מזה. אני מבין שזה פוגע בחברות, והן לא אוהבות את זה. אנחנו עושים את העבודה שלנו למען הצרכן".

- מה התחזית שלך? מתי אנחנו הצרכנים בישראל נזכה ליהנות מהפירות המחאה של 2011, ויוקר המחיה יירד?

"אם נעשה מאמצים משותפים - גם אנחנו ברשות ההגבלים העסקיים, כמו שאנחנו עושים, גם משרדי הממשלה האחרים, גם המחוקק וגם הצרכן - אני מאמין שבשנים הקרובות אנחנו נראה את התוצאות".

*** צפו בראיון המלא בסרטון המצורף.