הדולר בשיא של שנתיים: פורץ את ה-3.8 ש' אחרי היציג

(עדכון) - נתון מקרו חזק בארה"ב דוחף את הדולר מעלה במסחר הרציף מול השקל - בדומה להתחזקותו בעולם ■ בשווקים ממתינים לדוח התעסוקה בארה"ב שיספק רמזים על מועד העלאת הריבית בארה"ב

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

הדולר פרץ היום (ב') את רף ה-3.8 שקלים הפסיכולוגי - לראשונה מאז ה-11 בדצמבר 2012.

שערו היציג של הדולר נקבע אמנם על 3.789 שקלים (עלייה של 0.13%), אך במסחר הרציף הוא ממשיך להתחזק ל-3.806 שקלים הודות להתחזקותו בעולם לאחר פרסום נתון מקרו חזק בארה"ב. האירו היציג ירד היום ב-0.45% ל-4.734 שקלים.

מדד ה-ISM למגזר הייצור בארה"ב עלה באוקטובר ל-59 נקודות מ-56.6 נק' בספטמבר. אנליסטים ציפו למדד של 56.5 נק', כך שההפתעה החיובית שלחה את המניות מעלה בשל התחזקות ההערכות כי הנתונים החזקים יאפשרו לפדרל ריזרב להעלות את הריבית באמצע 2015.

בעולם, הדולר מתחזק היום לשיא של 7 שנים מול הין היפני ועולה מול 16 המטבעות המובילים בעולם. האירו נחלש לקראת הפגישה המוניטרית של הבנק המרכזי האירופי בהמשך השבוע, בה עשויים להתקבל רמזים על תוכנית הקלה כמותית. ביום שישי יפורסמו נתוני התעסוקה החשובים בארה"ב שישפיעו רבות על השוק.

"יש עוד פוטנציאל להתחזקות הדולר עד סוף השנה", אמר לסוכנות בלומברג סוחר מט"ח ב-BNP Paribas.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מסרו היום כי "הפריצה מעל 3.8 שקלים עשויה לדרבן כעת ספקולנטים נוספים להצטרף לגל השורי ולדחוף את הצמד קדימה, כאשר היעד הבא כעת הוא 3.815 שקלים. לפי שעה, למרות העלייה הממושכת מאז חודש אוגוסט, המגמה העולה מאוד תלולה והספקולנטים ממהרים לרכוש כל תחתית.

"מעתה אנו צפויים לראות קולרציה ישרה בין המשך מגמת השיפור של נתוני המאקרו בארצות הברית לבין חוזקו של אותו דולר. השבוע יתפרסם בארצות הברית דוח התעסוקה הארצי, אשר צפוי להצביע על תוספת של 230 אלף משרות באוקטובר. ובכלל צפוי יומן כלכלי עמוס למדי. שבוע לאחר ישיבת המדיניות של הפד, הדבר מבטיח לנו שבוע פעיל במסחר העולמי בדולר, אשר יתבטא כמובן גם בזירת המט"ח המקומית. יש לזכור שככל שהכלכלה האמיתית תמשיך לצבור מומנטום, יגברו הציפיות להעלאת הריבית, דבר המחזק גם הוא את המגמה החיובית בדולר".

בקבוצת פריקו מעריכים כי הדולר בדרך ל-3.83 שקלים ואולי אף ל-3.9 שקלים: "על רקע התחזקות הדולר בעולם מטפס הדולר גם בזירה המקומית אולם היצעי המט"ח של תחילת החודש הקלנדרי בולמים בשלב הנוכחי תנועה חריגה אל עבר רמות קיצון חדשות ועליית הדולר ממשיכה להיבלם כאשר הדולר ממשיך להיסחר ברמת 3.8 שקלים. התייצבות הדולר מעל לרמת 3.83 שקלים תתמוך בתנועה בהמשך התנועה אף לעבר רמת 3.9 שקלים - ויותר".