עובדים מהבית טוענים: אנחנו יעילים יותר ומבלים עם המשפחה

עבודה מהבית: מה היתרונות והחסרונות, האם יש הבדלים בשכר, למי זה מתאים ואיך עושים את זה נכון ולא נגררים ליום עבודה של 24 שעות?

בעז שלם / צילום פרטי
בעז שלם / צילום פרטי

עבודה מהבית הופכת נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות במגוון גדול של תחומים: היא מתאימה גם לעצמאים, שיכולים לחסוך את הוצאות המשרד ולנהל את כל העסק מהבית, וגם לשכירים בחברות רב לאומיות וגלובליות, שחוסכות לעצמן את מימון הנסיעות ודמי השכירות היקרים. בקרב אלה, ממילא העבודה נעשית מרחוק עם לקוחות מעבר לים, כך שלא באמת חשוב היכן העובד יושב.

הסיבות האלה משתלבות היטב עם הניסיון הבלתי פוסק של הורים, בעיקר של אמהות, לשלב הורות עם קריירה. לפי סקר שערכה מחלקת המחקר של אולג'ובס, 27% מהנשים בחרו בעבודה מהבית בשל "צרכים משפחתיים". ההבדל בין נשים לגברים מודגם בעובדה ש"צרכים משפחתיים" אינה בין שלוש הסיבות המובילות לעבוד מהבית.

הסיבה העיקרית שציינו הגברים בסקר, היא שלא מצאו עבודה במתכונת רגילה, במקום השני הצורך בגמישות ובמקום השלישי - הרצון להרוויח יותר; אצל נשים מדובר בגמישות, צרכים משפחתיים ורצון לעצמאות.

ואולם, ל"הגנת" הגברים יש לציין כי האפשרות לעבוד בלו"ז גמיש (38% מהנשים ו-27% מהגברים) גם היא קשורה באופן די ישיר לניהול משפחה במקביל לקריירה וכי 75% מהנשאלים ציינו כי העבודה מהבית מאפשרת יותר זמן עם המשפחה.

לדברי עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר באולג'ובס, "אנחנו נפגשים עם המון מחפשי עבודה ושומעים שעבודה מהבית היא אחת משלוש ההטבות המשמעותיות ביותר שמעסיק יכול להציע להם".

למרות היתרונות המובהקים לעובדים, הנוהג לעבוד מהבית התחיל דווקא מכיוון המעסיקים. לדברי אביעד גוז, יו"ר ומייסד קבוצת "מומנטום", מנווט ומנחה הנהלות בכירות בארץ ובעולם, "הסיבות לכך שהתחום התפתח בארה"ב דווקא היו המרחקים הגדולים בין מקום למקום והצורך לחסוך בעלות הנסיעות למקום העבודה, שכוללת את מרחק הנסיעה, הפקקים והזמן האבוד. במקביל לזה התפתחה המגמה הנוספת בתחום העבודה, שאנשים ינהלו את עצמם ואת הזמן שלהם וכך יגיעו לתפוקות גבוהות יותר. אחד הפתרונות היה ארגון משרדים כתחנות עבודה שאינן שייכות לעובד ספציפי אלא למי שמגיע באותו יום עבודה".

יתרונות נוספים עבור המעסיק, לפי בוימפלד, הם היכולת להגיע ליותר עובדים ללא המגבלה הגיאוגרפית ולהעסיק עובדים מוכשרים שיש להם מגבלות של שעות ואחרת לא היו יכולים לעבוד.

שקשוקה לילד

אז האם היתרונות עולים על החסרונות? והאם עבודה מהבית משמעותה בהכרח ירידת התפוקה, או שדווקא בבית יש יותר שקט והעבודה נעשית ביותר יעילות?

40% מהנשאלים בסקר אמרו שהתפוקה שלהם בעבודה מהבית גבוהה יותר מאשר במשרד ורק 25% הגדירו את התפוקה כנמוכה יותר בבית. גם כאן מתחדד ההבדל בין נשים לגברים: נשים לפי הסקר יעילות יותר - 47% מהן חוסכות עד שלוש שעות מדי יום. 45% מהגברים מודים שהם לא חוסכים בזמן לעומת 30% מהנשים. החיסכון בזמן מיתרגם לתשומת לב גבוהה יותר למשפחה, 76% ו72% - נשים וגברים בהתאמה.

לדברי גוז, "במקרים שבהם זה מנוהל היטב יש עלייה בתפוקה. מבזבזים פחות זמן בהתקשקשות באופן ספייס. תלוי באופי העובד ובאופן ההתנהלות שלו".

- אז למי זה מתאים?

"לאנשים בעלי משמעת עצמית גבוהה, נטייה להתמקד ורמת אחריות גבוהה, שלא צריכים פיקוח או מישהו ש'יישב עליהם', אך מסוגלים לעבוד מול יעדים ברורים. יש עובדים שזה לא מתאים להם כי זה פוגע להם בריכוז: הם גולשים באינטרנט, עובדים קצת והולכים לעשות שקשוקה לילד ואז הסכנה שהעבודה תימשך 24 שעות ביממה ולא יהיו לה גבולות".

- איך מתמודדים עם זה?

"צריך לקבוע את זמני העבודה: נגיד אני עובד מ-9:00 עד 13:00 ועושה הפסקה עד 14:30 ואז חוזר לעבודה. כמו כן, אזור העבודה צריך להיות מופרד מהמרחב הכללי וכדאי להתלבש ממש כאילו הולכים לעבודה ולא לבלות כל היום בפיג'מה ועם רולים על הראש. בני המשפחה צריכים להבין שאתה עכשיו בעבודה ואסור להפריע לך. אמצעי נוסף הוא לקבוע פגישות טלפוניות או פנים אל פנים בתוך שעות העבודה שהוגדרו מראש. כל עיקרון כזה, שיכול להפריד בין העבודה לבית - מעלה תפוקה ומיקוד".

- מה החסרונות של עבודה מהבית עבור העובד?

"כשמישהו עובד במשרד הוא פוגש אנשים, ובבית יש פחות קשר בינאישי והפריה הדדית. העניין הפוליטי גם בימינו הוא עדיין משמעותי - ברוב הארגונים עדיין לפוליטיקה תוך ארגונית יש לא מעט משמעות בקידום ולכן עבודה מהבית בכלל עלולה לפגוע בקידום".

- ועבור החברה?

"זה לא מתאים לארגונים עם רמה גבוהה של שליטה ובקרה, שבהן הבוס יושב בחדר שקוף וחייב לראות בכל רגע מה העובד עושה. זה מתאים לארגונים שמאוד מחושבים כלכלית כי רואים בזה ברכה כלכלית וחיסכון.

"מבחינת סוג הארגונים, זה מתאים לחברות רב לאומיות שבהן העבודה היא מרחוק ובשעות שונות ואפילו פגישות הצוות בהן הן וירטואליות. אז באמת אין משמעות למקום שאתה עובד ממנו. מצד שני להעלים את המפגש האישי לגמרי לא יהיה נכון".

- ומה עם השכר? האם יש הבדל בשכרם של העובדים מהבית לעומת אלה שמגיעים בכל יום למשרד.

לדברי גוז, לא אמור להיות שום הבדל, אבל כמובן שאין יתרון מיוחד לעובדים מהבית: 55% ממשתתפי הסקר לא מרוויחים יותר בהשוואה לעבודה מחוץ לבית, ו-17% העידו כי הם מרוויחים אותו הדבר.

בעז שלם

■ גיל: 41

■ מצב משפחתי: נשוי שלושה ילדים (5, 2.5 ותינוק בן חודש וחצי)

■ עיסוק: מנכ"ל של חברה המפתחת מוצרי קוסמטיקה ממיצוי של חלב נאקות ומרצה באוניברסיטה הפתוחה

■ למה החליט לעבוד מהבית: "בגלל הילדים. אשתי היא שכירה, שעובדת מ-9:00 עד 17:00, ואני נמצא עם הילדים מהרגע שאני מוציא אותם מהמסגרות ועד שאשתי מגיעה הביתה ומצטרפת אליי. אני מבשל להם, נמצא איתם מתום חופשת הלידה ועד שהם נכנסים לגן, ולאשתי אני משאיר את הכיף של האמבטיות והסיפורים".

■ לקחת את הילדים לפגישות? "עם הבכור זה קרה, וזכיתי לעיקום פרצוף. צריך לדעת לאן אפשר להביא את התינוק. אישה תמיד תעריך את זה, ואני חושב שגברים שעובדים עד תשע בערב מקנאים בי".

■ יתרונות בעבודה מהבית: "מעבר לחיסכון בעלויות והזמן עם הילדים, בזמני העבודה יש לי שקט מוחלט בבית. בערב אני שוב חוזר לעבוד. אני רואה מה קורה להורים שאין להם אופציה לעבוד מהבית, כמה החיים שלהם לחוצים".

עבודה מהבית
 עבודה מהבית